Published On: mie, Oct 4th, 2017

Pretul porumbului la recoltare si perspective

grafic-agrogo_porumb_multisezon_matifSuntem in plina campanie de recoltare a porumbului, intr-un an cu productii relativ bune (exceptand unele zone din vestul tarii) si ne uitam cu mare interes la valoarea recoltei.

Din pacate, anul acesta este unul destul de dificil in ceea ce priveste nivelul pretului, acesta fiind mai mic decat anul trecut, atat in piata bursiera cat si in cea fizica.

O comparatie a evolutiei preturilor la porumb in ultimi ani pe bursa MATIF din Paris ilustreaza nivelul mai scazut al preturilor futures pe perioada acestui an.

Cu albastru e reprezentata evolutia preturilor din acest an, iar cu gri si verde evolutia din anii precedenti.

Nici perspectivele nu par a aduce mari schimbari, mai ales daca ne uitam pe evolutia din anii trecuti pentru aceasta perioada, vedem ca preturile nu s-au modificat simtitor in perioada recoltarii.

In piata fizica, preturile oferite zilele trecute de catre unii traderi parteneri AgroGo pentru porumb cu livrare la portul Constanta au fost in jurul valorii de 620 RON/t, ceva mai mici decat in aceeasi perioada din anul trecut.

Dat fiind faptul ca o buna parte din productia de porumb merge spre export, o importanta mare in evolutia pretului o are si contextul international. In bazinul Marii Negre, se stia inca de acum cateva luni ca, in acest sezon, competitorii nostri traditionali, Rusia si Ucraina vor avea volume foarte mari de porumb. Intre timp, ultimele rapoarte USDA (autoritate recunoscuta la nivel mondial pentru statistici in agricultura) arata ca productia din Ucraina s-a diminuat din cauza unei secete accentuate din luna August. Aceasta scadere este insa compensata de o crestere semnificativa a productiei de porumb din Brazilia si Argentina.

Astfel, dat fiind nivelul relativ scazut al pretului si perspectivele nesigure, profitabilitatea pentru porumb in acest an este strans legata de productia obtinuta la hectar de catre fermieri.

De asemenea, acest an reaminteste de importanta pe care o are pentru fiecare fermier care lucreaza suprafete mari, stabilirea unei strategii de vanzare a productiei. Sezonul trecut ne-a aratat ca stocarea productiei si vanzarea acesteia in afara perioadei de recoltare nu garanteaza obtinerea unui pret mai bun. Recomandam diversificarea metodelor de vanzare, cum ar fi etapizarea vanzarii, folosirea contractelor la termen sau alte instrumente de gestionare a riscului.

 

Comentarii

comentariu

About the Author

-