Published On: vin, Mar 15th, 2013

Control tematic la un mare comerciant. Atentie sporita la produsele cumparate

Share This
Tags

* Un hypermarket din Braila a primit astazi vizita sefilor de la OJPC, scopul fiind acela de a verifica etichetarea produselor, precum si conditiile de depozitare * Comisarul sef Dumitru Marta a adus o serie de aspecte la care trebuie sa fie atenti consumatorii, printre acestea fiind componenta produsului, termenul de valabilitate, depozitare, pretul afisat la raft *

In cursul acestei dimineti, comisarul sef al Oficiului Judetean pentru Protectia Consumatorului (OJPC) Braila, Dumitru Marta, a efectuat o actiune de control in cadrul unui hypermarket din oras. Scopul verificarii a constat in conditiile de depozitare a produselor, afisajul acestora la raft, eticheta, dar si termenul de valabilitate.

Potrivit comisarului Marta, activitatea a constat intr-o informare a consumatorilor, in legatura cu modul in care trebuie sa se comporte sI ceea ce trebuie sa urmareasca intr-un magazin.

“La orice fel de produs, consumatorul trebuie sa se uite la eticheta, pentru a vedea componenta ingredientelor care intra in alcatuirea produsului respectiv. Aici fac referire la produsele alimentare, cosmetice pentru a vedea daca nu cumva vreunul dintre ingrediente le este interzis. Trebuie sa se uite la pret si, nu in ultimul rand, raportul dintre pret si calitate. Pentru  toate produsele este obligatoriu ca eticheta sa fie scrisa in limba romana, fara a se exclude posibilitatea de a fi scrisa si-n alta limba. Pentru produsele alimentare trebuie sa fie atenti la depozitarea corecta, in sensul ca exista o serie de conditii de transport, manipulare, depozitare impuse de producator, care sunt inscrise pe eticheta produsului. De exemplu, daca luam un produs congelat, care trebuie sa stea la o temperatura de 18º C, avem ocazia sa vedem temperatura pe afisajul care este montat la vitrina, in fiecare mare magazin. In al doilea rand, anumite produse au termenul de valabilitate (data durabilitatii minimale), adica perioada pana la care comerciantul are dreptul de a-l vinde si are sintagma <a se consuma produsul inainte de…>. Cand vine vorba de data limita de consum, de fapt este termenul de valabilitate”, a declarat Dumitru Marta, comisarul sef al Oficiului Judetean pentru Protectia Consumatorului (OJPC) Braila.

* Cumparatorul trebuie sa fie atent mereu *

Referitor la produsele preambalate, in speta refrigeratele, comisarul Marta a atras atentia ca este obligatoriu sa fie mentionat pe eticheta pretul pe kilogram, cantitatea neta din pachet, precum si pretul compozitiei. Ceea ce trebuie sa mai urmareasca toti consumatorii este termenul de valabilitate, chiar daca produsul este vrac.

“Eu ii sfatuiesc pe consumatori sa acorde o importanta raportului pret-calitate. In sensul ca, daca luam in discutie salamul de Sibiu si un parizer, bucata de salam costa 29,64 lei/594 grame si cea de parizer are un pret de 15,14 lei/kg. Mereu ne intrebam de unde exista aceasta diferenta. Daca ne uitam la continutul de pe eticheta, un produs foarte scump are o tehnologie a tratamentului foarte importanta, precum si ingrediente care sunt de calitate. Daca discutam de o eticheta nutritionala si una energetica, acestea trebuie sa existe in acelasi timp, fiind conditionate una de cealalta. Produsele alimentare au celebrele <E-uri> si lumea trebuie sa stie ca alimentele trebuie sa aiba afisate rolul pe care il au, substanta care s-a folosit ca acidifiant sau indicatorul european <E…>. In functie de ceea ce este inscris pe eticheta, omul poate face optiunea, daca produsul are prea multe <E-uri>. Produsele textile si incaltamintea sunt obligatoriu a fi probate. Toti cei care comercializeaza aceste tipuri de marfuri trebuie sa aiba cabine de proba. Un produs textil are 2 etichete, fie ca este anexata, fie ca e lipita pe ambalaj. Pe aceasta este trecuta demunirea producatorului, marimea, culoarea, modelul, compozitia fibroasa si modul de intretinere, sub forma de simboluri (cum se spala, usuca, calca, daca se foloseste sau nu inalbitor). Aceeasi eticheta trebuie sa fie aplicata intim, la guler sau in lateral, la fel cu toate informatiile, etcheta ce trebuie sa reziste timp indelungat, astfel incat gospodina sau angajatii de la curatatorie sa itie cum se spala, usuca, calca etc”, a mai spus comisarul sef al OJPC Braila.

* Reclamatiile sunt multe, dar unele nefondate *

Din vizorul inspectorilor OJPC nu au scapat nici electricele, electronicele si electrocasnicele. In acest sens, Dumitru Marta a facut precizarea ca unii consumatori nu sunt atenti la achizitionarea acestor produse si de cele mai multe ori fac reclamatii, unele dintre acestea fiind nefondate.

“Consumatorul trebuie sa stie ca, in momentul in care vor sa faca o reclamatie cu privire la un produs care li se pare a avea o defectiune, este de preferat sa se adreseze operatorului economic. In cazul in care problema nu se rezolva, abia atunci se pot prezenta la noi, la OJPC. In momentul in care se prezinta la OJPC, reclamantul trebuie sa detina documentul sau bonul fiscal de achizitie a produsului respectiv. Trebuie stiut ca fara dcoumentul acela noi nu putem face cercetarea cazului. Produsul electrocasnic sau electric trebuie sa aiba afisat la raft pretul final, fiind incluse taxele si impozitele. De asemenea, pe eticheta de la raft trebuie sa mai fie trecute si caracteristicile. Consumatorul trebuie sa fie atent daca respectivul produs are certificat de garantie si in ce localitate se afla service-ul”, a incheiat Dumitru Marta.

Comentarii

comentariu

banner-INF

About the Author

-