Published On: mie, Mar 6th, 2013

Seful de la “Maria Filotti” si-a semnat sentinta. Mircea Bodolan, un manager de nota 3,68

Share This
Tags

* Mircea Bodolan, managerul de la Teatrul “Maria Filotti” a obtinut o nota de tot rasul, adica 3,68, dupa ce s-a facut evaluarea activitatii sale * Pentru ca nu si-a respectat angajamentele fata de desfasurarea diverselor activitati cultural-artistice la nivelul Brailei, Comisia de Evaluare a pus “punctul pe i” * Reprezentantii Comisiei au decis ca Mircea Bodolan nu este indreptatit sa ocupe postul de manager * Primarul Aurel Simionescu este de parere ca, pentru o perioada, interimatul poate fi asigurat de contabilul-sef al Teatrului “Maria Filotti”, Doina Rus *

La finele lunii trecute, la sediul Teatrului “Maria Filotti” a avut loc intrunirea Comisiei de Evaluare a activitatii managerului Teatrului “Maria Filotti”, comisie constituita in conformitate cu HCLM nr. 32 din data de 31 ianuarie 2013. Comisia a fost formata din consilierul local Simina Draghincescu, in calitate de presedinte, si doi membri: directorul Directiei Cultura, Invatamant, Sport Turism, Ionica Gusatu, si directorul adjunct al Liceului de Arta “Hariclea Darclee”, Cornelia Conon. Acestea au luat act de refuzul managerului de a participa la sustinerea Raportului de Activitate in cadrul unui interviu. Acesta a motivat refuzul invocand recuzarea comisiei.

Luand in considerare faptul ca aceasta comisie de evaluare a activitatii managerului a fost numita printr-o hotarare de Consiliu Local Municipal, Comisia legal constituita a considerat ca adresa managerului Mircea Bodolan nu ii este opozabila, drept pentru care procedeaza la analiza activitatii manageriale in baza Raportului de Activitate depus de manager pe 11 februarie 2013, a Referatului – Analiza din 21 februarie 2013 a Directiei Finantelor Publice Locale (DFPL) Braila, a Referatului – Analiza din 13 februarie 2013 a Biroului Resurse Umane din cadrul Primariei Municipiului Braila, a Referatului – Analiza din 21 februarie 2013 al Directiei Cultura, Invatamant, Sport si Turism, Contractul de Management incheiat in anul 2010 cu toate anexele sale (Anexa 1 – Proiect de Management, Anexa 2 – Program minimal, Anexa 3 – Criterii de Performanta).

La finalul intregii evaluari a activitatii desfasurate, Mircea Bodolan a primit “cu felicitarile de rigoare” nota 3,68, acordata de Comisia de Evaluare.

Pana la analiza efectiva si punctuala a Programelor minimale anuale si a Criteriilor de performanta asumate, Comisia a facut o serie de asertiuni importante asupra Raportului de activitate, fara a se pronunta in mod special asupra acestora, astfel incat imaginea asupra activitatii managerului si capacitatea acestuia de a gestiona o institutie de cultura foarte importanta pentru municipiul Braila sa fie cat mai relevanta si aproape de adevar.

* Angajamente facute de dragul de a fi rostite, nefiind duse la bun sfarsit *

In momentul in care Mircea Bodolan a semnat contractul pentru functia de manager al Teatrului “Maria Filotti”, el s-a angajat in realizartea mai multor obiective, pe care si le-ar fi propus, astfel incat institutia teatrala braileana sa fie recunoscuta pe plan local, national, dar si international.

Insa se pare ca managerul nostru a dat cu bata-n balta, nimic din cele propuse nefiind duse la bun sfarsit. Acest lucru l-au constatat cu stupoare reprezentantii Comisiei de Evaluare.

Astfel, potrivit raportul de analiza intocmit de cei trei reprezentanti, reiese ca managerul s-a angajat la realizarea unui program minimal anual constituit din 10 subprograme, astfel incat in fiecare an din cei patru de management, Mircea Bodolan trebuia sa realizeze un parcurs minimal anual al fiecaruia dintre cele zece subprograme, pentru fiecare in parte, managerul avand un buget aprobat, si indeplinirea unor criterii de performanta stricte care se regasesc in contractul de management. Luand in considerare prevederile legale in vigoare cu privire la forma si continutul raportului de activitate al unui manager al unei institutii de cultura, precum si documentele justificative din punct de vedere economic ce trebuiau sa se gaseasca anexate la raportul de activitate pentru a justifica din punct de vedere economic actiunile sau inactiunile asumate prin acest raport, Comisia a constatat ca raportul de activitate nu indeplineste conditiile legale de prezentare si intocmire a unui astfel de document justificativ.

S-a observat ca  raportul de activitate al managerului Teatrului “Maria Filotti” nu se refera la perioada anului fiscal 2012, care trebuie legal raportata, adica 1 ianuarie -31 decembrie 2012. Este vorba de doar un “Raport de activitate privind managementul Teatrului <Maria Filotti> in perioada ianuarie  – august 2012”.  Cu toate acestea, o parte importanta a justificarii activitatii face referire la activitatea teatrului din perioada 1 septembrie – 31 decembrie 2012. Acest lucru a luat prin suprindere Comisia de Evaluare, care este de parere un aspect inadmisibil, mai ales ca este vorba de un manager al unei institutii publice. Asta cu atat mai mult, pentru ca face parte din sfera de cultura, manager care primeste o indemnizatie motivanta din fonduri publice, in acest fel Mircea Bodolan incercand sa induca in eroare autoritatea publica cu care are incheiat contractul de management.

Dupa o simpla lecturare a Raportului de activitate, coroborata cu informatii si documente existente la sediul institutiei, Comisia a observat o serie de inadvertente dintre raportul de activitate, documentele existente si desfasurarea evenimentelor. Este de remarcat, si aici ne referim la un aspect care il pune intr-o lumina sumbra pe Mircea Bodolan, faptul ca managerul Teatrului “Maria Filotti” afirma ca in perioada 1 septembrie 2012 – 1 ianuarie 2013 a fost bolnav, cu toate ca perioada de indisponibilitate fizica a fost numai de 89 de zile, si nicidecum 122 de zile, asa cum a afirmat managerul.

* Mircea Bodolan se crede atotputernic, tinand cu dintii de scaunul de conducere *

Reprezentantii Comisiei de Evaluare sustin ca nu trebuie ca cineva sa fie un “mare specialist”, astfel incat sa poata observa ca, exact in perioada cat managerul a fost in concediu medical, activitatea teatrului a fost de-a dreptul efervescenta, colectivul acestuia, sub coordorarea viceprimarului Doina Ciocan si in responsabilitatea manageriala a contabilului sef al institutiei, Doina Rus, a organizat la Braila, in lipsa managerului Mircea Bodolan, Festivalul “Zile si Nopti de Teatru European la Braila”, in intervalul 7 – 13 octombrie 2012. Festivalul, sub aceasta coordonare si conducere, a avut un succes rasunator, reprezentand o activitate de referinta pentru perioada analizata de comisie.

Si cum se pare ca Mircea Bodolan nu vrea sa piarda sub nicio forma “tronul” tratrului, acesta arunca bomba. El sustine ca, desi a fost “indisponibil” in perioada organizarii festivalului, si-a adus un aport substantial la partea de organizare, “bifand” astfel activitati pe care singur recunoaste ca nu le-a efectuat si nu a participat la organizarea si pregatirea acestora.

Consideram ca poate lipsa managerului a constribuit foarte mult la obtinerea unor rezultate remarcabile, aici fiind vorba de primirea unor critici de specialitate la superlativ, aceste merite fiind de fapt si de drept ale colectivului Teatrului “Maria Filotti” si a celor care au coordonat organizarea festivalului, si nicidecum a managerului indisponibil in aceasta perioada. Si-n aceste conditii, se pare ca managerul nu se da batut si isi atribuie, prin raportul de activitate, organizarea Festivalul “Zile si Nopti de Teatru European la Braila” si puncteaza, in favoarea sa, aceste realizari, ceea ce nu concorda cu realitatea.

Din raportul de activitate mai reiese faptul ca managerul nu a reusit sub nicio forma sa-si “delege”, printr-un act oficial, atributiile de organizare si management catre Radita Antonescu, PR-ul teatrului, tocmai din cauza afectiunii medicale pe care a suferit-o. Acest lucru denota lipsa nivelului minim de cunostinte ale managerului Mircea Bodolan, cu privire la atributiile sale de serviciu, delegarea de competente, astfel ca  el demonstreaza ca nu are cunstinta despre faptul ca, in legislatia romana, nu exista prevederi legale privind delegarea de competente. Nu credem ca mai este cazul, dar noi totusi o facem, pentru cei care nu stiu: la Teatrul “Maria Filotti” exista un angajat care are astfel de atributii de coordonare si reprezentare legala a institutiei, fiind vorba de contabilul sef, in persoana Doinei Rus, drept pentru care nu era necesara delegarea unor astfel de competente catre o terta persoana, fara atributii de reprezentare juridica a institutiei.

“Toate aceste deficiente dovedesc lipsa unor cunostinte minime de management, situatie inadmisibila pentru un manager al unei institutii publice de talia Teatrului “Maria Filotti”. Avand in vedere ca notiunea de <delegare verbala> nu exista in legislatia romana, managerul avea obligatia sa emita o asemenea decizie de delegare de atributii pentru perioadele in care acesta este indisponibil, la inceputul actului managerial, respectiv 1 octombrie 2010, pentru evitarea blocajelor functionale in institutia publica in asemenea perioade. In ceea ce priveste unele aspecte legate de partea artistica, deloc de neglijat, pentru ca aceasta institutie este una de cultura, si nu una care se guverneaza dupa criterii strict economice, vom face cateva referiri si la piesele de teatru montate in perioada analizata, respectiv 01.01.2012 – 31.12.2012, cu toate ca, la fel ca si <Zile si Nopti de Teatru European la Braila> s-au <nascut si au crescut>, fara ca managerul institutiei sa fie prezent. Piesa de teatru <Sandrosz> si-a inceput productia in decembrie 2011, avand premiera in octombrie 2012, la deschiderea Festivalului <Zile si Nopti de Teatru European la Braila>, iar piesa  <Cheek to Cheek> si-a inceput productia in aprilie 2012 si a avut premiera in aceeasi perioada cu piesa <Sandrosz>, acestea avand cronici foarte favorabile la nivel local si national, UNITER, iar feed-back-ul publicului a fost remarcabil. La sfarsitul lunii octombrie 2012 s-a inceput productia spectacolelor <Conu’ Leonida fata cu reactiunea>, regia Anca Cismaru, si <Papagalita si Curcanul>, regia Radu Nichifor, spectacole care au avut premiera la inceputul anului 2013 si care au beneficiat de asemenea de cronici de arta mai mult decat favorabile. Piesa <Romeo si Julieta>, pe care managerul si-a propus sa o realizeze, conform Raportului de activitate, si-a inceput productia in decembrie 2011, antamandu-se (n.r. incepandu-se) astfel cheltuieli la nivelul institutiei pentru costume si decoruri, a fost abandonata, fara un motiv foarte intemeiat, fiind nefinalizata nici la aceasta data, cu toate ca au fost cheltuite sume importante fara ca astfel sa existe vreo justificare legala in acest moment”, se arata in raportul realizat de Comisia de Evaluare a activitatii managerului Mircea Bodolan.

* Managerul isi atribuie merite care nu-i revin *

Mircea Bodolan, managerul Teatrului “Maria Filotti” si-a asumat raspunderea pentru realizarea a “3 – 4 spectacole pe stagiune, din care unul sau doua ar trebui sa reprezinte dramaturgia romaneasca…urmand sa fie montate de regizori de prima mana”. Comisia a constatat ca pe perioada anului 2012 s-au montat doar doua productii: “Sandrosz” si “Cheek to Cheek”, ambele realizate fara Avizul Consiliului Artistic sau a Senatului Teatrului “Maria Filotti” si cu un buget supradimensionat, in care au fost cooptati mai multi colaboratori externi decat angajati ai teatrului, desi initial proiectul “Sandrosz” a fost demarat cu o pondere insemnata a personalului teatrului si mai putini colaboratori.

Paragraful “Cele 3 – 4 spectacole vor fi realizate cu gandul la spectatori, eficienta economica…” contine zece subpuncte ce marcheaza participarea teatrului la Gale si Festivaluri Nationale. Din cele zece, la care s-a angajat, participarea efectiva s-a realizat la Festivalul International de Teatru “Atelier” Baia Mare, dar si aceasta participare realizandu-se in anul 2011, si nu in anul 2012, anul de referinta pentru activitate. Mircea Bodolan mai promitea ca, dupa o activitate de 1 – 2 ani, spectacolele Teatrului <Maria Filotti> Braila vor avea ca obiectiv participarea la diferite festivaluri nationale si internationale. Dar din documente a reiesit ca Teatrul <Maria Filotti> a participat doar la Festivalul National de Teatru “Bucuresti”. In schimb, a participat la alte cinci festivaluri (Focsani, Tulcea, Iasi, Giurgiu, Bursa din Turcia), festivaluri care nu sunt trecute in contractul de management. Cu toate acestea, comisia a tinut cont si de aceste activitati pe care managerul Teatrului <Maria Filotti> nu si le-a propus spre realizare.

“Programul asumat a fost de a participa la 13 festivaluri, obiective ce trebuiau realizate pentru minim nota 7, iar participarea efectiva a teatrului a fost la 6 festivaluri, ceea ce ar rezulta ca managerul a reusit indeplinirea numai a jumatate din obiectivele asumate. Astfel, rezulta ca media finala, pe Programul <Cu gandul la festivaluri>, obtinuta de Mircea Bodolan este de 8,33. La Programele <Atelierul Tinerilor Aspiranti>, <Nocturne teatrale>, <Tineri Dramaturgi>, <Colocviile Teatrului “Maria Filotti”>, <Crearea Asociatiei “Maria Filotti”>, <Revista Braila Teatrala>, <Festivalul teatrelor brailene>, managerul nu a obtinut decat un punct din oficiu. Referitor la Programul <Ministagiunile Teatrului “Maria Filotti”>, institutia teatrului a participat cu spectacolele <Povesti de familie>, <O scrisoare pierduta>, <Gaitele> la Teatrul <Odeon>, Teatrul <Nottara>, Teatrul <Bacovia> si Teatrul <Jean Bart>. Programul asumat a fost de a participa la 9 spectacole, iar participarea efectiva a teatrului a fost la 4 teatre din tara, ceea ce ar rezulta ca managerul a reusit indeplinirea a jumatate din obiectivele asumate. Insa Comisia de Evaluare, tinand cont de valoarea artistic a productiilor teatrale prezentate, a acordat suplimentar 4,5; 4,25, respectiv 4,25 puncte, astfel ca media finala a fost de 9,33. Tot la acest capitol managerul a subliniat ca va <aplica pentru finantari nerambursabile>, dar nu a aplicat pentru nicio finantare. Desi in Raportul de activitate nu se mentioneaza nimic despre proiectele proprii, iar in Anexa 3 managerul se angajeaza la realizarea a 15 proiecte proprii (12 la sediu, 1 in afara sediului, 2 in festivaluri), acesta a realizat 4 proiecte proprii (2 la sediu – <Cheek to Cheek>, <Sandrosz> si 2 la festivaluri – Festivalul <Zile si Nopti de teatru la Braila> si Festivalul de teatru scolar). Managerul si-a asumat un numar de 26.500 beneficiari (25.000 la sediu, 1.000 in turnee si 500 la alte activitati culturale), conform Raportului de Activitate depus de manager, Comisia de Evaluare a constatat ca numarul beneficiarilor a fost de 18.105 (13.635 la sediu, 2.570 turnee, 1.900 alte activitati culturale), ceea ce inseamna ca nu si-a indeplinit acest obiectiv”, se mai specifica in raportul de evaluare.

Nici la capitolul relatiile cu presa, aici intrand in discutie aparitiile din “Star Gossip”, “Ziare.Com”, “Obiectiv – Vocea Brailei”, “Arcasu”, “Infobraila”, “Brailachirei”, Mircea Bodolan nu a impresionat Comisia, insa reprezentantii acesteia au acordat nota 5,33 pentru Programul “Teatrul <Maria Filotti> si mass media”.

“Nimeni nu este multumit de activitatea lui Mircea Bodolan. Este adevarat ca a obtinut nota 3,68, lucru care ma deranjeaza sip e mine. Dar in calitate de contribuabil si consilier municipal. Aceasta institutie este una publica. Am analizat cu mare obiectivitate, dar am punctat in plus niste activitati, dar din respect pentru activitatea realizata de angajatii teatrului, care a fost de un devotement cum rar se mai intalneste si remarcabila. Dar daca ar fi fost sa analizez strict pe partea artistica, nu as fi avut ce sa analizez. Asta pentru ca desi managerul si-a asumat un numar de 145 de aparitii in presa (15 in presa nationala, 10 aparitii in presa internationala si 120 in presa locala), nu a existat un dosar de presa, ci doar ziare indosariate, nu exista printuri dupa presa on line si nici CD-uri cu emisiuni sau stiri. Conform celor trei dosare cu ziare, am constat ca au fost publicate 63 articole locale, un articol national si niciun articol international”, a mentionat consilierul municipal Simona Draghincescu, care a avut calitatea de presedinte al Comisiei de Evaluare a activitatii managerului Teatrului “Maria Filotti”, Mircea Bodolan.

De asemenea, nici primarul Aurel Simionescu nu s-a aratat multumit de rezultatul obtinut de managerul Bodolan, facandu-l sa declare: “In cursul saptamanii viitoare, va avea loc o sedinta a Consiliului Local Municipal, in cadrul careia se va discuta rezultatele obtinute de sefii de la Teatrul <Maria Filotti>, Teatrul de Papusi <Carabus> si Casa de Cultura. Dupa aceea, avem in vedere numirea unei personae care va asigura interimatul la Teatrul <Maria Filotti>, apoi, in timp de 120 de zile, se va organiza concurs de ocupare a postului de manager. Perioada interimatului la <Maria Filotti>, probabil, va fi asigurata de contabilul sef al institutiei teatrale, Doina Rus”.

Comentarii

comentariu

About the Author

-