Published On: joi, Mar 27th, 2014

MANDRU ca sunt BRAILEAN! Povestea brailencei care s-a iubit cu un print

Maria Filotti, o stea a teatrului romanesc din secolul al XX-lea, s-a nascut la 4 octombrie 1883, in comuna Batogu, Braila.

Era in clasele primare, la Braila, cand a vazut prima piesa de teatru. Pe vremea aceea nu exista la Braila un liceu de stat pentru fete, asa ca, dupa absolvirea cursului primar, in anul 1895, a fost inscrisa ca interna la o institutie particulara, "Scoala secundara de fete".

Examenul de bacalaureat l-a sustinut la Liceul I.C. Massim, sectia clasica, incheind cu o "dizertatie" cu tema "Opera politica si literara a lui Dumitrie Cantemir".

Copilaria si adolescenta, cu lectiile de greaca si spectacolele improvizate, in care juca mai ales roluri masculine, meditatia despre teatru si actorie fac casa buna cu inregistrarea mersului unei istorii tulburate (evenimentele din 1907, urmarile Primului Razboi Mondial). Predomina insa firea interogativa, un mare atu al unei actrite care respinge turnul de fildes, mizand pe implicarea permanenta in viata teatrului si astfel devenind delegata actorilor romani la congresele Societatii Universale de Teatru de la Paris, Londra, Viena, Moscova.
 

Calitatile artistice inascute descoperite si valorificate

Presedintele comisiei de examinare era profesorul universitar Stefan Sihleanu, director al Teatrului National Bucuresti in acea perioada. Sihleanu este cel care descopera calitatile artistice innascute ale Mariei Filotti. Dupa terminarea studiilor liceale s-a inscris la Universitatea din Bucuresti la sectiile Litere, Filosofie si Drept, dar Stefan Sihleanu a determinat-o sa incerce si la Conservatorul de Muzica si Arta Dramatica.
La Conservatorul de Muzica si Arta Dramatica va invata de la  minunata actrita Aristizza Romanescu.
Era o perfectionista: "Vesnic sunt nemultumita de mine", dar muncea pana la epuizare pentru a fi cea mai buna.

Maria Filotti a avut nenumarate roluri care au consacrat-omaria filotti pe scena

A jucat in 167 de piese dintre care in 45 a detinut roluri principale. Creatiile sale din "Hedda Gabler" de H. Ibsen, "Pescarusul" de A.P. Cehov, "O femeie fara importanta", "Evantaiul doamnei Windermere", "Sotul ideal" de O. Wilde, "Dama cu camelii" dupa A. Dumas, "Anna Karenina" dupa L. Tolstoi, "O noapte furtunoasa" de I.L. Caragiale au ramas in galeria rolurilor memorabile ale teatrului romanesc. A jucat alaturi de mari inaintasi: Nottara, Aristizza Romanescu, Agatha Barsescu, Petre Liciu. A avut parteneri admirabili Aristide Demetriade, Nicolae Soreanu, Tony Bulandra. Rolurile au fost multe si variate, de la ingenue pana la femei fatale, regine, personaje clasice, personaje de legenda, cochete.

Maria Filotti i-a impresionat pe colegii de breasla, iar o alta mare doamna a teatrului, in cartea sa "Amintiri… amintiri… amintiri" ­ Lucia Sturza Bulandra nu poate sa treaca peste epoca "Maria Filotti"descriind-o: “Parul negru lucios, despartit printr-o carare la mijloc, incadra, ca intr-o pictura maiastra, privirea jucausa, plina de malitiozitate si siguranta de sine, ca si zambetul care ii flutura pe buze condescendent, de pe inaltimea unei consimtite amabilitati. Era Maria Filotti in culmea talentului si a numeroaselor ei succese de mare anvergura. Fiindca intr-adevar, nenumarate au fost succesele Mariei Filotti si la Teatrul National, unde a fost actrita de frunte, si in companiile particulare, unde a jucat in reprezentatii, si in propriul sau teatru ­ infiintat de marea actrita ca o riposta declansata de nedreapta si as putea sa adauga lasa ei pensionare de la Teatrul National. (…) A vrut sa aiba un teatru al sau si l-a avut”.

 

Actrita Maria Filotti s-a iubit cu printul Ion Cantacuzino de profesie inginer. Cei doi au avut impreuna un fiu, scriitorul si cineastul Ion Filotti Cantacuzino  .


maria filottiActivitatea intensa de pe scena a imbolnavit-o


Munca peste masura, acea vesnica nemultumire de sine, avea sa o distruga. "Maria Filotti s-a reintors la Teatrul National, unde cea mai minunata «coana Zoitica» si-a reluat locul de mare actrita. Succesul obtinut pe scena in acest rol i-a atras propunerea sa-l interpreteze si in film. Aceasta participare la filmarea piesei «Citadela sfarmata» i-a fost fatala. Maria Filotti suferea de o boala de inima inaintata. O activitate mai redusa i-ar fi prelungit existenta, dar ea nu se cruta deloc. Munca la film i-a intensificat deficienta cardiaca, punand capat activitatii sale febrile.

Maria Filotti isi caracteriza propria meserie astfel: „Actorul trebuie sa fie un mare observator al altora, care sa stie sa priveasca oamenii din jur (…) si, cand va avea ocazia, sa stie sa intrebuinteze acest material de observatie. (…) Dar tot atat de pretios este sa stie sa se observe pe el insusi, in reactiile sale fata de imprejurarile diferite ale vietii. Si pentru aceasta e bine sa fi simtit si sa fi trait cat mai mult, ca sa poata regasi o cat mai bogata gama de sentimente si sa le retraiasca in personajele ce le intrupeaza pe scena, dand accentul just bucuriilor si durerilor sale.”

 

Teatrul din Braila poarta numele Mariei Filotti din  1969.

 

 

 

Comentarii

comentariu

About the Author

-