Published On: lun, Feb 17th, 2014

Ministerul Sanatatii: ‘‘Salarii mai mari pentru medici si scoaterea spitalelor din categoria institutiilor bugetare’’

eugen nicolaescuPrintre prevederile ordonantei se numara, crearea cadrului legal pentru introducerea pachetelor de servicii medicale: pachetul de baza, pachetul minimal si pachetul de programe nationale de sanatate, decontarea din fondul national de asigurari de sanatate a operatiilor de reconstructie mamara prin endoprotezare in cazul interventiilor chirurgicale oncologice, posibilitatea ca universitatile de medicina si farmacie acreditate si facultatile de medicina acreditate sa poata avea in subordine unitati sanitare, unitatile de primiri urgenta pot include in structura proprie compartimente de primiri urgenta din acelasi judet, se introduce posibilitatea ca autoritatile locale sa participe la finantarea cheltuielilor de personal ale spitalelor din subordine, precum si la finantarea altor tipuri de cheltuieli.

‘‘Am finalizat si trimitem spre avizare trei proiecte de lege pe care le consideram cruciale pentru continuarea reformei sanatatii: proiectul pilot privind statutul spitalelor, proiectul pilot privind cresterea veniturilor medicilor si echipei medicale din unitatile sanitare cu paturi si proiectul de modificare a Legii 95/2006 privind reforma in sanatate, care se refera la o serie de teme importante: malpraxisul, asistenta medicala comunitara, reglementarea colegiilor profesionale, prevederi referitoare la politica medicamentului’’, a declarat ministrul Sanatatii.

Ministerul Sanatatii isi incheie in acest moment misiunea cu privire la aceste proiecte, dupa luni de consultari, dialog si dezbateri publice, urmatoarele etape in aprobarea lor tinand de celelalte institutii abilitate.

‘‘De asemenea, am finalizat si trimis la avizare HG privind infiintarea Agentiei Nationale de Achizitii, Dispozitive Medicale si Investitii in Sanatate si HG privind reorganizarea Institutului National de Sanatate Publica’’, a adaugat Eugen Nicolaescu.

 

Proiectele pilot

 

Doua dintre principalele probleme din sistemul sanitar romanesc le constituie nivelul veniturilor personalului medical si modul in care sunt organizate si functioneaza spitalele publice, despre care stim ca sunt adeseori ineficiente in cheltuirea banilor publici si de multe ori nemultumitoare in calitatea serviciilor.

Ministerul Sanatatii si-a propus, in limita atributiilor pe care le are, sa gaseasca raspunsuri la aceste doua probleme, prin politici publice si masuri legislative.

S-a pornit in primul rand de la doua principii: scoaterea spitalelor din categoria institutiilor bugetare, care functioneaza acum dupa regulile ce se aplica tuturor institutiilor publice si revizuirea sistemului de salarizare pentru personalul medical in vederea stimularii performantei si cresterii veniturilor.

Dat fiind ca punerea in practica a acestor principii necesita un ansamblu de masuri corelate si o transformare de substanta ministerul a considerat ca este nevoie mai intai de un proiect pilot, de o perioada de proba. In urma acesteia se va putea vedea daca si in ce masura legislatia pe care au gandit-o produce efectele scontate, cum functioneaza in practica si daca sunt evenutale aspecte care necesita a fi corectate, inainte de a implementa aceste politici la nivel national.

Prin urmare, proiectul pilot se va desfasura pe 12 spitale: 2 spitale clinice regionale de urgenta cu nivel de competenta IA, 2 spitale judetene clinice de urgenta, 2 institute clinice nationale, 2 spitale judetene de urgenta care nu au statut de spital clinic, 4 spitale municipale sau orasenesti.

Ministerul Sanatatii a propus ca el sa inceapa de la 1 iulie 2014, pe o perioada de un an, cu monitorizare permanenta si cu evaluari periodice.

Proiectul pilot trebuie corelat si cu celelalte masuri de reforma, in speta introducerea pachetului de baza de servicii medicale.

 

 

Principalele schimbari preconizate

 

O functionare mai flexibila si dupa principii manageriale a spitalelor publice, care sa faca din acestea institutii mai eficiente in cheltuirea banilor publici si care ofera servicii de calitate in folosul pacientilor.

In acest scop, spitalele publice din proiectul pilot se pot organiza ca asociatii sau fundatii medicale de utilitate publica ori ca societati comerciale cu capital de stat si vor functiona pe buget global.

Cresterea veniturilor medicilor si echipelor medicale din spitale se va putea face pe doua cai: prin salarizarea pe performanta, in baza unor criterii ce vor fi stabilite in normele de aplicare si prin posibilitatea de a trata pacienti proprii, in regim privat, in spitalul public.

Beneficiarii acestor schimbari sunt in primul rand pacientii, dar si medicii si echipele medicale si spitalele.

Pentru a evita orice fel de neintelegeri sau interpretari, Ministerul Sanatatii face urmatoarele precizari:

‘‘Spitalele pilot sunt si raman spitale publice. Nu trebuie confundata forma lor de organizare din punct de vedere economic, ca societati comerciale sau ONG-uri de utilitate publica, cu forma lor de proprietate care ramane de stat. Forma de proprietate şi obiectul de activitate al spitalelor-pilot nu se schimba. Structura organizatorica, reorganizarea, restructurarea, schimbarea sediului şi a denumirilor pentru spitalele-pilot din reteaua proprie a Ministerului Sanatatii se stabilesc doar prin ordin al ministrului sanatatii, iar pentru spitalele-pilot din reteaua proprie a altor ministere şi institutii publice cu retea sanitara proprie numai cu avizul conform al Ministerului Sanatatii. Asta ca sa risipesc orice indoieli ca vine cineva si face ce vrea cu un spital. In ce priveste cadrele medicale, personalul existent la data inceperii proiectului pilot va fi preluat in cadrul noii forme de organizare a spitalului. Salarizarea personalului preluat se va face pornind de la un minim reprezentat de salariul existent la momentul preluarii. Deci nu exista varianta unor salarii mai mici decat cele de la momentul inceperii proiectului, ci doar a unei cresteri posibile de venituri. Incadrarea cu personal se face conform cu Normativele de personal aprobate prin ordin al ministrului sanatatii, care reprezinta baza minima de incadrare cu personal de specialitate, indiferent de forma de organizare a spitalelor. Pacientii in regim privat nu pot ocupa mai mult de 20% din capacitatea sectiei, iar ingrijirea acestora se va face in afara timpului alocat programului normal de lucru.

Medicina de urgenta si anestezia si terapia intensiva face exceptie de la aceste prevederi’’, se arata in comunicatul de presa emis de Ministerul Sanatatii.

 

Modificari la Legea 95/2006 privind reforma in sanatate

 

Se modifica prevederile referitoare la raspunderea civila a personalului medical si a furnizorului de produse si servicii medicale, sanitare si farmaceutice – malpraxis.

Pornind de la actuala stare de fapt, in care vedem prezentate adesea cazuri de malpraxis, in care procedurile sunt anevoioase, iar asigurarile nu acopera in mod real prejudiciul, in care pacientii sunt pusi pe drumuri, s-a dorit crearea unui alt cadru legal, care sa fie mai clar si mai transparent, mai corect si pentru pacienti si pentru medici si care sa duca la rezolvarea mai rapida si echitabila a situatiilor de malpraxis.

Ca noutate, pacientul va avea acces nemijlocit si gratuit la repararea prejudiciului in conditiile unei intelegeri amiabile. Se stabileste o procedura obligatorie de solutionare pe cale amiabila intre pacient, medic si asigurator, inaintea eventualelor demersuri judiciare. De asemenea, va exista garantia despagubirii in cuantumurile prevazute de lege.

‘‘Am introdus un capitol nou privitor la asistenta medicala comunitara, astfel incat, dupa ce avem acest cadru legal, sa putem oferi servicii de asistenta comunitara prin pachetul de baza incepand cu anul 2015’’, a declarat ministrul Nicolaescu.

Se modifica prevederi referitoare la activitatea organismelor profesionale – Colegiul Medicilor, Colegiul Farmacistilor, Colegiul Medicilor Dentisti, Ordinul Asistentilor Medicali Generalisti, Moaselor si Asistentilor Medicali din Romania, pe baza discutiilor inainte de reprezentantii acestora. Astfel se introduc o serie de clarificari si uniformizari, dat fiind ca anterior au existat neconcordante in functionarea acestora.

 

Comentarii

comentariu

banner-INF

About the Author