Published On: mie, Mar 20th, 2013

5 trucuri pentru a scadea consumul de carburant

Share This
Tags

* Nu e nevoie sa cumparati masini extrem de economice pentru a scadea consumul de carburant * E suficient sa fiti atenti la câteva trucuri care va vor ajuta sa consumati mai putina benzina – sau motorina, dupa caz *

Nicio tehnologie din lume, indiferent cât de spectaculoasa sau de inovatoare este, nu va putea sa-si intreaca creatorul. Indiferent de câte inovatii beneficiaza masina, tot factorul uman determina bunul mers al lucrurilor, in speta consumul de carburant. Evident, lucrurile merg perfect atunci când omul invata sa foloseasca in mod corect tehnologia. Iata câteva lucruri esentiale care determina  apetitul mai mic sau mai mare al unui motor. Unele sunt de bun simt, dar nu sunt aplicate. La altele poate nu v-ati gândit…

Daca soferul are piciorul greu, toate sistemele inteligente de pe masina vor intelege lucrul acesta si se vor comporta in consecinta. Asadar, modul sau stilul de sofat al fiecaruia dintre noi va avea un impact substantial asupra consumului, adica al buzunarului. Un stil agresiv va duce la un consum „agresiv”, dar si la uzarea prematura a turbinei si a altor componente ale motorului.

Fizica elementara arata ca energia necesara pentru a accelera creste cu patratul vitezei. In termeni laici asta inseamna ca, daca accelerezi de la 0 pâna la 60 km/h, vei consuma semnificativ mai mult decât daca accelerezi doar pâna la 50 km/h! Cât de mult? Cu peste 44% mai mult, pentru o diferenta insesizabila de viteza! }i de ce sa accelerezi puternic, daca oricum te vei opri la urmatorul semafor? Cu alte cuvinte, cu cât vei limita acceleratia, cu atât consumul tau va fi mai mic. Parizienii si ceilalti soferi din marile orase vestice merg in general cu 40-50 km/h, chiar si daca bulevardele sunt relativ libere. Noi suntem mai destepti si ne infigem cu 70-80 km/h pâna la urmatorul semafor. De ce?

Cel mai indicat mod de a folosi un motor atunci când dorim sa avem rapoarte foarte bune consum/cost si reparatii/performante este utilizarea acestuia la limita minima a regimului optim de turatie. Ce inseamna asta? Circa 1.700-.1800 rpm pentru un turbodiesel modern (la masinile noi, la cele vechi urcati spre 2.200 rpm, in functie de ce scrie pe cartea tehnica a masinii cu privire la zona de cuplu maxim, pentru a nu exista confuzii), si circa 2.500 rpm pentru motoarele pe benzina. Arderea carburantului va fi mai eficienta, deci motorul va furniza in acel interval de turatii performante maxime. Subturarea poate scadea pentru moment consumul, dar are efecte negative asupra motorului si duce la reparatii scumpe cauzate de depunerile de calamina de pe turbina s.a.m.d. Nu, nea Ilie care merge la 1.450 rpm nu economiseste carburant, ci doar va baga mâna-n buzunar sa dea banii pe piese.

* Anticipeaza traficul *

Acceleratiile dese determina cresterea consumului, nu doar pentru ca motorul consuma mai mult carburant când accelerezi, dar mai ales pentru ca toata energia acumulata se pierde prin frânarea ce are loc uneori la doar câteva secunde distanta. Daca vom reusi sa vedem dinainte ce se va intâmpla intr-o anumita situatie, de exemplu fiind atenti la culoarea si sincronizarea semafoarelor, nu vom mai accelera si frâna atât de des si vom pastra viteza de deplasare relativ constanta, deci motorul nu va fi nevoit sa arda carburant pentru a o transforma in forta de acceleratie.

Desi pare un sfat ciudat, pastrarea distantei corecte fata de masina din fata duce la scaderea consumului, in special in mediul urban. De ce? Pentru ca, daca lasi sa treaca doua-trei secunde intre tine si masina din fata, vei putea anticipa mult mai bine traficul (vezi pct. 3). Cu cât te vei inghesui mai tare in cel din fata, cu atât mai des vei calca frâna si vei pierde energia de miscare deja acumulata. Pentru energia asta tu ai consumat deja carburant.

Daca anticipezi traficul si pastrezi distanta, vei folosi cu usurinta frâna de motor. Nu, atunci când te apropii de un semafor NU este bine sa scoti la punctul mort si sa calci frâna de serviciu. Dimpotriva, frâna de motor ar trebui utilizata tot timpul, nu doar atunci când pe jos este zapada sau gheata, nu doar atunci când ne deplasam in afara orasului. Efectele utilizarii frânei de motor nu se regasesc doar la nivelul consumului de carburant, ci ele pot fi regasite si asupra eficientei frânarii si a nivelului de uzura a placutelor de frânare.

Comentarii

comentariu

About the Author

-