Published On: vin, Oct 23rd, 2015

PRACTIS la bilant

Share This
Tags

 

 

 

 

 

 

semnatura-practis-1

 

Titlu proiect: „O carieră de succes prin practică, consiliere şi orientare profesională a tinerilor’’

Cod contract: POSDRU/161/2.1/G/137130

Beneficiar: Inspectoratul Şcolar Judeţean Brăila

Comunicat de presă

PRACTIS la bilanţ

 

În cadrul proiectului „O carieră de succes prin practică, consiliere şi orientare profesională a tinerilor” Inspectoratul Şcolar Judeţean Brăila a organizat în perioada 9-11 octombrie 2015, workshop-ul PRACTIS la bilanţ. Evenimentul s-a desfăşurat la Predeal şi a reunit 150 persoane, respectiv elevi din grupul ţintă al proiectului, reprezentanţi ai agenţilor economici parteneri în proiect, directori de la liceele de unde s-a recrutat grupul ţintă, reprezentanţi ai inspectoratului şcolar şi membri din echipa de proiect.

Evenimentul a urmărit realizarea unei analize globale a întregii activităţi desfăşurate prin proiect, facilitarea interacţiunii dintre diversele categorii participante la proces, identificarea bunelor practici acumulate pe perioada implementării şi extrapolarea rezultatelor obţinute în acţiuni viitoare, în vederea asigurării sustenabilităţii proiectului, proiectul PRACTIS aflându-se la finalul perioadei de implementare.

Evenimentul a debutat cu mesajul d-lui Cătălin Canciu, Inspectorul Şcolar General, care a mulţumit elevilor pentru implicarea în proiect şi i-a felicitat pentru rezultatele obţinute. Lucrările workshop-ului au fost continuate de dna Daniela Carasava, Expert Implementare şi Evenimente care a prezentat o sinteză a principalelor rezultate obţinute în proiect. Cu analize detaliate pe fiecare activitate în parte au venit coordonatorii specifici, respectiv dna Carmen Mărginean, Coordonator Îndrumător Practică, dl Andrei Puia, Coordonator Firme de Exerciţiu şi dl Marian Cloşcă, Coordonator Experţi Consiliere Profesională

Activităţile din cele 6 ateliere de lucru care s-au desfăşurat pe parcursul evenimentului au vizat teme de interes pentru elevi şi experţi deopotrivă, cum ar fi Contribuţia consilierii în câştigarea unui loc pe piaţa muncii  şi în societate, Conturarea intereselor cu privire la carieră si criterii impuse de realitatea pieţei muncii, Dezvoltarea personală şi de carieră prin intermediul sort cardurilor, Simularea interviului de angajare, Managementul calităţii în firma de exerciţiu, Importanţa profilului ocupaţional si al planificării carierei prin propria implicare în stagii de practică/ firme de exerciţiu.

De asemenea, într-un cadru informal, discuţiile s-au axat şi pe identificarea bunelor practici din proiect, aspecte pozitive şi negative din implementare şi modalităţi de diseminare şi valorificare la nivelul organizaţiei şcolare a rezultatelor proiectului în ceea ce priveşte dezvoltarea profesională, în vederea asigurării unei sustenabilităţi reale şi durabile a proiectului. Au fost prezentate şi măsurile de promovare a proiectului şi instrumentele de asigurare a sustenabilităţii pe componenta promovare. S-a subliniat necesitatea promovării proiectului ca măsură de sprijin a activităţilor implementate, în vederea creşterii gradului de informare şi educare a publicului ţintă, fapt care, în timp, poate conduce la schimbări pozitive de percepţie, opinie şi atitudine la nivelul acestuia.

               Având în centru activităţi practice, interactive, atelierele de lucru s-au bucurat de implicarea totală a participanţilor. La finalul activităţii pe ateliere, au avut loc sesiuni de întrebări şi răspunsuri, respectiv discuţii, în care s-au reiterat principalele concluzii rezultate din munca în echipe. Ca o concluzie generală, unanim recunoscută, este aceea că acum, elevii sunt, într-adevăr, mai bine informaţi despre specificul serviciilor de consiliere a carierei, au o percepţie mai corectă despre beneficiile oferite de acest tip de servicii educaţionale, sunt mai pregătiţi să întâmpine cu succes exigenţele viitorilor angajatori, începând chiar de la etapa de depunere a candidaturilor pentru ocuparea posturilor vacante şi până la îndeplinirea unei palete largi de sarcini curente de lucru, acoperind domenii variate specifice unei companii. Concluziile desprinse din dezbaterile din cadrul atelierelor de lucru demonstrează utilitatea activităţilor de consiliere individuală şi de grup, a stagiilor de practică performante desfăşurate în proiect şi a activităţilor desfăşurate în firmele de exerciţiu. 

După cum declara unul dintre elevii participanţi la workshop „În proiectul PRACTIS mi-au plăcut toate activităţile de pe parcursul anului, deoarece am învăţat lucruri noi, am cunoscut oameni deosebiţi, am legat prietenii frumoase. Am învăţat să mă interesez de aspectele care mă preocupă, să cedez atunci când este cazul, să aştept, să mă gândesc corect la viitorul meu şi la meseria pe care o voi urma. Şi cel mai important, am învăţat să mă cunosc pe mine. Am descoperit multe calităţi şi defecte pe care nu ştiam că le am. La încheierea proiectului, pot spune că această experienţă îmi este de folos acum şi îmi va fi şi pe viitor.”( Barbu Ana Maria – Colegiul Tehnic „Edmond Nicolau”, Brăila)

În cadrul atelierului de bune practici, experţii din proiect, alături de directori de licee şi agenţi economici au purtat dezbateri privind identificarea bunelor practici din proiect, aspecte pozitive şi negative din implementare, au analizat modalităţile de valorificare a rezultatelor obţinute şi s-au propus măsuri concrete ce pot fi implementate în viitor pentru asigurarea sustenabilităţii proiectului.

Astfel, pentru continuarea proiectului, s-au avansat o serie de propuneri din care amintim doar:

  • utilizarea platformei CCP intranet în toate liceele din judeţ;
  • actualizarea site-ului de consiliere cu materiale de interes pentru elevi;
  • distribuirea şi completarea caietului de practică în format electronic în unităţile şcolare din judeţ, pe baza unei machete realizate de inspectorul de specialitate;
  • continuarea parteneriatelor cu agenţii economici din judeţ;
  • realizarea unor acţiuni constante cu părinţii şi alţi parteneri sociali cu scopul conştientizării importanţei consilierei pentru facilitarea inserţiei pe piaţa muncii;
  • preluarea celor 4 firme de exerciţiu de către alţi elevi şi continuarea activităţii în FE pentru beneficiarii opţionalului realizat în cadrul proiectului.

               Pe parcursul dezbaterilor, elevii implicaţi în proiect şi-au manifestat dorinţa să se implice în transmiterea de exemple de bune practici şi susţinerea altor elevi, în noile activităţi ce se vor derula în viitor în cadru organizat, considerând că experienţele trăite în PRACTIS trebuie transmise către generaţiile viitoare astfel încât să existe o punte de legătură între actualii şi viitorii absolvenţi.

Evenimentul s-a bucurat şi de susţinerea directorilor de licee şi a agenţilor economici prezenţi, care au venit cu propuneri concrete privind continuarea activităţilor. După cum declara d-l Paraschiv Petrache, reprezentant al S.C. Carrefour România: „Apreciem modul de desfăşurare al workshop-ului ca fiind o activitate care a pus în valoare şi dezvoltat abilităţile şi competenţele viitorilor specialişti pentru domeniile în care se specializează. Considerăm că demersurile celor implicaţi în mod direct, în derularea activităţilor tuturor atelierelor, au fost la nivelul aşteptărilor participanţilor. Sperăm ca aceste activităţi desfăşurate în cadrul proiectului să ia amploare din ce în ce mai mult, în scopul furnizării pe piaţa muncii a unui număr cât mai mare de absolvenţi bine pregătiţi din punct de vedere profesional. Dorim să colaborăm şi în continuare şi să susţinem, în acţiunile viitoare, practicile eficiente pentru orientarea în carieră a tinerilor”.

În ceea ce priveşte beneficiile resimţite în urma derulării proiectului, d-l Marian Cloşcă, Coordonator Experţi Consiliere Profesională, ne-a declarat:  „Unul dintre principalele obiective ale proiectului a fost acela de a da posibilitatea tinerilor să ia o decizie în carieră. Este doar un exemplu de decizie majoră, alături de alte decizii pe care le vor lua în viaţă. Tinerii au conştientizat că e nevoie să discearnă din multitudinea de mesaje care le sunt transmise zilnic, pe diferite căi, pe acelea care sunt reale, benefice pentru viitorul lor. Singuri au învăţat că e important să îţi planifici acţiunile şi să nu reacţionezi la primul impuls generat de oricine sau orice din exterior. În acelaşi timp au „descoperit” rolul echipei în rezolvarea problemelor de orice tip. Feedback-ul primit de la ei ne bucură, deoarece acum mai mulţi preţuiesc munca în raport cu tentaţia banului câştigat uneori mult prea uşor, mai mulţi au conştientizat faptul că fiecare meserie/profesie are rolul dar şi inconvenientele ei şi că soluţia pentru integrarea pe piaţa muncii, pas important în vederea integrării  sociale, nu constă doar într-o diplomă, care poate fi  lipsită de valoare dacă nu e însoţită de cunoaşterea realităţii, de competenţă şi, de ce nu, de plăcerea de a realiza ceva util. Suntem convinşi că „Referinţele” care le vor însoţi CV-urile îi vor ajuta în demersurile lor ulterioare. Considerăm  că, din această perspectivă, proiectul PRACTIS şi-a depăşit obiectivele iniţiale. Sperăm că prin măsurile de sustenabilitate identificate, efectele vor fi mult mai vizibile în plan social începând cu această generaţie.”

Proiectul „O carieră de succes prin practică, consiliere şi orientare profesională a tinerilor” a debutat în 28 aprilie 2014 şi se va finaliza în 27 octombrie 2015, fiind cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013. Investeşte în oameni!

 

Pentru detalii:

Daniela Carasava, Expert Implementare şi Evenimente

daniela.carasava@gmail.com

Comentarii

comentariu

About the Author