Published On: lun, Aug 28th, 2017

Reprezentantii elevilor semnaleaza probleme la inceput de an scolar

Consiliul National al Elevilor (CNE), structura ce reprezinta elevii din Romania, isi exprima nemultumirea cu privire la superficialitatea cu care Ministerul Educatiei Nationale (MEN) trateaza inceputul noului an scolar, neacordand suficienta atentie unor probleme stringente ale sistemului de invatamant, precum securitatea si siguranta elevilor in scoli, directiile strategile vagi ale programului-pilot de digitalizare, situatia auxiliarelor scolare, pregatirea metodologiei de organizare si desfasurarea a examenului de bacalaureat, dar si modalitatile neclare de implementare a noilor programe scolare pentru clasa a V-a si, implicit,intarzierea distribuirii manualelor.

In primul rand, critica ignoranta Ministerului Educatiei Nationale in ceea ce priveste siguranta si securitatea elevilor in scoli, dar si faptul ca asigurarea unui climat educational lipsit de primejdii pentru elevi nu reprezinta o prioritate pentru decidenti. CNE considera ca este inadmisibil ca in continuare sa existe scoli care sa nu dispuna de conditii minimale de functionare. Amintim ca, in conformitate cu datele prezentatede ministrul educatiei nationale in cadrul conferintei de presa din data de 22 august, din totalul de 31.297 de cladiri scolare, in prezent doar 19.566 au avize sanitare, 452 au aviz de mediu si 2261 au autorizatii PSI, cifre deplorabile care ilustreaza, totodata, o incalcare a legislatiei in vigoare.

Conciliul National al Elevilor solicita Ministerului Educatiei Nationale si Guvernului Romaniei sa sprijine autoritatile locale in scopul identificarii de solutii pentru a investi de urgenta in infrastructura scolara, considerand deosebit de grav si nepotrivit ca la o chestiune extrem de serioasa precum siguranta elevilor in scoli sa fie adus un raspuns atat de superficial si nefundamentat, precum sugestia ministrului educatiei nationale ca parintii sa nu isi mai duca copiii in scolile nereabilitate.

In al doilea rand, CNE opineaza ca exista o discordanta intre viziunea ministerului asupra investitiei in educatiesi situatia existenta in teritoriu, ca masurile luate trebuie corelate cu starea de fapt a sistemului si ca programul-pilot privind digitalizarea trebuie sa cuprinda niste indicatori clari. Mai mult decat atat, subliniem necesitatea formarii cadrelor didactice in sensul utilizarii eficiente a acestor tehnologii in procesul de predare, intrucat au fost semnalate cazuri in care, desi dotarile tehnice exista, acestea nu sunt valorificate deoarece cadrele didactice nu stiu sa le foloseasca. In plus, evidentiaza lipsa unei viziuni clare asupra scopului in care tabletele vor fi folosite de catre elevi, neprecizandu-se daca acestea vor reprezenta doar un suport digital pentru manualul scolar sau daca vor contine si alte resurse educationale.

Desi este apreciata preocuparea ministerului pentru digitalizarea procesului educativ, elevii isi doresc ca abordarea sa fie una pragmatica, prin setarea unor obiective care sa fie ilustrate prin niste indicatori bine definiti, care sa fie evaluati constant in vederea stabilirii beneficiilor implementarii proiectului la nivel national.

O alta problema cu care se confrunta elevii este necesitatea achizitionarii de materiale didactice auxiliare la solicitarea cadrelor didactice. Consiliul National al Elevilor considera ca achizitionarea unui material didactic auxiliar trebuie stabilita numai prin aprobarea unanima a tuturor reprezentantilor legali ai elevilor din clasa in cauza. Constitutia Romaniei garanteaza dreptul la invatamant gratuit si, in consecinta, nu consideram juste discrepantele care vor aparea in cadrul colectivului unei clase intre elevii ale caror familii nu isi pot permite achizitionarea unor auxiliare si ceilalti.

Un alt subiect care ingrijoreaza reprezentantii elevilor il reprezinta lipsa prezentarii mecanismelor pentru pregatirea cadrelor didactice ce vor preda la clasele a V-a pe baza noilor programe scolare. CNE considera ca formarea eficienta a tuturor cadrelor didactice intr-o perioada de numai cinci zile pare un obiectiv nesustenabil si solicita detalierea modului de desfasurare a sesiunilor de pregatire a cadrelor didactice, continutul si facilitatorii acestora. Mai mult decat atat, semnaleza precedentul intarzierii distribuirii manualelor catre elevi dupa inceperea anului scolar, intalnit anul trecut in cazul elevilor din ciclul superior al liceului si se declara dezamagit de faptul ca elevii de clasa a V-a vor incepe invatamantul secundar fara a avea manuale scolare. Reprezentatntii elevilor spera ca cel putin indrumatoarele propuse ca solutie de compromis nu vor intarzia sa ajunga pe bancile elevilor, ca profesorii vor fi pregatiti sa lucreze cu ele si ca distribuirea manualelor scolare nu va depasi decalajul de opt saptamani anuntat.

Desi Ministerul Educatiei Nationale este obligat sa elaboreze Metodologia pentru organizarea si desfasurarea examenului de Bacalaureat 2018 pana la data de 31 august 2017, cu consultarea reprezentantilor elevilor, ai profesorilor si ai parintilor, pana in prezent Consiliul National al Elevilor nu are cunostinta sa se fi facut vreun pas in acest sens, astfel ca solicita demararea de urgenta a procedurilor de elaborare si consultare.

Prin urmare, reprezentantii elevilor isi doresc ca Ministerului Educatiei Nationale sa trateze cu mai multa responsabilitate inceperea anului scolar si sa ia masuri concrete in vederea solutionarii problemelor ridicate, constante sau recurente in sistemul de invatamant, pentru ca elevii sa poata beneficia de invatamant de calitate.

„Nu trebuie ca problemele pe care elevii le intampina la inceput de an scolar sa devina o traditie.In timp ce anul trecut a aparut o problema distribuirea manualelor pentru clasele XI-XII, anul acesta ne confruntam cu o situatie similara in cazul celor pentru clasa a V-a si, oricat de mult ne-am dori, niste indrumatoare nu sunt suficiente pentru a compensa lipsa manualelor de pe bancile elevilor. In plus, in ciuda atitudinii superficiale a ministerului, este deplorabil ca aproape 38% din cladirile scolare din Romania sa nu aiba aviz sanitar si ca imbunatatirea acestor cifre sa nu fie semnificativa de la an la an. Mai mult decat atat, vrem sa vedem o viziune clara asupra modului de implementare a unor masuri anuntate de ministerul educatiei, cu pasi si obiective concrete, dar si respectarea termenelor limita legale sau asumate in vederea asigurarii unui invatamant de calitate" a declarat Ioana BALTARETU, presedintele Consiliului National al Elevilor.

 

 

Comentarii

comentariu

About the Author

-