Published On: Soare, Ian 5th, 2014

Boboteaza, intre traditie si credinta! Vezi aici programul manifestarilor la Braila

In ziua marelui praznic al Botezului Domnului in Iordan, Boboteaza, asa cum este ea denumita in popor, Inaltpreasfintitul Parinte Casian, Arhiepiscopul Dunarii de Jos va sluji Sfanta Liturghie la Catedrala „Nasterea Domnului” din Braila, inconjurat de un sobor de preoti si diaconi, in prezența autoritatilor locale, a trupelor militare de pe uscat si de pe ape, si a numerosilor credinciosi din oras.

Sarbatoarea Botezului Sfantului Ioan va incepe la ora 8.30 cand va fi oficiata slujba religioasa, la Catedrala “Nasterea Domnului”. Va urma pelerinajul spre esplanada Dunarii, unde alaturi de soborul de preoti sunt asteptate sa participe si autoritatile locale.  

Incepand cu ora 11.00 pe malul fluviului se va tine Slujba de Sfintire a Dunarii, la finalul careia Inaltpreasfintia Sa va arunca crucea, iar cei mai curajosi si credinciosi braileni vor incerca sa o recupereze din apele reci.

Traditia si credinta poporului roman spune ca acela care va pescui crucea din ape va fi binecuvantat de Dumnezeu si ii va merge bine tot anul.

Ca in fiecare an, autoritatile locale vor oferi un premiu constand intr-o suma de bani celui care va recupera crucea din apele Dunarii.

 

Datini si obiceiuri de Boboteaza

 

In unele sate ceata femeilor casatorite primea in randurile sale tinerele neveste, casatorite in anul incheiat, printr-o ceremonie speciala: acestea erau duse la rau si stropite cu apa. Elemente ale acestei petreceri de pomina sunt pastrate astazi de femeile din comuna Pantelimon, din imediata apropiere a orasului Bucuresti. Ca origine, ciudatul obicei este o supravietuire a cultului dedicat zeului Dionisios, care, printre altele, se manifesta prin dansuri frenetice si extaz mistic inclusiv in cetatile antice de la Marea Neagra.

Totusi, practica specifica zilei de 6 ianuarie se leaga de alungarea spiritelor rele in lacasurile lor subpamantene, purificarea vazduhului prin zgomote, stropitul cu aghiazma a vitelor, caselor, constructiilor anexe, incurarea cailor.  Spiritele mortilor care au salasluit printre cei vii in timpul celor 12 zile, ospatate si venerate pentru a le castiga bunavointa in prorocirile si pronosticurile de Anul Nou, trebuiau alungate prin toate mijloacele posibile.

Comentarii

comentariu

banner-INF

About the Author

-