Published On: mar, Ian 21st, 2014

De ce trebuie sa spunem “DA” micului-dejun

Share This
Tags

mic-dejunIn timpul zilei, metabolismul nostru este ocupat cu arderea caloriilor, iar noaptea cu acumularea acestora, iar aceasta functionare a organismului in functie de timp e cunoscuta sub denumirea de bioritm. Bioritmul nostru este circadian (24 de ore), sincronizarea lui facandu-se dupa alternanta zi/noapte. Perturbarea acestui bioritm circadian zilnic printr-un program de luare a meselor haotic – saritul peste micul dejun, cina prea copioasa si la ore tarzii etc – degenereaza invariabil intr-o multitudine de patologii, de la unele tranzitorii (cum ar fi digestia proasta), la afectiuni digestive, cardio-vasculare, imbatranire precoce etc. Hranirea in contra-timp cauzeaza somn agitat, trezire greoaie, senzatii de oboseala, luare in greutate, supraponderabilitate, obezitate.

Micul-dejun obligatoriu

Micul dejun se ia cam la 1-3 ore de la trezire. In decursul zilei organismul utilizeaza mai intai alimentele consumate la micul dejun si apoi pe cele consumate la pranz. Dimineata ar trebui sa consumam circa o treime din hrana zilnica, iar meniul ar trebui sa contina (atentie la asocierile corecte): grasimi (unt, branzeturi, oua), proteine (carne rosie, oua), glucide lente (paine integrala, orez integral, cartofi fierti). Grasimile sunt arse fara a avea un efect puternic de ingrasare, iar proteinele vor fi metabolizate eficient. In situatii speciale, micul dejun poate fi chiar si singura masa din zi, daca aportul de nutrienti este echilibrat si suficient cantitativ.

Stiati ca…?

Alimentele pot fi impartite in diurne si nocturne? De aceea, vom acorda atentie momentului in care consumam alimentele, deoarece la anumite ore acestea pot deveni indigeste. De exemplu, dimineata oul are virtuti nutritionale deosebite (ouale fierte in coaja, moi, sunt cele mai sanatoase; daca oul este fiert tare devine indigest), insa la pranz devine aliment obisnuit, iar seara este indigest. La fel si portocalele, rosiile, morcovii, mazarea, fasolea, carnea, afinele, capsunile. Alimente nocturne sunt considerate: andivele, conopida, varza, telina, ridichile, cartofii, pestele, molustele, perele, bananele, nucile, migdalele.

O combinatie des intalnita la micul dejun este cea de lapte cu cereale, care insa este indigesta si trebuie evitata (laptele este greu de asociat cu alte alimente). Cerealele pe care trebuie sa le alegem sunt cele integrale, aflate in forma lor naturala si fara zahar adaugat, sau alte topping-uri.

Nu se bea apa imediat, inaintea, in timpul sau dupa masa, pentru a nu dilua sucurile digestive si a nu perturba digestia.

Luarea corecta a micului dejun poate avea efecte benefice pentru mentinerea greutatii  normale si a valorilor fiziologice ale colesterolului sanguin. Daca nu luati micul dejun va expuneti riscului de a deveni obez.

Luarea meselor la timpul potrivit, cu abtinerea de la servirea mesei cu 2-3 ore inainte de culcare si practicarea de activitate fizica moderata, potenteaza si mai mult efectele datatoare de sanatate ale hranei.

 

MONICA ENE

Comentarii

comentariu

banner-INF

About the Author

-