Published On: lun, Apr 22nd, 2013
Fără categorie | By admin

Sunteti sau nu de acord ca femeile sa slujeasca in Bisericile Ortodoxe? Asteptam parerea voastra pe office@infobraila.ro Dispute pe tema intrarii femeii in altar

Share This
Tags

Desi s-a subliniat de multe ori ca Hristos nu a avut femei intre cei doisprezece Apostoli, ca ei si urmasii lor nu au hirotonit femei, ca acest lucru nu a fost facut niciodata si ca, prin urmare, nici Biserica nu poate si nu trebuie sa o faca, multe maici slujesc sau tin slujbe in biserici.

Printre multiplele ascultari ale unei femei care a primit votul monahal, in cadrul comunitatii calugaresti, este si paracliseria.

Adica ajutorul dat preotului slujitor, in cadrul slujbei, pe care, de obicei, in celelalte biserici, il savarseste un barbat. Printre acestea: aprinderea candelelor si a lumanarilor, pregatirea cadelnitei, iesirea cu lumanarea in timpul Vohodului, taiatul sfintei anafuri, intretinerea curateniei in sfantul altar. Deci calugarita intra si in altar, locul rezervat cu desavarsire preotului, diaconului si doar unor barbati alesi. Daca pana in sec. al XII-lea nu intrau in altar decat membrii ierarhiei bisericesti, incepand de atunci se intalnesc cazuri de binecuvantari ale episcopilor date unor barbati mireni si unor calugarite (doar in biserica manastirii de care apartin). Astazi practica s-a extins si mirenii pot intra doar cu binecuvantarea preotului, iar calugaritele cu binecuvantarea staretului.

Intrarea maicilor in altar se pune in legatura cu situatia femeii, in general. Femeile nu au voie sa intre in altar deloc. Canoanele sunt cat se poate de clare in privinta aceasta. Canonul 44 de la Laodiceea spune foarte limpede „ca nu se cuvine ca femeia sa intre in altar.

In ceea ce-i priveste pe calugari, calugarite, dar si pe barbatii laici, la inceput acestia nu aveau voie sa intre in altar. Abia din secolul al XII-lea li s-a permis sa intre in sfantul altar, dar doar ca sa aprinda candele, lumanari ori sa suplineasca o alta ascultare. In acest sens, spune parintele profesor, exista reguli precise si canoane care prescriu dreptul calugarilor si calugaritelor de a intra. Spre exemplu, canonul 15 al Sfantului Nichifor Marturisitorul, patriarhul de Constantinopol, spune: „Se cuvine calugaritelor a intra in sfantul altar sa aprinda lumanari si candele, sa il curete si sa-l mature“. De asemenea, mai exista un canon al Sfantului Nicolae, patriarhul Constantinopolului, din secolul al XII-lea, care spune iarasi clar: „Este oprit ca monahul fara hirotonie sa indeplineasca de pe amvon, ca citet, slujbele citetului. Dar socotesc ca, pentru cinstea cuvenita schimei monahale, nu trebuie sa se opreasca monahul care nu s-a facut vinovat de nici o infractiune de a intra in altar, pentru ca sa aprinda lumanari si candele“. Deci interpretarea acestor canoane duce la concluzia ca maicile nu au voie sa intre in altar decat in manastirile lor si doar daca nu sunt barbati care sa suplineasca indatoririle lor.

Intrarea in sfantul altar presupune o anumita evlavie

In privinta aceasta este demn de mentionat un studiu din anul 1975, al profesorului Iorgu Ivan, intitulat „Aspecte canonice in discutia a doi mari ierarhi ortodocsi romani“. „Este vorba de mitropolitul Andrei Saguna si de Sfantul Calinic de la Cernica, care aveau pareri deosebite. Calinic de la Cernica, fiind mai exigent, spune ca «in nici un caz calugarita nu are voie sa intre in altar». Iar Andrei Saguna, care avea idei mai progresiste, deschise, spunea ca este voie sa intre acestea in altar, mai ales ca sunt si canoanele care le indreptatesc.“

In manastirile lor, pot sa intre si sa faca anumite treburi in altar cu aceasta binecuvantare a episcopului sau a staretului. Despre celelalte femei, care nu sunt calugarite, nici nu se mai pune problema, ele nu pot intra in altar decat la sfintirea unei biserici. Iar barbatii mai credinciosi si copiii pot intra doar cu binecuvantarea episcopului sau a preotului

Intrarea in sfantul altar presupune o anumita evlavie. Cel care intra in altar trebuie sa se inchine. Dupa ce se saruta usa diaconeasca prin care se intra, se fac trei metanii inspre sfanta masa, urmate de sarutarea Sfintei Evanghelii, a Sfintei Cruci si a sfintei mese, de catre preot, diaconul numai coltul mesei, iar credinciosul ramane numai cu cele trei metanii, nesarutand nimic, pentru ca sfanta masa este rezervata numai clericilor.

Comentarii

comentariu

banner-INF

About the Author

-