Published On: vin, Iun 14th, 2013

“Punte pentru responsabilitatea sociala”, la Penitenciarul Tichilesti

penitenciarul braila* Astazi 14 iunie, la Penitenciarul de Minori si Tineri Tichilesti s-a desfasurat festivitatea de finalizare a  proiectului educational “Punte pentru responsabilitate sociala” *

Activitatea “Punte pentru responsabilitate sociala” s-a derulat in sala de festivitati a penitenciarului, la ea participand numeroase persoane private de libertate, conducerea penitenciarului, cadre dictatice, personalul educativ al penitenciarului, invitati.

Reintegrarea sociala a persoanelor condamnate la pedepse privative de libertate reprezinta un proces care isi are inceputurile in faza executional – penala. Pentru succesul componentei de reintegrare sociala este necesar concursul comunitatii locale in derularea acestui tip de activitate, in dubla ei calitate: de partener al serviciului penitenciar si de beneficiar a intregului proces de reinsertie sociala.

Apreciind ca prioritara colaborarea cu institutiile publice, organizatiile guvernamentale si neguvernamentale, Administratia Nationala a Penitenciarelor este preocupata de atragerea, fidelizarea si dezvoltarea parteneriatelor existente, promovarea proiectelor comune, precum si responsabilizarea colaboratorilor prin programe si agende de lucru bine definite, in beneficiul unui demers de reintegrare sociala concret.

Din perspectiva interventiei educative, psihologice si sociale, se evidentiaza ca persoanele private de libertate cele mai vulnerabile sunt  minorii. Interventia recuperativa destinata acestora reprezinta o prioritate si necesita activitati si metode de lucru specifice, integrate intr-un demers recuperativ adaptat particularitatilor psihosomatice si nevoilor de dezvoltare individuala. Activitatea de recuperare sociala si morala a minorilor  din sistemul penitenciar se circumscrie, cu prioritate, urmatoarelor: asigurarea unui climat cu potential educativ in locurile de detinere, conferirea de utilitate timpului petrecut in detentie, reducerea vulnerabilitatii psihologice si sociale a celor custodiati, precum si implicarea acestora in activitati destinate cresterii sanselor de reintegrare sociala.

Scopul proiectului il constituie crearea cadrului general si a mecanismelor de interactiune cu comunitatea, care sa raspunda eficient nevoilor minorilor custodiati in sensul formarii/dezvoltarii abilitatilor specifice unui mod de viata responsabil, in vederea sporirii sanselor de reintegrare sociala a acestora.

“S-a dorit indeplinirea mai multor obiective, printre care promovarea in randul minorilor privati de libertate a unor modele de comportament dezirabil social, dobandirea de abilitati numerice si a deprinderilor elementare de  scris-citit, imbunatatirea imaginii de sine si cresterea increderii in propria persoana a minorilor privati de libertate, asimilarea valorilor si formarea de atitudini pozitive, prin implicarea minorilor privati de libertate in activitati, promovarea unei atitudini proactive fata de activitatea de voluntaria, formarea si promovarea unei atitudini pozitive fata de mediul inconjurator, informarea comunitatii cu privire la activitatile si programele de educatie, de asistenta psihologica si sociala desfasurate in asezamintele de detentie, in vederea facilitarii reintegrarii sociale a minorilor privati de libertate, fidelizarea relatiilor de colaborare cu partenerii externi de la nivelul comunitatii, care pot sprijini procesul de reinsertie sociala a minorilor custodiati, crearea unui cadru de suport comunitar pentru facilitarea reinsertiei sociale, menit sa confere consistenta si eficienta actiunilor interinstitutionale, desfasurarea unor campanii de informare si prevenire a delincventei juvenile, la nivelul institutiilor de invatamant din comunitate, mediatizarea si promovarea activitatilor realizate cu sprijinul partenerilor sociali, imbunatatirea imaginii sistemului penitenciar si a perceptiei opiniei publice cu privire la rolul si misiunea lucratorului de penitenciar in societate”, a declarat Ionel Dinca, purtator de cuvant al Penitenciarului Tichilesti.

Pentru indeplinirea acestor obiective au fost incheiate un numar de sapte protocoale de colaborare atat cu licee din Braila: Liceul Pedagogic, Liceul C-tin Brancoveanu, Liceul Economic, Liceul Edmond Nicolau, cat si cu fundatii neguvernamentale cum ar fi: Berean Prison, Serviciul Umanitar de Penitenciare, Stanca Veacurilor.

In cadrul proiectului au fost realizate o serie de activitati. Alfabetizare/instruire scolara care a reprezentat axa principala in jurul careia s-au desfasurat activitatile proiectului, avand in vedere ca aceasta componenta educativa contribuie in maniera determinanta la facilitarea reinsertiei sociale postcondamnatorii. Astfel a fost derulat programul  Alfaz la care a participat un numar de 17 minori, iar in procesul de invatamant au fost inscrisi 44 de minori la clasele I-IX.

Tutoring pentru cazurile aparte, care reclama atentie speciala de tipul: deficit de atentie, deficit cognitiv, minori provenind din familii dezorganizate, case de copii, centre de plasament. Au fost consiliati toti minorii internati in unitate, iar in sprijinul lor a venit si  “Serviciul Umanitar de Penitenciare” cu programul “Adopta si educa un tanar” la care au participat toti minorii din unitate.

Au fot promovate in randul minorilor modele de comportament dezirabil. Aceasta categorie de persoane participa la programul sustinut de Fundatia Berean Prison Ministeries “ Educatia civica in spirit crestin”. Din randul lor au fost trei persoane care au obtinut premii la concursurile extrascolare pe teme literare.

Au fost organizate o serie de activitati caritabile/ de voluntariat in cadrul manifestarii “Copilarie in miscare” s-au confectionat  felicitari, si jucarii , apoi ele au fost oferite  copiilor din comunitate cu ocazia zilei copilului. Patru minori au participat la activitatea “ Nepoti pentru bunici” unde au fost vandute obiecte confectionate de acestia , iar banii au fost donati unui Camin de Batrani din Braila.

Detinutii au fost protagonisti in spectacole cu ocazia Zilei Armatei, Unirii Principatelor Romane. Cu prilejul zilei de 1 si 8 Martie un numar de patru minori au participat alaturi de alti tinerii din unitate la un spectacol oferit maicutelor de la Manastirea din Lacu Sarat, ei au oferit martisoare si felicitari confectionate in cadrul atelierelor de terapie ocupationala din penitenciar.

Au fost organizate mai multe iesiri in comunitate la Biserica Sf. Pantelimon din satul Lacu Sarat si la manastirea cu acelasi nume din statiunea Lacu Sarat, fiind vizitata si  statiunea. Tot in comunitate au fost desfasurate activitati moral religioase la Biserica Sf. Arhangheli din comuna Tichilesti. Cu alte prilejuri au fost vizitate faleza Dunarii, centrul istoric  si  muzeului de istorie din orasul Braila.

Conform protocoalelor incheiate cu unitati scolare au fost sustinute o serie de activitati cum ar fi : “Toleranta versus intoleranta” – dedicata Zilei Internationale a Tolerantei, “Violenta, arma celor slabi”, “Intre libertate si libertinism”, “Violenta, cauza a delicventei juvenile”.

Astazi la incheierea proiectului a avut loc un dialog intre generatii, prin prezenta a doua personalitati brailene, scriitoarea Anthonia Amatti, care a vorbit tinerilor despre opera dansei si actorul  Ioan Valeriu Nicolau , care au sustinut un moment artistic dedicat zilei de 15 iunie, data cand este celebrata amintirea poetului Mihai Eminescu.

Comentarii

comentariu

About the Author

-