Published On: mie, Mai 31st, 2017

Suspiciuni de frauda la constructia podului peste Dunare de jumatate de miliard de euro

Anuntul pentru demararea licitatiei de proiectare si constructie a podului suspendat peste Dunare in zona Braila, proiect in valoare de 500 milioane de euro, publicat pe Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) pe 29 aprilie 2017, este ilegal pentru ca nu are indicatorii tehnico-economici aprobati prin Hotarare de Guvern, sustine Alin Goga, consilier juridic in cadrul CNAIR. Conform acestuia, Compania, care este in subordinea Ministerului Transporturilor, a introdus in anunt doua conditii rezolutorii care deschid posibilitatea unei fraude uriase de 500 de milioane de euro pentru ca societatea beneficiara, CNAIR, poate refuza semnarea contractului pe motiv ca nu s-a obtinut HG-ul de aprobare a indicatorilor tehnico-economici, introducand un arbitrariu urias in decizia beneficiarului care poate face deliberat chestiuni formale, astfel incat sa nu se obtina aprobarea acelor indicatori, sustine Cotidianul.ro.

De asemenea, adauga Goga, CNAIR poate sa conditioneze un eventual castigator sa accepte anumiti subcontractori, eventuale beneficii materiale necuvenite pentru semnarea contractului conditionat de asigurarea finantarii lucrarii, introducand, iarasi decizia arbitrara a beneficiarului care poate sa nu faca demersurile legale si la timp pentru obtinerea finantarii. In plus, mai afirma Goga, exista deja doua contestatii contra unei documentatii "proaste promovate pe genunchi de directorul general Stefan Ionita (n.r. seful CNAIR), secondat de directorul Horia Nicolae (n.r. directorul de achizitii)… una are numarul 92/34956/17.05.2017 de inregistrare in CNAIR, iar cealalta e din 25 mai depusa direct la Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor (CNSC). (…) Deci, trecand peste ilegalitatea anuntului de licitatie pentru un obiectiv care nu are indicatorii tehnico-economici aprobati, incalcand chiar dispozitiile recente transmise prin hartii oficiale de catre Ministerul Transporturilor, se prefigureaza cea mai mare combinatie frauduloasa "legala", prin fortarea unui castigator, care a cheltuit multi bani pentru aceasta licitatie (documentatie, avocati, experti, studii, eventual proiectare) sa accepte niste conditii arbitrare, nelegale, pentru a putea semna contractul…", sustine Goga.

CNAIR a transmis Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice documentatia de Atribuire pentu executia unui Proiect care cuprinde Podul suspendat peste Dunare, in zona Braila. Dupa obtinerea validarii, CNAIR urmeaza sa publice Anuntul de Participare pentru lansarea licitatiei publice. Lungimea totala a Proiectului este de 23,413 km si cuprinde doua sectiuni: drumul principal Braila – Jijila, cu o lungime 19,095 km si drumul de legatura cu DN22 Smardan – Macin, in lungime de 4,328 km. Podul suspendat peste Dunare, structura principala din cadrul Proiectului, va avea o lungime de 1.974,30 de metri, din care 1.120 metri reprezinta deschiderea centrala. La aceasta se adauga doua deschideri laterale de 489,65 metri, pe malul dinspre Braila si 364,65 metri pe malul dinspre Tulcea. Gabaritul pe verticala al podului suspendat va fi de cel putin 38 m de la nivelul maxim de inundatie al Dunarii, astfel incat sa fie indeplinite criteriile de navigatie fluviala. Conform studiului de fezabilitate, valoarea totala a investitiei depaseste 2 miliarde de lei, fara TVA.

Comentarii

comentariu

banner-INF

About the Author