Published On: mar, Sep 19th, 2017

Sectia „Arta” a Muzeul Brailei „Carol I” va invita la Galeria „Gheorghe Naum”

Sectia „Arta” a Muzeul Brailei „Carol I” va invita la Galeria „Gheorghe Naum” (Piata Traian, nr. 3, intrarea prin Calea Galati) sa vizitati expozitia „De la pitoresc la hiperbola. Privelisti dunarene in opera Emiliei Dumitrescu [1945–1969]”, organizata cu ocazia Zilelor Europene ale Patrimoniului, editia 2017.

„Imi place sa inteleg frumusetea fragila, rara si sublima a unei clipe ce trebuie sa dispara, dar ramane unica. Imi place sa impartasesc nelinistea unei clipe fugare. Imi place sa fac sa ramana ceva din ceea ce este sortit sa dispara.” (Emilia Dumitrescu, marturie din 1991)

            „Destinul Emiliei Dumitrescu (Braila, 1921–2005) a fost strans legat de cel al locurilor natale, ale caror privelisti i-au ramas pana la sfarsit principala sursa de inspiratie. Genul in care s-a exprimat cu predilectie a fost, nu intamplator, peisajul, iar subiectele preferate – portul si strazile Orasului Vechi, Dunarea, Baraganul, intinsele Balti ale Brailei.

Expozitia De la pitoresc la hiperbola… se concentreaza asupra intervalului 1945–1969 si urmareste transformarea felului in care Emilia Dumitrescu si-a inteles si reprezentat unul dintre subiectele sale predilecte: mediul dunarean. De la cadrul – natural si uman deopotriva – usor exotic, intotdeauna fermecator, „colorat” de pasiunea pentru calatorii si vacante a epocii interbelice, peisajul dunarean se transforma intr-o stihie aspra si greu de patruns, ale carei taine sunt protejate de o vegetatie supradimensionata, salbatica, necosmetizata pitoresc, si in care prezenta umana nu mai este inregistrata decat pasager, episodic.

Aceasta deplasare de accent masoara distanta dintre doua conceptii radical diferite asupra naturii – natura inteleasa ca obiect pasiv al contemplarii (natura-cadru) si natura inteleasa ca subiect insufletit de o viata si de o vointa proprii (natura-fiinta) – si este de presupus ca ea se datoreaza, macar in parte, traumei pe care a reprezentat-o, pentru artista, disparitia Baltilor Brailei, distruse pentru totdeauna dupa amplele lucrari de asanare de la mijlocul anilor ’60. Din deceniul al VII-lea incepand, peisajele isi pierd treptat contururile reale, proprietatile descriptive, pentru a deveni emblemele unui tinut aproape mitic, ale unui „dincolo” absolut, accesibil nu perceptiei obisnuite, ci numai sensibilitatii” (Alina-Ruxandra Mircea, muzeograf).

Expozitia poate fi vizitata, gratuit, pana la 1 octombrie 2017.

 

 

 

 

 

 

Comentarii

comentariu

About the Author

-