Published On: mar, apr. 24th, 2018

Ministrul Educatiei Nationale a avut o intalnire cu studentii reprezentanti ai structurilor de conducere din universitati si cu reprezentantii asociatiilor si federatiilor studentesti

Cu aceasta ocazie, ministrul Educatiei Nationale, Valentin Popa, a prezentat, in detaliu, modul in care a fost gandita, in acest an, repartizarea preliminara a locurilor bugetate pe universitati, dar si unele aspecte deficitare in ceea ce priveste activitatea manageriala in universitatile reprezentate.

Ministrul Educatiei a prezentat studentilor decizia de alocare a unui numar de 5.000 de locuri bugetate pentru sustinerea domeniilor strategice de dezvoltare a Romaniei, acele domenii care pot asigura in viitor numeroase locuri de munca si care pot sustine cresterea economica a tarii, cresterea veniturilor statului si, in final, cresterea bugetului alocat educatiei.

Domeniile prioritare sunt cele definite in Strategia Nationala de Cercetare, Dezvoltare si Inovare 2014 – 2020, respectiv in Strategia Nationala pentru Competitivitate 2014-2020. Strategia Nationala pentru Invatamant Tertiar 2015-2020 subliniaza necesitatea ca universitatile sa dezvolte si sa furnizeze programe relevante pentru piata muncii – cu accent special pe asigurarea competentelor transversale. Astfel, piata muncii are nevoie de angajati cu competente in sectoarele economice cu potential competitiv: industria auto, industria alimentara, sanatate, turism, energie, biofarmaceutica si biotehnologii etc. De asemenea, a fost subliniat faptul ca angajatorii au nevoie de absolventi bine pregatiti in urmatoarele domenii prioritare: bioeconomie, tehnologia informatiilor si a comunicatiilor, energie, eco-nano-tehnologii si materiale avansate si sanatate.

Toate strategiile invocate au fost elaborate printr-un larg proces de consultare cu toti actorii implicati si aprobate prin hotarare de guvern, neexistand critici sau ajustari din partea ministrilor care s-au succedat la conducerea ministerelor implicate.

In momentul in care au fost repartizate locurile in universitati, au fost luate in calcul nu numai cerintele actuale de pe piata muncii, ci si un orizont larg, adica ceea ce se va intampla cu adolescentii care vor fi admisi acum in facultatii si care isi vor cauta un loc de munca peste 3-7 ani, poate chiar 10 ani, daca ne gandim la inginerie sau sanatate.

Alte 2.000 de locuri au fost dedicate absolventilor din mediul rural, pentru a le da si acestora o sansa la educatie de calitate, cel putin la momentul admiterii. Aceasta insa nu va garanta ca ei vor absolvi facultatile alese, daca nu vor invata serios. 1.000 de locuri au fost repartizate pentru sustinerea programelor de studii care pregatesc viitoarele cadre didactice.

De asemenea, Ministrul Valentin Popa a prezentat si formulele, relativ simple, dupa care a fost gandita repartizarea celor 8.000 de locuri (5.000+2.000+1.000).

Astfel:

Toate cele 2.000 de locuri alocate pentru sustinerea absolventilor de licee situate in mediul rural au fost distribuite pe baza proportiei locurilor bugetate repartizate universitatilor in anul precedent, din totalul locurilor bugetate la nivel national. Asadar a fost respectata proportia repartizarii din anul precedent.

Cu privire la distribuirea locurilor care vizeaza sustinerea domeniilor prioritare pentru dezvoltarea Romaniei, la nivelul MEN au fost stabilite domeniile care contin programe de studiu preponderent si direct orientate catre sustinerea acestor domenii. Apoi, in baza datelor inaintate oficial de universitati, a fost calculata proportia studentilor pe care fiecare universitate ii are inmatriculati la aceste programe de studii, din totalul inregistrat la nivel national, iar aceasta proportie a fost inmultita cu 5.000. De subliniat faptul ca, din datele oficiale ale universitatilor prezente la dezbateri, reiese ca au mai putini astfel de studenti in comparatie cu celelalte universitati.

Cu privire la repartizarea locurilor care vizeaza sustinerea programelor pentru formarea initiala a cadrelor didactice, la nivelul MEN au fost identificate domeniile care contin programe de studiu preponderent si direct orientate in acest scop. Apoi, in baza datelor inaintate oficial de universitati, a fost calculata proportia studentilor pe care fiecare universitate ii are inmatriculati la aceste programe de studii, din totalul inregistrat la nivel national, iar aceasta proportie a fost inmultita cu 1.000. Trebuie subliniat faptul ca 2/3 din cele 1.000 de locuri finantate de la buget revin universitatilor traditionale, datorita existentei cu mult peste medie a acestor programe de studii in oferta lor educationala.

La cele prezentate anterior, se adauga cele 636 locuri alocate studentilor de etnie rroma, locuri distribuite exact ca in anul precedent.

Raportandu-ne la ciclul de studii universitare de licenta, diferenta de 53.364 de locuri finantate de la buget (rezultata prin scaderea celor 8.636 de locuri amintite mai sus – 5.000+2.000+1.000+636 – din totalul de 62.000 locuri aferente universitatilor civile), aceasta a fost distribuita in baza proportiei locurilor bugetate repartizate universitatilor in anul universitar precedent din totalul locurilor bugetate la nivel national, dupa ce a fost retinut un procent de aproximativ 1,5% pentru corectii si 1,5% drept rezerva la nivelul MEN. Asadar a fost respectata, din nou, proportia repartizarii din anul precedent.

Corectiile, efectuate intr-un cuantum foarte mic, au vizat suplimentarea sau diminuarea cifrelor obtinute cu formulele amintite, urmarind:

Analiza eficientei utilizarii locurilor bugetate repartizate in ultimii ani, in special din punctul de vedere al locurilor bugetate pierdute de universitati in anii superiori (in special la master), din cauza inexistentei studentilor cu taxa care sa ocupe locurile bugetate disponibilizate de studentii exmatriculati ca urmare a abandonului sau repetentiei;

Normalizarea variatiilor excesive, pozitive sau negative, suferite de universitati in alocarea locurilor bugetate, variatii realizate fara o metodologie sau o fundamentare sau macar o minima explicatie, incepand cu anul 2010 pana in prezent.

Toate aceste principii au fost respectate si pentru repartizarea locurilor bugetate la masterat si la doctorat.

Ministrul Valentin Popa a discutat cu studentii si despre problemele specifice, cunoscute la nivelul MEN, din interiorul fiecarei universitati.

Astfel, la Universitatea din Bucuresti, in anul precedent (2017), universitatea a primit, la licenta, cu 100 locuri bugetate mai putin, iar la master cu 210 locuri bugetate mai putin decat in anul 2016. Anul acesta, sunt cu 60 locuri mai putin la licenta si cu 335 locuri mai putin la master. De asemenea, au fost prezentate si cifrele oficiale asumate de universitate privind numarul de studenti bugetati, solicitati a fi finantati. Acest numar prezinta o discrepanta majora fata de numarul de locuri bugetate repartizate in anii precedenti acestei universitati.

Astfel, se constata ca, la nivelul lunii martie 2018, la Universitatea din Bucuresti, in anii I, II si III licenta exista un numar total de peste 900 locuri bugetate neutilizate, desi la nivelul universitatii exista numerosi studenti cu taxa care le-ar putea ocupa. La master se constata ca, in mod similar, exista un numar total pentru anii I si II de aproape 700 locuri bugetate neutilizate. Dintre acestea, la nivelul anului II de master se constata ca exista peste 600 locuri bugetate neutilizate, numar care depaseste considerabil numarul de studenti cu taxa din anul II de master. Astfel, toti studentii cu taxa eligibili din anul II de master ar putea primi loc bugetat si, chiar si asa, raman foarte multe locuri bugetate care se pierd, pentru ca oricum nu are cine sa le mai ocupe. Constatam ca, in Universitatea din Bucuresti, peste 900 de studenti la licenta si aproximativ 500 de studenti la master platesc taxe, in loc sa primeasca un loc bugetat existent la nivelul universitatii, cu mult mai mult decat cifra redusa anul acesta.

Acest lucru se intampla in conditiile in care in tara sunt numeroase universitati care au studenti cu taxa in anul II de master, care ar putea beneficia de finantare, daca ar fi posibila redistribuirea locurilor intre universitati.

Reamintim faptul ca, in baza autonomiei universitare, este perfect legala realocarea locurilor bugetate in cadrul programelor unei facultati sau intre facultati, indiferent de momentul la care locurile bugetate se disponibilizeaza.

In cadrul Universitatii din Bucuresti, nerepartizarea locurilor bugetate disponibilizate prin exmatriculare sau repetentie a avut loc si in anii anteriori. Analiza datelor raportate la CNFIS, date pe baza carora s-a facut finantarea in anii precedenti, inclusiv pentru acest an, arata ca in fiecare an exista sute de locuri la licenta si la master neutilizate sau chiar definitiv pierdute de universitate, deoarece nu sunt redistribuite sau pentru ca nu exista studenti care sa ocupe locurile bugetate disponibilizate.

In privinta celorlalte universitati prezente la intalnire, ministrul Educatiei Nationale a declarat ca nu are observatii privind managementul intern si i-a felicitat pe reprezentantii acestora fiindca locurile bugetate disponibilizate au fost repartizate studentilor cu taxa eligibili, intr-o proportie care se apropie de 100%.

Totusi, se remarca faptul ca si in cazul acestor universitati, in special la anul II de master, exista un numar impresionant de locuri bugetate neutilizate din cauza absentei studentilor eligibili care sa le ocupe, dupa cum urmeaza:

Universitatea „Babes-Bolyai” are peste 550 de locuri la master anul II neutilizate (dintr-un total de 3.500 de locuri atribuite in 2016)

Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” are aproape 400 de locuri la master anul II neutilizate (dintr-un total de 2.300 de locuri atribuite in 2016)

Universitatea de Vest din Timisora are circa 75 de locuri la master anul II neutilizate (dintr-un total de 1.205 de locuri atribuite in 2016)

Ministrul Valentin Popa a remarcat ca acest fenomen este prezent, intr-o proportie mai mica, si la alte universitati care au primit un numar mare de locuri bugetate la master. In mod evident, aceste locuri sunt pierdute definitiv in sistem, ele nu mai pot ajuta financiar universitatile respective si nici pe studentii lor. Acest lucru rezulta poate si pentru ca, in trecut, li s-a alocat un numar de locuri bugetate mai mare decat cererea din partea studentilor. Din discutiile cu studentii a reiesit si ideea ca MEN ar trebui sa creeze cadrul legal in vederea redistribuirii locurilor bugetate astfel disponibilizate catre universitatile care au numerosi studenti cu taxa la nivelul anului II de master, dar si la licenta. Impreuna cu Consiliul National al Rectorilor si cu reprezentantii asociatiilor studentesti, MEN va analiza oportunitatea reglementarii prin ordin de ministru a acestor redistribuiri de locuri si pentru anii superiori, nu doar pentru admitere.

Ministrul Educatiei Nationale a discutat cu studentii si despre bugetul de burse care se diminueaza cu aproximativ 1-2%. Conducerea ministerului este permanent preocupata de asigurarea si suplimentarea acestor fonduri si una dintre solutii ar putea fi aprobarea utilizarii de catre universitati a sumelor din soldul anilor precedenti, necheltuite cu bursele sau alte sume aferente finantarii complementare, pentru a suplimenta fondul de burse sau bugetele caminelor si cantinelor. De asemenea, va fi analizata si posibilitatea suplimentarii fondului pentru cheltuieli materiale. Aceste lucruri ar fi posibile la urmatoarea rectificare bugetara.

„Doresc sa subliniez inca o data deschiderea MEN, a mea personala, pentru un dialog aplicat si constructiv cu reprezentantii tuturor actorilor implicati in invatamantul superior, fie ca sunt studenti, cadre didactice sau conducerile universitatilor. Va asigur, de asemenea, ca deciziile la nivelul MEN se iau exclusiv prin considerarea argumentelor care tin de cresterea calitatii si relevantei invatamantului superior, cu impact asupra dezvoltarii socio-economice a tarii” – este mesajul Ministrul Educatiei Nationale catre intreaga comunitate academica.

 

 

Comentarii

comentariu

About the Author