Published On: mie, nov. 4th, 2020

Black Friday / Cum te feresti de reducerile false

ANPC vine cu sfaturi, in apropiere de Black Friday. Astfel, cumparatorii trebuie sa se informeze cat mai complet asupra produselor pe care intentioneaza sa le achizitioneze in perioada marilor reduceri de preturi, avertizeaza directorul general al Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC).

„Situatia actuala, creata de evolutia COVID-19, a condus la intensificarea comertului online. Atentionez asupra faptului ca la cumpararea online, consumatorii trebuie sa urmareasca atent cerintele privind comanda, livrarea si transportul cat si data expedierii produselor. Reducerile mari de pret, intr-o anumita perioada, sunt binevenite atat pentru consumatori, cat si pentru operatorii economici. Pentru a beneficia de aceste reduceri, fara sa le fie afectate interesele economice, consumatorii trebuie sa se informeze cat mai complet asupra produselor pe care intentioneaza sa le achizitioneze, sa fie extrem de vigilenti si sa acorde maxima atentie tuturor detaliilor, in special in perioada marilor reduceri de preturi, cum este Black Friday, care ramane evenimentul care atrage cei mai multi cumparatori in mediul online. Recomand verificarea preturilor prin consultarea site-urilor care afiseaza preturi comparative pentru acelasi produs”, afirma Paul Anghel.

Ce trebuie sa stii daca faci cumparaturi online
Consumatorul trebuie sa stie ca, din momentul in care a primit un produs comandat online, are dreptul de a denunta contractul si 14 zile pentru a returna produsul, daca nu este multumit de el, fara sa invoce vreun motiv.

In cazul returnarii produsului, consumatorul isi poate primi suma de la comerciant in termen de 14 zile de la primirea produsului. Profesionistul ramburseaza toate sumele pe care le-a primit drept plata din partea consumatorului, inclusiv, dupa caz, costurile livrarii, fara intarziere nejustificata si, in orice caz, nu mai tarziu de 14 zile de la data la care este informat de decizia de retragere din contract a consumatorului.
Rambursarea se face folosind aceleasi modalitati de plata ca si cele folosite de consumator pentru tranzactia initiala, cu exceptia cazului in care consumatorul a fost de acord cu o alta modalitate de plata si cu conditia de a nu cadea in sarcina consumatorului plata de comisioane in urma rambursarii.
De asemenea, consumatorul trebuie sa citeasca termenii si conditiile de functionare ale magazinului online deoarece termenul de 14 zile (in care poate opta pentru returnarea produsului) se prelungeste cu inca 12 luni in cazul in care comerciantul nu a mentionat in format expres despre existenta dreptului de returnare a produselor.
„Anul acesta, Black Friday se va desfasura in conditii speciale fata de anii precedenti si, in cazul in care consumatorii considera ca drepturile le-au fost incalcate, le recomand sa ne semnaleze orice abatere si ii asiguram ca Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor le va acorda tot sprijinul. Vanzarile cu pret redus, indiferent de tipul acestora (soldare, lichidare, vanzari promotionale) trebuie sa respecte o serie de reguli de fixare si publicitate a preturilor”, atrage atentia Anghel.

Cum se calculeaza reducerile
Astfel, orice comerciant care anunta o reducere de pret trebuie sa o raporteze la pretul de referinta practicat in acelasi spatiu de vanzare pentru produse identice. Pretul redus trebuie sa fie inferior pretului de referinta. Pretul de referinta reprezinta cel mai scazut pret practicat in acelasi spatiu de vanzare in perioada ultimelor 30 de zile, inainte de data aplicarii pretului redus.
Orice anunt de reducere de pret exprimata in valoare absoluta sau in procent trebuie efectuat vizibil, lizibil si fara echivoc pentru fiecare produs sau grupa de produse identice: fie prin mentionarea noului pret langa pretul anterior, barat, fie prin mentiunile “pret nou”, “pret vechi” langa sumele corespunzatoare, fie prin mentionarea procentului de reducere si a pretului nou care apare langa pretul anterior, barat.

La ce sa fii atent cand cumperi online
Pentru siguranta cumparaturilor din perioada ofertelor de Black Friday, comisarul ANPC recomanda citirea cu atentie a caracteristicilor produsului, verificand cu atentie daca acesta corespunde cu adevarat dorintelor si nevoilor cumparatorilor.
Pentru cumparaturile online, Anghel sfatuieste cumparatorii sa verifice stocul existent, pretul afisat pe site si daca acesta este integral (contine sau nu TVA) dar si daca pretul include si costul de livrare.
„Comerciantul este obligat sa informeze corect si complet consumatorii. Pe website-ul acestuia trebuie publicate o serie de informatii, dupa cum urmeaza: datele de identificare (denumirea, adresa postala si electronica, numarul de telefon, numarul de inregistrare in registrul societatilor comerciale si cel de inregistrare fiscala); caracteristicile esentiale ale produsului; pretul cu toate taxele incluse; cheltuielile de livrare, daca este cazul; modalitatile de plata si de livrare; perioada de valabilitate a ofertei; durata minima a contractului, in cazul contractelor care prevad furnizarea curenta sau periodica a unui produs; existenta si modul de exercitare a dreptului de denuntare unilaterala a contractului”, spune directorul general al ANPC.
Consumatorul poate contacta comerciantul prin telefon pentru a cere informatii suplimentare asupra produsului, serviciilor post-vanzare sau a conditiilor de livrare, iar modul in care raspunde la aceste intrebari le poate oferi consumatorilor indicii asupra seriozitatii vanzatorului.

Cum iți dai seama daca produsul pe care vrei sa-l cumperi are o „falsa reducere”
Potrivit sursei citate, cumparaturile din perioada Black Friday pot fi facute in siguranta daca „intocmiti o lista cu produsele pe care doriti sa le achizitionati si cu preturile actuale ale acestora”.
„Acest lucru va va ajuta sa evitati falsele reduceri de preturi, de exemplu atunci cand comerciantii maresc pretul si aplica procentul de reducere la pretul astfel majorat”, spune Anghel.
El recomanda in cazul in unei comenzi online, verificarea, inainte de a trimite comanda, daca pretul fiecarui produs din cosul de cumparaturi este acelasi cu pretul redus indicat atunci cand a fost ales produsul.
„Este important de stiut faptul ca regulile privind garantiile se aplica si produselor achizitionate in perioadele de reduceri. Regulile privind garantiile se aplica indiferent de modul in care sunt achizitionate produsele si de pretul acestora, online, din magazinul clasic, la pret redus sau la pret intreg”, spune Anghel.

Ce spune legea despre garanția produselor
Legea 449/2003, republicata, reglementeaza garantiile produselor, stabilind ca exista doua tipuri: garantia legala de conformitate si garantia comerciala, care pot coexista pentru un singur produs.
Garantia legala se aplica pentru orice produs comercializat (cu anumite exceptii, clar stabilite). in momentul achizitionarii unui produs, consumatorul beneficiaza de garantia legala, in temeiul legii. Garantia legala este de doi ani, dar, pentru produse a caror durata de viata este mai mica de 2 ani, poate fi redusa la durata medie de utilizare a produsului, atat timp cat consumatorul este informat despre acest lucru. Conform legii, garantia legala este responsabilitatea vanzatorului.
Garantia comerciala este cea care se acorda suplimentar. Este in plus fata de garantia legala si nu aduce atingere acesteia. O poate acorda atat producatorul, cat si vanzatorul. Garantia comerciala poate imbraca orice forma: o durata de timp mai mare, rambursarea direct a sumei platite in cazul aparitiei unui defect etc. Dar nu poate inlocui si nu anuleaza garantia legala.
„Daca produsul se defecteaza sau nu respecta specificatiile, consumatorul are dreptul la repararea, inlocuirea, restituirea contravalorii sau reducerea corespunzatoare a pretului in cazul in care produsul este defect sau nu respecta specificatiile. Ca regula, initial, se poate alege intre reparare si inlocuire, dar vanzatorul se poate opune masurii alese daca are costuri mai mari pentru punerea in practica a acesteia in comparatie cu cealalta. De aceea, in practica, repararea este prima masura care se ia de pentru a asigura functionalitatea produsului. inlocuirea poate interveni in cazul in produsul nu mai poate fi reparat si se va face numai cu un produs identic. in ceea ce priveste produsele de folosinta indelungata, cum ar fi dispozitivele electronice, daca, in cursul perioadei de garantie, totalul intervalelor in care produsul nu a functionat din cauza defectelor depaseste 10% din respectiva perioada de garantie, consumatorul poate solicita inlocuirea sau o rambursare a pretului”, mentioneaza directorul general al ANPC.
Anularea contractului poate interveni in trei cazuri: cand nu ai beneficiat nici de repararea, nici de inlocuirea produsului; cand vanzatorul nu a luat masura reparatorie intr-o perioada de timp rezonabila; cand vanzatorul nu a luat masura reparatorie intr-un termen de 15 zile. Anularea contractului are ca efect punerea partilor in situatia anterioara contractului. Prin urmare, consumatorul va primi suma platita pentru produs, iar comerciantul produsul inapoi.

ANPC: Responsabilitatea va apartine intotdeauna vanzatorului in cazul unui produs defect:
„Ce este foarte important, chiar daca in practica ti se spune sa iei legatura direct cu service-ul in cazul unui defect, responsabilitatea va apartine intotdeauna vanzatorului, potrivit legii. Consumatorul nu are niciun fel de contract incheiat cu service-ul, iar acesta nu poate fi tras la raspundere pentru nerespectarea regulilor privind garantia. Prin urmare, chiar daca consumatorul merge la service cu produsul, trebuie sa informeze intotdeauna vanzatorul despre problemele aparute”, spune Anghel.
In cazul produselor de folosinta indelungata, produsul inlocuit este acoperit de o noua garantie care incepe din momentul inlocuirii. in cazul produselor reparate, garantiile legale si comerciale se prelungesc cu o perioada egala cu timpul scurs din momentul in care a fost notificat vanzatorului defectul sau i-a fost predat produsul, pana in momentul in care produsul a fost reparat si a fost primita o instiintare cu privire la acest lucru sau pana in momentul in care produsul a fost livrat.

Comentarii

comentariu

About the Author

Leave a comment

XHTML: You can use these html tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>