Published On: lun, Mar 11th, 2013

Istoria falimentului CFR Marfa. De la Traian Basescu la Miron Mitrea

Share This
Tags

*Hidroelectrica, Oltchim, Tarom si CFR Marfa sunt companiile de stat unde atat FMI, cat si autoritatile romane au convenit pana acum sa numeasca management privat*

In 1998 apare in scena Traian Basescu, ministrul Transporturilor. La vremea respectiva, printr-o reforma impusa de Banca Mondiala, Societatea Nationala a Cailor Ferate Romane s-a divizat in cinci companii: Societatea de Management Feroviar, Societatea de Administrare a Activelor Feroviare, CFR Calatori, CFR Infrastructura si CFR Marfa. Traian Basescu a incercat atunci sa stearga toate datoriile vechii companii, mai exact, patru mii de miliarde de lei vechi. Dupa o scurta perioada in care postul de ministru al transporturilor a fost ocupat de Anca Boagiu, la minister a venit Miron Mitrea, care a preluat, printre altele, si perla transportului feroviar, CFR Marfa, o companie cu peste 60 de mii de vagoane, o mie de locomotive si nicio datorie. Una din primele masuri luate de ministrul Mitrea a fost un imprumut de 120 de milioane de euro, necesar lucrarilor de infrastructura. O parte din bani a fost folosita pentru a achizitiona vagoane noi, de tip RO-LA, care nu erau compatibile cu infrastructura de la acea data si care nu incapeau in majoritatea tunelurilor din Romania. 160 de astfel de vagoane au fost achizitionate in mandatul lui Mitrea. Au functionat o perioada foarte scurta, pe relatia Arad-Austria, iar acum zac intr-un cimitir unde sunt trimise vagoanele nefolosite, astfel o investitie care, in loc sa aduca profit, a adus datorii si colapsul. Insa prima masura luata de oficialii de la CFR Marfa a fost sa vireze cinci milioane de euro in contul firmei IRS Leasing, taxa de management. Firma era controlata de Cristian Ionel Burci, un apropiat al lui Miron Mitrea, care intr-un punct de vedere trimis jurnalistilor de la ProTV a declarat ca suma respectiva reprezinta un avans in contul unor reparatii executate. Reprezentatii CFR Marfa au continuat insa investitiile neprofitabile si au contractat un imprumut de 30 de milioane de euro de la Deutsche Bank, pentru reparatii si modernizare de vagoane, bani care au trecut tot prin IRS Leasing. In 2004 mai multe accidente feroviare provocate de osii care s-au rupt au condus la retragerea a aproape 500 de vagoane din acelasi lot, vagoane ce zac si acum in depouri. Nimeni nu a platit pentru ce s-a intamplat atunci, ba mai mult, companiei CFR Marfa i-au fost imputate daunele provocate infrastructurii feroviare.

Comentarii

comentariu

About the Author

-