Published On: vin, apr. 16th, 2021

Raport: UE trebuie sa accelereze instalarea statiilor de incarcare a automobilelor electrice

Uniunea Europeana este inca departe de a atinge tinta din Pactul verde de un milion de puncte de incarcare a automobilelor electrice pana in 2025 si nu dispune de o foaie de parcurs strategica globala pentru electromobilitate, arata un raport publicat marti de Curtea de Conturi Europeana (ECA).

In acest document, ECA a analizat modul in care Comisia Europeana sprijina statele membre in extinderea infrastructurii de incarcare precum si modul in care gestioneaza finantarea europeana.

In pofida succeselor inregistrate, cum ar fi promovarea unui standard comun al UE privind prizele de alimentare pentru incarcarea vehiculelor electrice si imbunatatirea accesului la diferite retele de incarcare, continua sa existe obstacole care afecteaza circulatia vehiculelor electrice pe teritoriul UE. Curtea a constatat ca disponibilitatea statiilor de incarcare publice variaza considerabil de la o tara la alta, ca sistemele de plata nu sunt armonizate si ca lipsesc informatii in timp real pentru utilizatori.

In 2020, desi per ansamblu s-a inregistrat o scadere a numarului de inmatriculari de autoturisme noi, ca urmare a pandemiei de COVID-19, cota de piata a vehiculelor electrice si a celor hibride reincarcabile a crescut semnificativ. Retelele de incarcare nu se dezvolta insa in acelasi ritm.

„Anul trecut, unul din zece autoturisme vandute in UE a fost un vehicul electric cu sursa de alimentare externa, dar infrastructura de incarcare nu este accesibila in aceeasi masura peste tot in UE. Comisia ar trebui sa depuna mai multe eforturi pentru a sprijini o retea care sa acopere intreaga UE si pentru a se asigura ca fondurile sunt directionate acolo unde este cea mai mare nevoie de ele”, a declarat Ladislav Balko, membrul Curtii de Conturi Europene responsabil de raport.

In baza Pactului verde european anuntat in decembrie 2019, UE urmareste in prezent sa reduca cu 90%, pana in 2050, emisiile de gaze cu efect de sera generate de transporturi, comparativ cu nivelurile din 1990. Transporturile genereaza aproximativ un sfert din totalul emisiilor de gaze cu efect de sera din UE, in principal (72%) prin intermediul transportului rutier.

Numarul de statii de incarcare in cele 27 de state membre ale UE si Marea Britanie a crescut cu aproximativ 36.000 pe an de la aproximativ 34.000 in 2014 ajungand in luna septembrie 2020 pana la 250.000.

Potrivit ECA, exista riscul ca obiectivul privind un milion de puncte de incarcare a automobilelor electrice pana in 2025 sa fie ratat daca procesul de instalare continua in ritmul actual. Pentru a recupera decalajul ar fi nevoie de 150.000 de noi puncte de incarcare in fiecare an, adica aproape 3.000 in fiecare saptamana.

Potrivit Curtii, nu s-a realizat o analiza cuprinzatoare a deficitului de infrastructura pentru a se identifica de cate statii de incarcare accesibile publicului era nevoie, unde ar trebui amplasate acestea si categoria de putere pe care ar trebui sa o furnizeze. Fondurile puse la dispozitie prin intermediul Mecanismului pentru interconectarea Europei nu au fost intotdeauna directionate acolo unde era cea mai mare nevoie de ele si nu existau tinte clare si coerente si nici cerinte minime consecvente in materie de infrastructura la nivelul de ansamblu al UE.

De asemenea, existenta mai multor sisteme diferite de plata si de informatii complica experienta utilizatorului. De exemplu, exista putine informatii coordonate intre diferitele retele privind disponibilitatea in timp real, datele privind incarcarea si detaliile de plata.

 

Comentarii

comentariu

About the Author

Leave a comment

XHTML: You can use these html tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>