Published On: vin, ian. 10th, 2020

Transgaz iese in pierdere in fata Bulgariei

Transgaz a pierdut in primele zile ale acestui an veniturile aferente tranzitarii a 21 de milioane de metri cubi pe zi prin 2 dintre cele 3 conducte internationale Isacea-Negru Voda, aceasta fiind cantitatea importata de Turcia si Bulgaria prin Turkstream. In prezent, prin conductele din Romania nu mai circula spre Balcani niciun mc de gaz, Transgaz urmand a incasa de la Gazprom numai tarifele de tranzit aferente Isaccea-Negru Voda 3, pentru care are semnat un contrat de de rezervare de tip ship or pay valabil pana in 2023. Contractul de rezervare al Gazprom pentru Isaccea-Negru Voda 2 a expirat pe 31 decembrie, iar prin Isaccea-Negru Voda 1, care nu “beneficiaza” de contracte ship or pay, nu mai circula niciun mc de gaz in nicio directie de la 1 ianuarie. Miercuri a fost inaugurat gazoductul Turkstream, format din doua conducte cu o capacitate de 15,75 miliarde metri cubi fiecare (una destinata Turciei, cealalta Balcanilor), in prezenta presedintului turc Recep Tayyip Erdoga, a celui rus, Vladimir Putin, dar si a sefului statului sarb, Aleksandar Vucic si a premierului bulgar Boyko Borisov. Potrivit ICIS, in primele zile ale acestui an, prin Turkstream au ajuns 10 milioane mc/zi in Turcia si 11 milioane mc/zi in Bulgaria.

Din cele 11 milioane mc care au intrat in Bulgaria, vecinii de la sud ai Romaniei au pastrat pentru acoperirea consumului propriu in medie 7,4 milioane metri cubi/zi si au redirectionat 2,4 milioane mc/zi catre Grecia si 1,2 milioane mc/zi catre Macedonia. Pana pe 31 decembrie tot acest gaz traversa Romania, Transgaz incasand tarife de transport din tranzitul international de peste 330 milioane de lei (o cincime din veniturile operationale totale, in pofida faptului ca lungimea conductelor internationale reprezinta doar 4% din lungimea conductelor din Sistemul National de Transport – SNT).

In ultima saptamana a anului trecut, pe Isaccea-Negru Voda 1 circula catre Bulgaria o cantitate de 60 GWh/zi, iar pe Isaccea-Negru Voda 2,3 aproximativ 100 GWh/zi. Tranzitul pe Isaccea-Negru Voda 2,3 a scazut considerabil in luna decembrie, de la peste 500 GWh/zi pe 10 decembrie la 0 GWh/zi pe 1 ianuarie 2020. Interesant este ca, potrivit datelor ENTSOG, in Bulgaria de la 1 ianuarie a intrat prin Turkstream o cantitate zilnica de gaz cuprinsa intre 200 si 255 GWh, mai mare cu 50-100 GWh/zi decat cea care a tranzitat Dobrogea in ultima saptamana a anului trecut. Fapt cu atat mai bizar cu cat consumul Bulgariei este de doar 35 TWh/an (o medie de sub 100 GWh/zi).

Si mai interesant este ca volumul de gaz care a intrat in Bulgaria in prima saptamana a acestui an este echivalenta volumului raportat pentru ICIS pentru Turcia si Bulgaria impreuna. Agentia rusa Interfax are o explicatie in acest sens. Contractul de tranzit pe coridorul transbalcanic semnat de Gazprom cu Bulgaria expira in 2030. Pentru ca operatorul de transport din statul vecin, Bulgartransgaz sa nu piarda venituri din tranzitul international, s-a convenit cu Gazprom ca cel putin o parte din livrarile catre companiile turce se fac tot prin Bulgaria (chiar daca de la 1 ianuarie 2020 gazul rusesc traverseaza Turcia, si nu Romania). De altfel, directorul Bulgartransgaz a afirmat ca in contractul semnat aditional cu Gazprom la finalul anului trecut a fost modificat punctul de intrare a gazelor rusesti de la Negru-Voda la Strandzha 2 (pe granita cu Turcia), astfel Bulgaria urmand sa faca o economie de 46 milioane euro (43 de milioane tariful de tranzit prin Romania, plus 3 milioane scurtarea distantei de transport pe teritoriul Bulgariei).

Potrivit sefului Bulgartransgaz, acordul de tranzit cu Gazprom Export nu a fost reziliat si va fi valabil pana in 2030. Cu alte cuvinte, de la 1 ianuarie nu numai ca Bulgartransgaz economiseste 46 milioane de euro, eliminand tarifele care le platea Transgaz, dar mai incaseaza si bani pentru “tranzitul” gazului rusesc in Turcia (chiar daca acest gaz ii vine prin Turkstream). Cum si operatorul de sistem din Ucraina a semnat prelungirea cu 5 ani a contractului de tranzit pe rutele catre Europa de Vest (mai putin coridorul Transbalcanic, evident) se pare ca Transgaz, Romania si fratii de peste Prut, din Republica Moldova, sunt singurele victime ale reconfigurarii traseului gazului rusesc catre Europa, asa cum deja a semnalat Profit.ro.

In raportul Consiliului Concurentei privind investigatia s-a propus aplicarea unei amenzi de 4% din cifra de afaceri anuala a Transgaz din anul anterior luarii unei eventuale decizii finale de sanctionare, se arata într-un document al companiei. Din extrapolarea celor mai recente date publice disponibile, rezulta ca o astfel de amenda ar putea depasi în cuantum suma de 70 milioane lei.

 

 

Comentarii

comentariu

About the Author

Leave a comment

XHTML: You can use these html tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>