Published On: mie, ian. 8th, 2020

Guvernul “taie picioarele” podului de la Braila inca din faza de proiect / Ambitioasa constructie, lasata fara buget

Asociatia Pro Infrastructura sustine ca mai multe proiecte importante, care la nivel declarativ sunt considerate prioritati, sunt subfinantate prin legea bugetului de stat. Printre ele se numara Centura Bacaului, podul peste Dunare de la Braila, sau drumul expres Craiova-Pitesti.

In schimb, Ministrul Transporturilor, Lucian Bote contrazice asociatia Pro Infrastructura: “Avem 12,1 miliarde de lei bani alocati, cu 70% mai mult fata de 2018, spre exemplu, prin legea bugetului. Pe fonduri europene, am avut anul trecut 5,9 miliarde de lei alocati, am executat 4,2 miliarde, iar in acest an avem 6,4 miliarde, adica 1,3 miliarde de euro. Daca ar fi sa finalizam cei 134 de kilometri care sunt in diferite stadii de executie, ne vor ramane bani. Deci este falsa ideea ca nu avem bani sau nu sunt alocari suficiente”.

El a sustinut ca au fost alocate “sume echilibrate” pe fiecare obiectiv, dar, conform legii, daca pe un anumit tronson exista stadiul fizic mai mare decat alocarile prin buget, exista posibilitatea ca anumite sume de bani sa fie mutate de la un obiectiv unde stadiul fizic este mai redus.

“Eu vorbesc strict de bugetul CNAIR pe componenta de autostrazi si drumuri nationale. Pentru drumuri nationale am avut 1,6 miliarde anul trecut pentru asfaltari, plombari, reparatii si anul acesta estimam ca vom depasi aceasta valoare. Deci bani sunt, doar este nevoie de mobilizare, seriozitate, o relatie corecta intre beneficiar, antreprenorul general si subcontractori, daca ei sunt platiti, atunci exista si stadiul fizic in teren”, a mai sustinut Bode.

Presedintele Klaus Iohannis a promulgat ieri legea bugetului de stat pentru anul 2020, dupa ce Guvernul Orban si-a asumat raspunderea in Parlament la finalul anului trecut pentru aceasta lege. Desi, declarativ, vor fi prioritizate principalele investitii pe fonduri europene aflate in derulare, lucrurile nu par sa stea asa.

In bugetul pe 2020, investitia are alocata suma de numai 97 de milioane de lei, desi conform contractului de executie in acest an ar trebui sa se faca lucrari de aproximativ 800 de milioane de lei.

Avand ca termen de receptie 2021, proiectul podului peste Dunarea aflat in constructie la Braila pare sa fi intrat in impas in acest an.

Conform Asociatiei Pro Infrastructura, investitia de peste 2 miliarde de lei are o alocare de doar 97 de milioane de lei in bugetul promulgat de Presedintele Romaniei pentru 2020.

Noul pod peste Dunare va uni judetele Braila-Galati de Tulcea, in zona Jijila, ar urma sa fie inaugurat in 2021, iar pana acum a primit o finantare de aproximativ 25% din valoare (in 2019), iar pentru 2020, de numai 5%. Daca lucrurile vor ramane neschimbate in privinta bugetului alocat, in 2021 ar trebui sa fie asigurata o finantare record de circa 1,4-1,6 miliarde de lei.

Cei de la Asociatia Pro Infrastructura, insa, atrag atentia ca lipsa de fonduri pentru 2020 ar putea sa duca la prelungirea cu un an a lucrarilor, receptia urmand sa se faca, in cel mai fericit caz, in 2022.

In total, vor fi 23 kilometri, dintre care 17 kilometri vor fi pe teritoriul judetului Tulcea. Deasupra Dunarii va fi o portiune de 2 kilometri de pod. In rest vor fi viaducte, drumuri de legatura, intersectii giratorii, plus 33 de poduri, podete si pasaje. Pe malul tulcean va exista si o statie automata de taxare.

Lucrarile de pregatire a terenului au inceput din decembrie 2018. Podul care va lega Moldova si Muntenia de Dobrogea va costa circa 500 milioane de euro.

Contractul de proiectare si executie a fost atribuit asocierii dintre firmele Astaldi SpA (Italia) si IHI Infrastructure Systems Co. Ltd (Japonia). Va fi cel mai scump pod din istoria Romaniei si al doilea proiect de infrastructura, ca valoare, de pe tot cursul Dunarii (dupa Portile de Fier).

Lungimea totala a traseului „Podului suspendat peste Dunare in zona Braila“, cum este numita lucrarea de utilitate publica de interes national, este de 23,413 kilometri.

Acesta este impartit in doua sectiuni: drumul principal Braila-Jijila si drumul de legatura cu DN22 Smardan-Macin. Pe ambele sectiuni de drum, viteza maxima permisa va fi de 80 km/h.

De o parte si de alta vor fi construite doua viaducte de acces, fiecare in lungime de 110 metri. Podul suspendat va avea o inaltime de cel putin 38 metri de la nivelul maxim de inundatie al Dunarii. Latimea totala a podului suspendat va fi de 31,70 metri.

Comentarii

comentariu

About the Author

Leave a comment

XHTML: You can use these html tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>