Published On: mar, mai 22nd, 2018

Cum isi petrec romanii timpul online

Atractia romanilor pentru mediul online nu este ceva nou pentru nimeni, numarul conationalilor ce utilizau diverse retele sociale in urma cu cativa ani plasand Romania pe primele locuri din Europa la acest capitol, in ciuda faptului ca doar o treime din populatie avea acces la internet in acea perioada. Nu la fel stau lucrurile, din pacate, si in cazul afacerilor inalt digitalizate, sector in care doar 8% din companiile romanesti pot fi considerate ca fiind inalt digitalizate.

Suntem pe locul 9 in ceea ce priveste utilizarea retelelor de socializare

Conform unui studiu realizat de agentia de marketing Perceptum in 2017, 74% din romanii cu varsta cuprinsa intre 16 si 74 de ani care au utilizat in cursul anului trecut o retea de internet au facut-o pentru a utiliza o retea sociala. Procentul depaseste media europeana (63%) asigurandu-i Romaniei pozitia a 9-a in acest segment. In legatura cu acest aspect, Directorul Executiv al agentiei Perceptum, Raluca Ghilea, declara:

”Comunicarea prin intermediul Internetului nu mai este o chestiune de alegere, ci o necesitate pentru orice afacere. Canalele digitale pe care o firma le are la dispozitie pentru a-si comunica beneficiile sunt multiple, iar retelele sociale ocupa un loc privilegiat din acest punct de vedere. Regula pentru o companie este sa mearga acolo unde este si clientul. Ne place sau nu, Facebook poate fi un instrument extrem de eficient pentru o afacere, fie ca vorbim despre un start-up, fie ca vorbim despre o companie mare, cu traditie.”

Fara indoiala, nu este nicio surpriza faptul ca Facebook este cea mai populara retea si in Romania, fiind accesata de aproximativ 5.5 milioane de utilizatori in luna mai 2017 (80 la suta din cei care folosesc internetul frecvent). Daca 64% dintre acestia proveneau din mediul urban, 38% din ei terminasera un liceu si doar 8.7% aveau studii universitare.

Spre deosebire de alte tari, Pinterest, Instagram, LinkedIN si Twitter nu sunt foarte populare in tara noastra, procentul celor ce le utilizeaza fiind destul de mic, sub 10%.

Piata cumparaturilor online este in expansiune

Conform Asociatiei Romane a Magazinelor Online (ARMO), la finalul anului trecut (2017) valoarea pietei e-commerce din tara noastra era estimata la 2,4 miliarde de euro, cu 600 de milioane de dolari (35%) mai mult decat in 2016, iar platile online au reusit sa depaseasca bariera de 10% din totalul platilor pentru prima oara. Intr-un interviu preluat de businessmagazin.ro, Marius Costin, country manager la PayU Romania, cea mai mare companie procesatoare de plati online cu cardul din Romania, nu isi ascundea entuziasmul in legatura cu aceasta crestere si se arata destul de optimist in legatura cu anul 2018 :

”Anul trecut piata de e-commerce a cunoscut o crestere spectaculoasa de 38%, in timp ce platile online au inregistrat o crestere si mai mare, in jur de 40-45%. Platile online reprezinta, in acest moment, 12-14% din totalul platilor, mai exact este prima oara dupa 10 ani in care am reusit sa depasim pragul de 10% din totalul platilor. PayU a inregistrat o crestere de 61% in anul financiar trecut, cea mai buna evolutie din ultimii 12 ani. Estimam ca anul viitor, intreaga piata de e-commerce va atinge 2,7-3 miliarde de euro’’

Alte activitati pe internet preferate de romani

Un alt studiu, de aceasta data realizat de IAB Europe, arata ca doar 19% din utilizatorii activi de internet folosesc servicii de internet banking, aproximativ jumatate din ei urmaresc canale TV sau continut video online iar 96% utilizeaza un motor de cautare cel putin o data pe saptamana. In alta ordine de idei, romanii sunt mari amatori de jocuri online, fie ca vorbim de Farm Heroes, Candy Crush (jocuri gratuite), fie ca pariaza sau joaca blackjack si ruleta online la unul din cele 24 de cazinouri online licentiate in tara noastra.

Daca pana nu demult toate aceste activitati online erau specifice unui birou/camera in care aveai amplasat un desktop sau laptop, in prezent nu mai mira pe nimeni faptul ca vezi din ce in ce mai multi oameni ce nu isi dezlipesc ochii de pe mobil/tableta nici in parcuri, mijloace de transport, gari, restaurante sau, mai grav, uneori nici macar atunci cand se afla la volan. Drept urmare, fara sa vrem, cuvintele genialului Albert Einstein ne rasuna in minte din ce in ce mai des: „Mi-e teama de ziua in care tehnologia va fi mai importanta ca relatiile interumane.’’

 

 

Comentarii

comentariu

About the Author

-