Published On: mie, Ian 29th, 2014

Un mare grup polonez de retail e interesat de piata romaneasca

Share This
Tags

BiedronkaBiedronka, lantul polonez de supermarketuri care numara 2.400 de magazine si are afaceri anuale de 7,7 mld. euro, analizeaza intrarea pe piata locala de retail prin preluarea unei retele din esalonul doi.

Piata locala de comert este dominata de giganti germani – grupul Schwarz cu Kauf­land si Lidl – si francezi – Car­re­four si Auchan – cu afaceri de sute de milioane sau chiar peste un miliard de euro. Intrarea in Romania a polonezilor de la Bie­dronka se poate face astfel printr-o achizitie a unei retele din esalonul doi, cum este cazul lantului de supermarketuri Profi, controlat de fondul po­lonez de investitii Enterprise Inves­tors, sau Mega Image, detinut de grupul belgian Delhaize.

Polonezii de la Biedronka detin singuri o retea de doua ori mai extinsa decat tot comertul modern local – ce include super­mar­keturi, hipermarketuri, ma­gazine de tip discount si cash&carry – iar afacerile lor in 2013 sunt de 7,7 miliarde de euro, in contextul in care cel mai puternic comerciant local – Kaufland – are afaceri de circa 1,65 mld. euro in 2013 potrivit estimarilor ZF, iar tot co­mer­tul modern local are o valoare de aproape 9 mld. euro anul trecut.

Lantul se uita cu atentie la piata locala de retail, iar cea mai la indemana achizitie ar fi lantul Profi, care a terminat anul trecut cu afaceri de aproape 330 de milioane de euro, numara peste 200 de supermarketuri, fiind al doilea cel mai ex­tins lant de magazine din Romania dupa Mega Image. Lantul este cea mai plauzibila tinta de achi­zitii in contextul in care retailerul s-a extins agresiv in ultimii ani, iar actionarul si-a anuntat inca de la inceput intentia de a vinde in momentul in care reteaua ajunge la maturitate.

"Un fond de investitii ramane in actionariatul unei retele de comert o perioada de 3-5 ani, scopul fiind inca de la inceput exitul. In cazul Profi, En­ter­prise Investors a intrat in actionariat in 2009, astfel ca in acest an se implinesc deja cinci ani si investitia ajunge la maturitate", spune Marcelo Mihai, se­nior consultant in cadrul companiei de consultanta in management Geva & Company.

O intrare pe piata locala a Biedronka este posi­bila doar printr-o achizitie a unui lant deja existent in contextul in care deschiderea de magazine de la zero este prea tarzie, piata locala de comert mo­dern numarand deja 12 retele, peste 1.100 de ma­gazine si afaceri de circa 9 mld. euro anul trecut.

Biedronka si-a mai anuntat interesul pentru piata din Romania inca din 2007, unul dintre ultimii ani de boom, insa pana acum polonezii au purtat mai multe negocieri care insa nu s-au finalizat. De altfel, potrivit surselor din piata, lantul a incercat si anul trecut sa preia Profi, insa nu s-au inteles cu cei de la Enterprise Investors. "Profi a purtat negocieri cu cei de la Biedronka inca de anul trecut, insa nu s-au inteles. Dupa ce au apasat puternic pedala expansiunii in ultimul an cei de la Enterprise Investors au reluat acum negocierile", spune o sursa din piata locala de retail.

Aceeasi sursa precizeaza ca polonezii vor sa intre printr-o achizitie pentru ca apoi sa isi consolideze pozitia printr-o alta preluare, o alta posibila tinta fiind Mega Image. Belgienii au ajuns la circa 300 de magazine in Ro­mania dupa ce au deschis intre 80 si 100 de unitati in ltimii doi ani. Reprezentantii Mega Image au spus ca nu iau in cal­cul un exit din Romania si nu se afla in discutii privind vanzarea retelei.  

 

Comentarii

comentariu

banner-INF

About the Author

-