Published On: lun, iul. 6th, 2020

Noua lege a CARANTINARII si IZOLARII / Ce se va intampla de acum cu bolnavii infectati cu coronavirus

O noua lege privind carantina si izolarea a fost aprobata de Guvern, dupa ce Curtea Constitutionala a stabilit saptamana trecuta ca nimeni nu poate fi obligat sa stea in carantina ori sa fie spitalizat in baza unui simplu ordin de ministru. Documentul intitulat ”LEGE privind instituirea unor masuri in domeniul sanatatii publice in situatii de risc epidemiologic si biologic” prevede reglementarile privind pandemia, in concordanta cu solicitarile CCR.

Potrivit lui Arafat, proiectul de lege abordeaza problema in general, nu doar pentru epidemia de COVID-19, si poate fi aplicat si in alte situatii de risc biologic si epidemiologic.

Acesta a anuntat ca, in noul proiect de lege, termenul de ”carantina” se va referi la persoanele sanatoase iar cel de ”izolare” la persoanele bolnave ori infectate cu noul coronavirus.

Termenul de „izolare” reprezinta o masura care consta in separarea fizica a persoanelor bolnave cu o boala infecto-contagioasa sau a persoanelor purtatoare ale unui agent patogen in vederea monitorizarii starii de sanatate, aplicarii unui tratament, in scopul vindecatorii si reducerii gradului de contagiozitate. “Aici se vorbeste in mod deosebit de internarea pacientului, de internarea pacientului la spital, intr-o unitate care apartine spitalului, unde lucreaza personaul spitalului (…) sau, in cazul in care condițiile permit, izolarea sa aiba loc la domiciliu. Acest lucru este o exceptie, in cazul in care capacitatea spitalului integral este depasita”, potrivit Sefului DSU.

Prefecturile, prin Comitetele judetene pentru situatii de urgenta, la propunerea DSP, pot aproba carantinarea unor zone din judetele lor. Si atunci ordinul se emite cum s-a facut pana acum, prin ordinul comandantului actiunii. Nimeni nu va lua decizia singurPrin exceptie, daca un medic constata un risc de trasmitere comunitara al unei boli extrem de contagioase, informeaza DSP si poate lua decizia de carantinare sau izolare pana se iau masurile la nivel zonal sau national”, a continuat Raed Arafat.

Ce prevede legea adoptata de Guvern

Art. 1 Prezenta Lege reglementeaza unele masuri de sanatate publica necesar a fi aplicate cu caracter temporar, in situatii de risc epidemiologic si biologic pentru prevenirea introducerii si limitarea raspandirii bolilor infecto-contagioase pe teritoriul national.

Art. 2 In intelesul prezentei legi se definesc urmatorii termeni:

„carantina persoanelor” reprezinta o masura de prevenire a raspandirii bolilor infecto-contagioase, constand in separarea fizica a persoanelor sanatoase, suspecte de a fi infectate sau purtatoare ale unui agent patogen, de alte persoane, in spatii special desemnate de catre autoritati, la domiciliu sau in locatia declarata de catre persoana carantinata.

„carantina bunurilor” reprezinta o masura de prevenire a raspandirii bolilor infecto-contagioase, prin care se urmareste separarea bagajelor, containerelor, mijloacelor de transport sau altor bunuri suspecte de contaminare.

„carantina zonala” reprezinta o masura de prevenire a raspandirii bolilor infecto- contagioase, prin care se urmareste separarea fizica a persoanelor si activitatilor, inclusiv limitarea circulatiei, dintr-un perimetru afectat de o boala infecto-contagioase, de perimetrele invecinate, astfel incat sa se previna raspandirea infectiei sau contaminarii in afara acestui perimetru.

„izolarea” reprezinta o masura care consta in separarea fizica a persoanelor bolnave cu o boala infecto-contagioasa sau a persoanelor purtatoare ale unui agent patogen in vederea monitorizarii starii de sanatate, aplicarii unui tratament adecvat in scopul vindecarii si reducerii gradului de contagiozitate;

„risc iminent” reprezinta o amenintare imediata sau probabilitatea ridicata de aparitie si raspandire a unui agent patogen in populatia umana care poate avea un impact grav asupra sanatatii si vietii omenesti in lipsa unor masuri de prevenire si limitare a acestora.

“contaminare” inseamna prezenta unui agent patogen pe suprafata corpului uman sau animal, in sau pe un produs preparat pentru consum sau pe alte obiecte, incluzand mijloace de transport, ce poate constitui un risc epidemiologic sau biologic;

“eveniment neobisnuit sau neasteptat” inseamna manifestarea unei boli sau o situatie ce creeaza un potential pentru aparitia unei boli infectocontagioase sau unei expuneri la un agent biologic necunoscut;

“dovada stiintifica” reprezinta informatia ce ofera un element de proba bazata pe metode stiintifice stabilite si acceptate;

“infectie” reprezinta patrunderea si dezvoltarea sau multiplicarea unui agent infectios in corpul uman sau animal care poate constitui un risc de sanatate publica;

“masuri de sanatate” inseamna procedurile specifice de prevenire, limitare si raspuns aplicate in vederea impiedicarii raspandirii bolii sau a contaminarii;

“persoana bolnava” inseamna persoana care sufera de o boala infecto-contagioasa sau care este afectata de o suferinta fizica susceptibila de a constitui un risc epidemiologic sau biologic pentru sanatatea publica;

“risc epidemiologic” inseamna probabilitatea de aparitie a unui eveniment generat de un agent patogen care poate afecta sanatatea grupurilor populationale, cu posibilitatea raspandirii pe plan national, european sau international.

„risc biologic” insemna probabilitatea aparitiei unui efect asupra sanatatii umane cauzat de raspandirea accidentala sau intentionata a unui agent patogen cu rata mare de transmisibilitate si mortalitate.

“suspect de infectare sau contaminare” inseamna acele persoane, bagaje, marfuri, containere, mijloace de transport, bunuri sau colete postale considerate ca fiind expuse, sau posibil expuse, unui risc epidemiologic sau biologic si care pot fi o posibila sursa de raspandire a bolii.

“urgenta de sanatate publica de importanta internationala” inseamna un eveniment neobisnuit care, conform Regulamentului Sanitar International constituie un risc de sanatate publica prin raspandirea internationala a bolii si cere un potential raspuns international coordonat.

„epidemie” reprezinta extinderea unei boli infectocontagioase intr-un timp scurt prin contaminare la un numar mare de persoane dintr-un perimetru.

„pandemie” reprezinta extinderea unei epidemii pe mai mult de un continent.

„boala transmisibila” este boala determinata de invazia tesuturilor organismului de catre agenti patogeni, multiplicarea acestora si reactia tesuturilor gazda la acestia si la toxinele pe care le produc si care se poate transmite de la o sursa/mediu la o persoana si de la o persoana la alta.

”grup populational” reprezinta un grup de persoane care prezinta una sau mai multe caracteristici comune (ex.: localitate de domiciliu, loc de munca, diagnostic de boala si altele).

Art. 3 Masurile prevazute la art. 5 se aplica pentru grupuri populationale care sunt susceptibile de a prezenta risc epidemiologic si biologic pentru sanatatea publica. Masurile si grupurile populationale se stabilesc in functie de: agentul patogen, calea de transmitere, rata de transmisibilitate si zona geografica afectata.

Carantina in spatii special desemnate de catre autoritatile competente se realizeaza in urmatoarele situatii:

– in situatia in care persoanele pentru care se instituie masura de carantina declara ca nu isi pot asigura conditiile de separarea fizica la domiciliu sau locatia declarata.

– in situatia nerespectarii masurii de carantina la domiciliu sau in locatia declarata.

Cheltuielile ocazionate de carantina in spatiile special desemnate pentru situatiile prevazute la alin (2) lit. a) se suporta din bugetul Ministerului Sanatatii, aprobat cu aceasta destinatie

Persoanele care nu au respectat masura de carantina la domiciliu sau in locatia declarata au obligatia de a suporta cheltuielile ocazionate de carantina in spatiile special desemnate. Cheltuielile ocazionate urmare a dispunerii masurii de carantina se platesc de catre Ministerul Sanatatii, din bugetul aprobat cu aceasta destinatie si se recupereaza de la persoanele obligate a le suporta.

Normele metodologice pentru stabilirea cheltuielilor prevazute la alin. (3) si (4) se aproba prin hotarare a Guvernului, in termen de maxim 45 de zile de intrarea in vigoare a prezentei legi

Art. 4 Situatiile de risc epidemiologic si biologic pentru care se instituie masurile prevazute la art. 5 sunt urmatoarele:

– epidemie declarata prin ordin al Ministrului Sanatatii;

– urgenta de sanatate publica de importanta internationala declarata de Directorul General al Organizatiei Mondiale a Sanatatii;

– pandemie declarata de Directorul General al Organizatiei Mondiale a Sanatatii.

– eveniment neobisnuit sau neasteptat identificat si constatat de structurile aflate in coordonarea Departamentului pentru Situatii de Urgenta sau de catre institutiile aflate in subordinea Ministerului Sanatatii.

Prin exceptie de la alin. (1) in cazul in care, intr-un caz individual, un medic constata riscul de transmitere a unei boli infecto contagioase cu risc de transmitere comunitara, acesta poate decide izolarea in unitatea sanitara si informeaza directia de sanatate publica judeteana sau a municipiului Bucuresti.

Art. 5 Carantina persoanelor in spatii special desemnate, la domiciliu sau la o locatie declarata se instituie pentru o durata stabilita conform datelor stiintifice oficiale disponibile, cu privire la persoanele sanatoase, suspecte de a fi infectate sau purtatoare ale unui agent patogen, care:

– sosesc din zone in care riscul epidemiologic este ridicat, conform datelor epidemiologice transmise la nivel national, european si international de catre organismele competente in domeniu;

– au venit in contact cu persoane confirmate cu o boala infecto-contagioasa.

Carantina bunurilor se instituie pentru bunurile suspecte de contaminare, mijloacele de transport sau alte bunuri suspecte, pana la decontaminare sau distrugere, dupa caz. Procedura de decontaminare sau distrugere se stabileste prin ordin al ministrului Sanatatii.

Carantina zonala se instituie pentru persoanele aflate si activitatile derulate in perimetrul afectat de situatiile de risc epidemiologic sau biologic prevazute la art. 4, pentru o durata conform datelor stiintifice disponibile la nivel international.

Izolarea in unitatea sanitara sau locatiile in care personalul unitatilor sanitare desfasoara activitate medicala specifica, se instituie pentru persoanele cu semnele si simptomele sugestive pentru bolile infecto-contagioase stabilite prin hotarare a Guvernului sau persoanele purtatoare de agenti patogeni ai acestor boli, pentru care se impune internarea obligatorie, conform reglementarilor in vigoare, pentru o durata conform datelor stiintifice oficiale si in functie de evolutia patologiei respective pentru fiecare pacient.

Izolarea la domiciliu sau locatia declarata, se poate dispune doar pentru persoanele purtatoare de agenti patogeni ai bolilor infecto-contagioase stabilite prin hotarare a Guvernului, in functie de rata de transmisibilitate si contagiozitate si capacitatea unitatilor sanitare, conform reglementarilor in vigoare, pentru o durata conform datelor stiintifice oficiale si in functie de evolutia patologiei respective pentru fiecare pacient.

Art. 6 Autoritatile administratiei publice centrale si locale pot pune la dispozitie spatii special desemnate pentru persoanele aflate in carantina prevazuta la art. 5 alin. (1).

In aplicarea prevederilor alin. (1) autoritatile administratiei publice centrale si locale pot incheia contracte de inchiriere pentru spatii destinate carantinarii persoanelor.

Art. 7 In situatiile prevazute la art. 4 daca exista un risc iminent, cu respectarea Regulamentului sanitar international (2005), la propunerea Institutul National de Sanatate Publica, ministrul sanatatii instituie masurile prevazute la art. 5 alin. (4) si (5) in vederea prevenirii si limitarii imbolnavirilor cu agentul patogen.

Art. 8 Carantina pentru persoanele sanatoase care sosesc in Romania din zone cu risc epidemiologic ridicat, persoanele suspecte de a fi infectate sau persoanele care au venit in contact cu persoane confirmate de imbolnavire, in situatiile de risc epidemiologic prevazute la art. 4, se decide prin hotararea Comitetului National pentru Situatii de Urgenta, la propunerea grupului de suport tehnico – stiintific privind gestionarea bolilor inalt contagioase pe teritoriul Romaniei, stabilit in baza hotararii Comitetului National pentru Situatii de Urgenta nr. 3/2016. Masura se pune in aplicare de catre Ministerul Sanatatii si unitatile subordonate MS prin ordin al ministrului sanatatii.

Pentru situatiile in care exista un risc iminent, Comandantul actiunii la nivel national dispune prin ordin masurile prevazute la art. 5 alin. (1) – (3). In cazul in care masurile vizeaza un numar estimat mai mare de 50.000 de persoane, acestea trebuie validate in termen de maximum 48 de ore de catre Comitetul National pentru Situatii de Urgenta.

Art. 9 Carantina zonala se instituie prin ordin al Comandantului actiunii la nivel national, in baza hotararii Comitetului Judetean pentru Situatii de Urgenta, la propunerea Directiei de Sanatate Publica teritoriala si cu avizul Institutului National de Sanatate Publica.

Prin exceptie de la prevederile alin (1), in situatia in care masura vizeaza 2 sau mai multe judete invecinate, carantina zonala se instituie prin ordin al Comandantului actiunii la nivel national, la propunerea Institutului National de Sanatate Publica si cu validarea in termen de maximum 48 de ore de catre Comitetul National pentru Situatii de Urgenta.

Spatiile special destinate carantinei, precum si locatiile de izolare prevazute la art. 5 alin. (4) se asigura prin masuri de ordine publica, atat in exteriorul cat si in interiorul acestora, de catre politia locala. In situatia in care politia locala nu este constituita sau efectivele acesteia nu sunt suficiente, masurile de ordine publica se asigura de catre Jandarmeria Romana sau Politia Romana.

Art. 10 Ordinele Comandantului actiunii la nivel national, emise in temeiul prezentei legi, se aplica de indata de autoritatile competente si se publica pe site-urile oficiale ale Ministerului Afacerilor Interne, Departamentului pentru Situatii de Urgenta si Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta.

Ordinele Comandantului actiunii la nivel national, emise in temeiul prezentei legi, cu caracter normativ, se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

Ordinele Comandantului actiunii la nivel national pot fi contestate, de catre orice persoana care se considera vatamata intr-un drept al sau ori intr-un interes legitim si se poate adresa instantei de contencios administrativ competente pentru anularea actului.

Contestatia prevazuta la alin.(2) poate fi formulata in termen de 5 zile de la data intrarii sub incidenta masurii de catre persoana in cauza.

Art. 11 Orice persoana care intra sub incidenta unui act emis potrivit dispozitiilor prezentei legi, prin care s-a dispus una dintre masurile prevazute la art. 5, poate introduce, pe toata durata instituirii acesteia, actiune la judecatoria in a carei circumscriptie domiciliaza sau isi are resedinta ori la judecatoria in a carei circumscriptie este situata unitatea sanitara in care este internata, solicitand revizuirea masurii sau incetarea acesteia. Cererile sunt scutite de plata taxei judiciare de timbru.

Judecarea cererilor prevazute la alin. (1) se face de urgenta si cu precadere, dispozitiile art. 200 din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedura civila nefiind aplicabile.

Partile vor fi citate potrivit dispozitiilor privind citarea in procesele urgente.

Solutionarea cauzei se face cu audierea reclamantului, cu exceptia situatiei in care starea sanatatii acestuia nu o permite. Audierea reclamantului se realizeaza printr-un mijloc de telecomunicare audio-vizuala care permite asigurarea identitatii partilor si garanteaza securitatea, integritatea, confidentialitatea si calitatea transmisiunii. In caz de imposibilitate tehnica sau materiala de a recurge la un asemenea mijloc pentru audierea reclamantului, aceasta se realizeaza prin orice mijloc de comunicare electronic, inclusiv telefonic, care permite asigurarea identitatii partilor si garanteaza securitatea, integritatea, confidentialitatea si calitatea transmisiunii. Citatia va cuprinde mentiunea corespunzatoare in acest sens. Incheierea de sedinta va consemna si operatiunile astfel efectuate.

Daca reclamantul este asistat sau reprezentat de avocat sau este necesara folosirea unui traducator sau interpret nu este necesara prezenta fizica a acestuia langa reclamant.

In cazul in care audierea reclamantului nu se poate realiza in conditiile prevazute la alin. (4) si acesta nu are aparator ales i se va asigura aparator din oficiu.

Judecatorul vegheaza la desfasurarea in bune conditii a procedurii prevazute in prezentul articol, in vederea respectarii dreptului la aparare si al caracterului contradictoriu al dezbaterilor.

Pronuntarea se poate amana cu cel mult 24 de ore, iar motivarea hotararii se face in cel mult 48 de ore de la pronuntare.

(7) Hotararea primei instante este executorie si poate fi atacata cu apel, in termen de 2 zile de la comunicare.

Art. 12 La solutionarea actiunilor introduse impotriva actelor administrative normative prevazute de prezenta lege nu sunt aplicabile prevederile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004 referitoare la obligativitatea procedurii plangerii prealabile.

Art. 13 Masuri tranzitorii

Pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi, cheltuielile pentru carantina persoanelor si pentru indemnizatiile de asigurari sociale aferente concediilor medicale de carantina/izolare se suporta potrivit actelor normative in vigoare la data instituirii, respectiv acordarii acestora.

Pana la data intrarii in vigoare a hotararii Guvernului prevazuta la art. 5 alin (4) si (5), prevederile prezentei legi sunt incidente pentru infectiile cu SARS-CoV-2.

Comentarii

comentariu

About the Author

Leave a comment

XHTML: You can use these html tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>