Published On: mar, Ian 10th, 2017

Procedura de recuperare a banilor din timbrul de mediu/ Un subiect destul de sensibil…

Eliminarea timbrul de mediu, odata cu celelalte 101 taxe, va complica procedura de recuperare a banilor platiti de toti cei ce si-au inmatriculat anterior masinile. Avocatul Alexandru Ratoi-Parvu spune ca prin abrogarea OUG 9/2013 dispare si procedura administrativa prin care se returnau banii.

Presedintele Klaus Iohannis a promulgat, vineri, Legea ”Dragnea” pentru eliminarea a 102 taxe. Printre acestea se afla si timbrul de mediu. Pana acum cei care isi inmatriculau o masina au continuat sa o plateasca, desi Curtea de Justitie a Uniunii Europene (CJUE) a decis ca taxa este discriminatorie si a obligat statul roman sa restituie banii astfel incasati.

Taxa a purtat de-a lungul timpului diferite denumiri: taxa auto, taxa de poluare, taxa pe emisii poluante, taxa de timbru etc.

Ce presupune aceasta schimbare legislativa pentru cei care urmeaza sa-si recupereze banii aferenti acestei taxe incasate ilegal? “Abrogarea OUG nr. 9/2013 „cu modificarile si completarile ulterioare” presupune si eliminarea procedurii administrative „perfectionate si simplificate” de restituire a taxei speciale pentru autoturisme si autovehicule, a taxei pe poluare pentru autovehicule sau a taxei pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, reglementata de articolul 12 din acest act normativ. Aceasta procedura, introdusa prin Ordonanta din 31 August 2015, avea calitati indiscutabile, care reprezentau, in egala masura, un „avans” serios fata de reglementarea anterioara: permitea restituirea integrala a taxelor achitate in temeiul unor legi si ordonante adoptate cu incalcarea dreptului european – OUG nr. 50/2008, Legea nr. 9/2012, prin parcurgerea unei simple proceduri administrative si depunerea unui dosar la Fisc”, a declarat, pentru MEDIAFAX, Alexandru Ratoi-Parvu, avocat in cadrul Societatii Civile Profesionale de Avocati “Piperea si Asociatii”.

Acesta arata ca Legea 1/2017 implementeaza ceea ce era necesar de implementat, adica abroga o taxa evident contrara legislatiei comunitare si ca masura este evident pozitiva pentru viitor, dar mai ales normala si legala. In schimb, pentru trecut, in cazul celor ce au achitat deja taxa si nu au recuperat banii, procedura de recuperare pare sa se complice.

Avocatul arata ca, anterior Legii numarul 1 au existat doua proceduri administrative. Este vorba despre cea prevazuta de OUG 8/2014, prin care se instituia procedura de restituire dedicata celor care au obtinut hotarari judecatoresti prin care li s-a recunoscut dreptul la restituire a taxei speciale, taxei pe poluare si taxei pe emisii poluante anterior datei de 31 decembrie 2015.

A doua procedura administrativa este cea prevazuta de OUG 40/2015 (privind timbrul de mediu), care prevedea procedura de restituire a celor care nu aveau o hotarare judecatoreasca obtinuta sau nu se incadrau in conditiile impuse de OUG 8/2014.

Exista insa mai multe situatii concrete. De exemplu, cei care au achitat taxa speciala, taxa pe poluare si taxa pe emisii poluante (toate trei reglementate prin acte normative contrare Tratatului UE, conform deciziilor succesive ale CJUE : cauza Tatu etc.) si au obtinut o hotarare judecatoreasca anterior datei de 31 decembrie 2015 vor urma procedura prevazuta de OUG 8/2014, cu mentiunea ca nu li se poate impune o esalonare pe cinci ani a restituirii, ci aceasta trebuie efectuata pe loc, potrivit deciziei CJUE in cauza Campean.

O alta situatie este a celor ce au achitat taxa speciala, taxa pe poluare si taxa pe emisii poluante si nu au obtinut o hotarare judecatoreasca, acestia trebuind sa declanseze o procedura judiciara sau sa incerce o procedura administrativa ad-hoc, cu urmatoarea precizare : desi procedura administrativa de restituire, adoptata prin ordin comun, nu a fost abrogata, textul de lege din OUG 9/2013 nu mai este in vigoare, ordonanta fiind abrogata integral prin Legea 1/2017. Un argument suplimentar in sprijinul admisibilitatii unei proceduri administrative ad-hoc consta si in obligativitatea statului de a respecta hotararilor pronuntate de CJUE, inclusiv la nivel de autoritate administrativa.

Iar a treia situatie este a celor care au achitat timbrul de mediu (reglementat prin OUG 9/2013, contrara Tratatului UE, conform deciziei CJUE in cauza Budisan) si, prin definitie, nu au obtinut nicio hotarare judecatoreasca, acestia urmand sa apeleze fie la procedura judiciara, fie la procedura administrativa ad-hoc.

In ceea ce priveste cele doua institutii ale statului implicate in colectarea acestei taxe, Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) si Administratia Fondului pentru Mediu (AFM), acestea au raspuns la solicitarea MEDIAFAX, incercand sa explice ce au de facut cei care au de recuperat banii.

“Organele fiscale ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala au competenta numai in ceea ce priveste stabilirea, verificarea si colectarea timbrului de mediu pentru autovehicule, inclusiv solutionarea contestatiilor. In acest sens precizam ca, in prezent, organele fiscale restituie, la cererea contribuabililor, taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule si taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, restituire care se efectueaza pe parcursul a cinci ani calendaristici, prin plata in fiecare an a 20% din valoarea acestora. Se restituie intr-o singura transa, la cererea contribuabilului, valoarea reziduala a timbrului de mediu pentru autovehicule, precum si sumele reprezentand diferente de timbru rezultate in urma contestarii acestuia. De asemenea va facem cunoscut ca suma restituita, inclusiv compensarile, din taxa de mediu in perioada 01.01.2016 – 13.12.2016 este de 179.987.159, 94 de lei”, se arata in raspunsul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, la solicitarea MEDIAFAX.

Banii care provin din aceasta taxa sunt colectati la bugetul Fondului de Mediu, care este gestionat de Administratia Fondului pentru Mediu (AFM). Mihai Alexandru Moia, presedintele AFM a precizat, pentru MEDIAFAX, ca in prezent, pe cale administrativa se restituie doar diferentele de timbru de mediu pentru autovehicule rezultate in urma contestarii acestuia si valoarea reziduala a timbrului de mediu pentru autovehicule. “Mentionam faptul ca AFM restituie timbrul de mediu, intr-o singura transa, doar persoanelor fizice si juridice care au dobandit dreptul la restituire printr-o hotarare judecatoreasca definitiva”, a declarat Moia.

Acesta a adaugat ca termenul de solutionare a cererilor de restituire este de 45 de zile de la data inregistrarii cererii de restituire la organul fiscal competent. “In prezent, restituirea timbrului de mediu de catre AFM, in baza unei sentinte civile, se efectueaza in ordinea cronologica a depunerii cererilor de restituire la registratura institutiei, la momentul de fata fiind in curs de solutionare cererile depuse in luna decembrie 2016”, arata presedintele AFM.

De ce statul a continuat sa incaseze aceasta taxa declarata ilegala de Curtea de Justitie a UE? Avocatul Alexandru Ratoi-Parvu spune ca “Statul a incasat aceasta suma chiar si dupa ce am „incasat” condamnarea din cauza Budisan fiindca se urcase intr-un carusel bugetar din care nu a mai reusit sa coboare decat cu forta si care presupunea ca banii incasati nelegali sa fie utilizati pentru restituiri. Pe scurt: 45% din bugetul Fondului de Mediu era constituit din sume aferente incasarilor provenite din timbrul de mediu. Problema este ca, la final, noi vom achita distractia din carusel, in calitate de contribuabili: restituirea taxelor, inclusiv timbrul de mediu, a dobanzilor aferente si a cheltuielilor de judecata”

Comentarii

comentariu

banner-INF

About the Author

-