Published On: lun, Apr 22nd, 2013

Analiza asupra programului Rabla

Share This
Tags

* Programul Rabla este banos pentru samsarii auto si colectorii de fier vechi dar nociv pentru stat *

Un audit de performanta asupra programului Rabla arata ca, in ciuda obiectivului propus prin derularea acestuia, numarul masinilor vechi a crescut ingrijorator, iar lacunele legislative au ajutat la formarea unor mafii care castiga milioane de euro din traficul cu vouchere si din colectarea de fier vechi.

Teoretic, programul Rabla isi propune an de an innoirea parcului auto al Romaniei. Practic, an de an, creste numarul masinilor second-hand si se umfla conturile samsarilor auto si a colectorilor de fier vechi.

* Voucherele ajung la cei cu masini noi, dar care vor unele nou-noute *

Faptul ca legea permite ca voucherele sa circule “la liber” pe piata a dus la situatia ca, de exemplu, in 2010, numai 10% dintre cei care au folosit vouchere si-au casat autoturismele, restul de peste 90% si-au instrainat aceste tichete pentru ca nu au avut bani ca sa cumpere o masina noua. Astfel, traficantii de vouchere cumparau un tichet cu sume cuprinse intre 500 si 1.000 de lei si le vindeau mai departe cu 1.500 -2.000 de lei. Cumparatorii finali isi cumparau autoturisme noi, decontand trei vouchere a cate 3.800 de lei.

In concluzie, acest program incurajeaza in continuare persoanele care isi permit sa achizitioneze autoturisme noi, in detrimentul posesorilor reali de…rable. In acest sens, statul a alocat 722 de milioane de lei (172 de milioane de euro), numai in 2010.

* Multe vechi, putine noi *

Potrivit datelor Administratiei Fondului pentru mediu, in 2010, la un numar de 158.742 de tichete valorice, 98,6% dintre acestea s-au folosit pentru achizitionarea unui autoturism nou cu trei vouchere. Peste 400 de traficanti de tichete au rulat mii de astfel de vouchere, ajungandu-sela situatia ca unii dintre ei sa cumpere si cate 10-19 autoturisme.

Pe langa piata neagra dezvoltata prin acest program Rabla, nici efectele scontate nu au fost pe aproape de a fi realizate. Asta si pentru ca politica de reinnoire a parcului auto nu a fost una completa, ci doar secventiala.

Cu alte cuvinte, pe de o parte se alocau bani pentru ca posesorii de masini vechi sa poata cumpara unele noi, dar pe de alta parte nu exista o politica de stopare descurajare a achizitionarilor de autoturisme second-hand. Astfel, in 2011, statisticilepentru 2010 arata ca in baza programului Rabla s-au cumparat 56.229 de autoturisme noi. In acelasi an, insa, au fost inmatriculate nici mai mult, nici mai putin de 293.287 de autoturisme second-hand.

* Colectorii de fier vechi, “imbogatiti fara just temei” *

Din raportul autoritatilor de control care au realizat auditul pe programul Rabla reise ca firmele de colectare de fier vechi au profitat din plin de acest lacunele acestui program. Asta, pentru caprin Ghidul de finantare a programului nu s-au facut precizari in legatura cu cuantumul si achitarea de colectori autorizati a contravalorii fierului vechi rezultat din casarea autovehiculelor.

Auditul scoate la iveala ca 60% din persoanele inscrise in program nu au primit niciun ban de la firmele de colectare, iar 30% au primit sume derizorii, intre 6,5 si 110 lei, in conditiile in care societatile respective obtin din casarea unui autoturism peste 500 de lei. Astfel, in functie de numarul masinilor casate, firmele de colectare au obtinut de-a lungul timpului profituri de milioane de euro la nivel national.

* Rabla merge mai departe *

Anul acesta, una dintre propunerile privind derularea programului de innoire a parcului auto la nivel national se refera la alocarea tichetelor in functie de vechimea parcului auto din fiecare unitate administrativa.

Si anul acesta voucherele, in valoare de 1.500 dde euro, se pot vinde la liber. Administratia Fondului de Mediu (AFM) va emite 20.000 de tichete pentru Programul “Rabla 2013″, incepand cu 15 mai. In principiu, pana in luna noiembrie, 17.000 de tichete, destinate persoanelor fizice si juridice, si alte 3.000, destinate institutiilor publice, vor putea fi folosite, theoretic, pentru innoirea parcului auto si practice pentru imbogatirea samsarilor si a cloectorilor de fier vechi.

Comentarii

comentariu

About the Author

-