Published On: mie, Noi 27th, 2013

Cauciucurile de iarna nu sunt obligatorii

cauciucuri-iarnaSezonul rece a adus cu sine reclamele si ofertele de cauciucuri de iarna, precum si avertismentele privind amenzile pe care le riscati daca nu va echipati masina corespunzator. Contrar acestei campanii comerciale adevarul arata altfel: Cauciucurile de tip M+S nu sunt obligatorii. Mai mult de-atat, ele erau clasificate si omologate ca “pneuri off-road” – adica pentru circulatia autovehiculelor pe camp, prin padure, nu pe sosea.

Pentru cine nu a aflat inca, marcajul M+S de pe cauciucurile de iarna este o abreviere de la „Mud and Snow” (adica Mocirla si Zapada). Acest tip de cauciucuri a fost creat pentru vehiculele off-road – masini de teren, tractoare, autoutilitare – care circula in afara drumurilor publice, in salbaticie. Cum proprietatile si aderenta oferite de mocirla si zapada sunt similare, cauciucurile M+S se dovedesc folositoare in ambele situatii.

O dovada suplimentara ca aceste anvelope nu au fost create pentru a fi folosite pe drumurile publice sta chiar in definitia data de Regulamentele ONU, invocate de legislatia romana. Pentru conformitate, reproducem textul tradus: „Pneurile de zapada sunt proiectate pentru a asigura, in conditii de mocirla si de zapada proaspata sau in curs de topire, performante mai bune, prin comparatie cu pneuri obisnuite (pneuri de sosea)”. Asadar, se creeaza o delimitare clara intre cauciucurile M+S si cauciucurile proiectate pentru a fi folosite pe drumuri asfaltate.

Desi au participat activ la elaborarea si sustinerea legii, reprezentantii politiei au trebuit sa revina pentru a explica publicului care sunt si care nu sunt cauciucuri de iarna, sanctiunile care se aplica persoanelor fizice si care sunt conditiile in care asa-zisele anvelope de iarna trebuie folosite. Necesitatea acestor interventii a fost data de faptul ca legea in cauza, desi contine o sumedenie de prevederi, nu spune ce sunt cauciucurile de iarna.

Promovate prin OG 5/2001, modificarile aduse normelor rutiere au trecut in acelasi an prin filtrul parlamentului, fara mari modificari. Neatins a trecut si textul prin care se introducea notiunea de anvelope de iarna, care erau definite ca “anvelope omologate conform Directivei 92/23, conform Regulamentelor 30 sau 54 ale ONU”. Cuvantul “iarna” este imposibil de gasit, chiar si in conditiile in care Directiva 23/1992, fiind legislatie europeana, este publicata in toate limbile UE – inclusiv in romana.

Totusi, revenind la definitia legala a anvelopelor de iarna, ca fiind „cele omologate conform Directivei 23, sau Regulamentelor ONU 30 si 54”, am retinut urmatorul aspect: Toate cauciucurile produse si vandute la nivel mondial sunt omologate conform acestor norme, deci, conform definitiei din OG 5/2011, indiferent ce scrie pe cauciucurile masinii dumneavoastra, ele sunt anvelope de iarna.

Singura cerinta universal valabila, pentru omologarea unui pneu de zapada este cea geometrica. Practic, “desenul” suprafetei de rulare trebuie sa fie diferit de cel al unui pneu de vara, si sa contina mai multe spatii transversale, decat cele longitudinale. Nu exista niciun etalon – pneurile de zapada nu trebuie sa atinga un barem de eficienta la franare, sau la punerea in miscare, iar cauciucurile cu care se poate face comparatia trebuie doar sa fie “obisnuite”, ceea ce poate insemna orice. Lipsa conditiilor restrictive inseamna ca, la cele mai multe teste, fabricantii folosesc pneuri de zapada mai inguste decat cele obisnuite (cauciucurile mai inguste distribuie aceeasi greutate pe o suprafata mai mica, ceea ce duce la o sansa sporita ca ele sa disloce zapada si sa ajunga la asfaltul de dedesubt).

In cazul in care a-ti fost sanctionat pentru ca nu aveati masina echipata cu cauciucuri de iarna si nu doriti sa lasati lucrurile asa, iata cateva lucruri pe care le puteti face: in primul rand, fapta poate fi considerata o contraventie, numai daca circulati pe un drum acoperit de zapada sau gheata. Daca ninge, dar drumul nu e acoperit cu un strat continuu de zapada, sau daca pe calea de rulare sunt petice de zapada/gheata, in alternanta cu suprafete uscate/ude, cereti mentionarea acestui fapt la rubrica de comentarii din procesul verbal – acest lucru va va ajuta foarte mult, daca veti contesta amenda. Refuzul agentului de politie de a consemna obiectiile dvs. atrage nulitatea procesului verbal. Folositi camera foto/video a telefonului pentru a documenta atat starea drumului, cat si reactia agentului constatator – inregistrarile putand fi folosite ca probe.

In contestarea procesului verbal, mentionati faptul ca in legislatia romana nu exista o definitie clara a termenului de “anvelopa de iarna”. Argumentati faptul ca “anvelopa de iarna” din legislatia romana  nu e totuna cu “pneul de zapada M+S” din legislatia UE/ONU si ca “iarna” nu inseamna “zapada”. Impotriva argumentelor dvs., politia va invoca comunicatele de presa ale Directiei Politie Rutiera, precum si propaganda mass-media, prin care suntem invatati ca pneurile M+S sunt totuna cu anvelopele de iarna. Chiar daca acestea nu se pot substitui textului de lege, sunt sanse mari ca judecatorul sa le ia in considerare.

Deci trebuie sa va inarmati cu rabdare si cu un avocat bun si sa luati in considerare ca, desi legal aveti dreptate, acest lucru nu este suficient (in Romania) pentru a castiga un proces.    

Comentarii

comentariu

About the Author

-