Published On: joi, Mar 31st, 2016

EXCLUSIV IN ROMANIA: Povestea nestiuta a pilotului brailean din primul Grand Prix Monaco din 1929

Share This
Tags

* In adolescenta paraseste Romania, pentru ca doar 11 ani mai tarziu sa primeasca felicitarile Regelui Spaniei, pentru performanta sa profesionala *

Pe 20 august 1901, la Braila, se naste George Burianu, cel ce va fi cunoscut ca unul dintre cei mai mari piloti belgieni din toate timpurile. Este necunoscut in strainatate, dar si in Romania, locul natal al pilotului si data nasterii, promovandu-se, de-a lungul timpului, ideea ca acesta ar fi de nationalitate belgiana.

Paraseste orasul de la Dunare, la doar 16 ani, luand drumul Italiei. In peninsula il cunoaste pe celebrul pilot italian Felice Nazarro, castigatorul Marelui Premiu al Frantei in 1907 si 1922.

Din Italia, George Burianu a urmat drumul Belgiei, stabilindu-se in orasul Waterloo. Viata sa ia o turnura neasteptata in regatul din nordul Europei. Lucreaza mai intai ca inginer la importanta fabrica de automobile de lux Minerva, iar la sfarsitul anilor ’20 isi incepe cariera de pilot auto.

Burianu participa la Marele Premiu al Spaniei in anul 1928, pe 29 aprilie, unde termina cursa pe locul 2, in urma pilotului monegasc Louis Chiron.

In anul 1929, dupa ce isi achizitioneaza un Bugatti T35C, cu care participase si la cursele din Italia si Spania, George concureaza la Marele Premiu al Principatului Monaco.

Burianu se afla la linia de start alaturi de piloti de renume precum Etancelin, Grover-Williams, Dreyfus, Caracciola si Perrot.

Grand Prix Monaco a fost primul Mare Premiu disputat in principatul european si a avut loc pe data de 29 aprilie 1929. Acest concurs este inaintasul actualului Mare Premiu de Formula 1 al Principatului Monaco.

La Monaco, braileanul reuseste sa intre in istoria sportului cu motor, pozitia sa secunda pe podiumul Marelui Premiu ramane ca performanta unica a unui roman in Campionatul Mondial de Automobilism, astazi Formula 1.

Marele Premiu este castigat de pilotul englez William Grover-Williams, in timp ce Burianu reuseste sa il depaseasca pe supercampionul mondial german Rudolf Caracciola, celebrul pilot german de la Mercedes pozitionandu-se pe locul 3.

In perioada 1940-1945, in timpul celui de al-II-lea Razboi Mondial, Burianu este pilot voluntar in Fortele Aeriene Britanice. Dupa razboi, pilotul se intoarce in Belgia, unde se angajeaza la firma “Beherman&Demoen”, importatoare si distribuitoare a autoturismelor Land Rover.

Plecat inca din adolescenta din Romania, braileanul nu si-a uitat originile, marturie in acest sens stau spusele apropiatilor sai din Belgia care l-au auzit deseori vorbind limba romana. Tot acestia il descriau pe George ca fiind un om cald, cu un caracter deosebit, caruia nu ii lipsea curajul.

Unul dintre automobilele marca Bugatti, pe care l-a pilotat Burianu, se afla, in zilele noastre, expus la Indianapolis Motor Speedway Hall Of Fame Museum din Statele Unite ale Americii.

Desi a concurat sub culorile Belgiei, unde isi avea si resedinta, George Burianu s-a nascut la Braila, iar acest lucru este mai mult decat un motiv de mandrie pentru orasul nostru, desi istoria a vrut ca sa ramana aproape necunoscut locul natal al celebrului pilot.

Comentarii

comentariu

About the Author

-