Published On: vin, feb. 19th, 2021

Braila se ineaca in praf si in duhoare de cadavre de porc. Locuitorii orasului pot dormi linistiti: administratia si-a bifat planul de calitate a aerului

Chiar daca Municipiul Braila nu se situeaza nici pe departe printre orasele cele mai putin poluate din Romania, administratia locala incearca sa o scalde si sustine ca lucrurile sunt in regula. Insa realitatea de zi cu zi dovedeste contrariul. Daca ar fi sa luam ca exemplu numai problema prafului din municipiu, situatie cu care se confrunta cei mai multi dintre braileni, este limpede ca un subiect complex precum planul calitatii aerului orasului Braila nu este luat in serios de catre autoritati. Nici nu se mai pune problema mirosului oripilant cu care brailenii se confrunta vara de vara, adus de vant, direct de la crematoriul de animale din Tulcea. Un aspect de-a dreptul suparator, care in orice tara civilizata ar fi considerat strigator la cer si rezolvat cu celeritate, dar fata de care, la Braila, nu se ia atitudine si este ignorat cu nesimtire. Dar locuitorii orasului pot sta linistiti cu gandul ca la inceputul anului, membrii Consiliului Local Municipal au aprobat fix un raport privind stadiul realizarii planului de calitate a aerului in Municipiul Braila pana la 31 decembrie 2020. Bineinteles, fara niciun fel de dezbatere sau comentarii in plen. Ce-i drept, nu prea se vad realizarile, dar pe hartie lucrurile par sa stea bine. In realitate, totul se rezuma la proiecte in derulare, cu rezultate neconcludente, promisiuni, scuze si explicatii.

Proiectul votat de consilierii locali da de inteles ca Primaria Braila s-a angajat sa rezolve problema calitatii aerului prin cateva pachete de masuri. Primul dintre acestea face referire la dezvoltarea transportului in comun si a infrastructurii pentru a limita oarecum nivelul noxelor si al prafului. In primul rand, operatorul de transport public de persoane SC BRAICAR SA si-a luat angajamentul ca va continua procesul de modernizare a parcului existent prin inlocuirea sa cu alte 35 de autobuze care sa respecte normele UE de poluare. Au fost achizitionate doar 15 autobuze in 2019 si pentru restul suntem informati ca: ”programul de achizitii este in derulare”. De asemenea, societatea a incercat sa cumpere 10 tramvaie noi prin fonduri europene, proiect al carui termen final initial a fost prelungit de la 2020, la 2022. Tot aici, Primaria vorbeste despre achizitia a 11 autobuze electrice, trei statii incarcare rapida si 11 de incarcare lenta, toate prin fonduri de la Uniunea Europeana si bani din bugetul national. Si toate inca in asteptare desi fusesera promise in mandatul trecut. In realitate, totul a fost defazat pana in 2022.

O alta masura aminteste despre dezvoltarea infrastructurii. Sunt luate in calcul amenajarea de statii de tramvai moderne, a unui sens giratoriu pe Soseaua Buzaului colt cu Soseaua Nationala Veche, modernizare de transport electric pe Calea Galati (unde s-a modificat fisa de proiect si nu se vor mai achizitiona tramvaie asa cum s-a spus initial). Administratia se mai lauda cu modernizarea transportului electric pe Soseaua Baldovinesti, in zona Parc Monument – Radu Negru, modernizarea transportului electric in Cartierul Brailita, modernizare de strazi in Cartierul Lacu Dulce, dar si alte zone. Proiecte care totalizeaza sute de milioane de lei, insa majoritatea defazate si in prezent aflate la stadiul ”in lucru”. Singurul punct bifat ca ”realizat” in acest plan, din ceea ce se dorea pentru 2020 privind infrastructura din Braila, este modernizarea Soselei Focsani, intre str. Comuna din Paris si Soseaua de Centura, terminat in 2019.

Primaria Braila mai puncteaza si faptul ca a fost incheiat un acord cadru de executie a lucrarilor in valoare de peste 79.300.000 lei cu TVA pentru intretinerea a 526 de strazi, trotuare si alei din Municipiul Braila. In total 476 km.

In ceea ce priveste spatiul verde din acest oras, Primaria Braila avea in plan un proiect (care nu a mai fost initiat pentru ca s-a depasit alocarea financiar pe axa de finantare in cadrul careia urma sa fie depus) privind regenerarea urbana in zone marginalizate. Investitii in spatii verzi, inclusiv strazi, amenajarea de spatii de mici dimensiuni si peisagistica.

Cat despre crearea de perdele verzi aferente arterelor principale ale Municipiului si intretinerea zonelor verzi de pe aliniamentul stradal, aici potrivit planului aprobat de consilieri, s-au plantat din 2019 pana in prezent: 4.740 de arbori pe aliniamentul stradal; 83.182 de arbusti – gard viu. De asemenea, au fost intretinute zonele verzi de pe aliniamentele stradale, ceea ce a costat 8.596.073 lei in ultimii doi ani.

Tot la imbunatatirea planului aerului din Municipiul Braila, Primaria se mai lauda cu proiecte de eficientizare energetica la cinci gradinite. Majoritatea avand ca termen final anul acesta sau anul 2022. De asemenea, in plan se puncteaza ca se incearca reabilitarea consolidarii imobilului de pe Strada Oituz nr. 2 – Centru cultural Braila, care ar costa 150.000 lei cu tva, insa cu o alta scuza legata de modul in care calendarul aplicarii pentru fonduri europene a fost modificat.

In sedinta ordinara a CLM din luna ianuarie, prima din acest an, niciun consilier nu a ridicat vreo problema privind acest plan, proiectul fiind adoptat cu un dezinteres total din partea alesilor. La inceputul anului 2020 Ministerul Mediului a anuntat ca 10 orase din Romania au ca tema sa isi realizeze planuri de reducere serioasa a poluarii, dupa ce fusesera luate la ochi de Comisia Europeana care ameninta cu amenzi in caz contrar. Printre acestea se numara si Braila, dar si Galati. Acesta este motivul pentru care Primaria a realizat planul de imbunatatire a calitatii aerului. Iar raportul adoptat in prima luna din acest an, dovedeste cat de mult interes a existat pentru punerea sa in practica pana in prezent.

Comentarii

comentariu

About the Author

Leave a comment

XHTML: You can use these html tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>