Published On: lun, Feb 4th, 2013

Viralul anilor ’90 in politica: “Nu vrem Kent, nu vrem valuta/Vrem pe Roman sa ne…”. In 2000 anunta ca “El mai poate!”. A mai putut doar de 3%

Share This
Tags

Dupa evenimentele din decembrie 1989, Petre Roman este numit Prim-ministru al Guvernului Provizoriu, iar la data de 29 iunie 1990, dupa ce este desemnat de Ion Iliescu, in urma alegerilor parlamentare din mai, primul legislativ liber ales acorda votul de incredere cabinetului Roman. Astfel, fiul unui fost politician comunist, de origine evreiasca, a devenit primul premier al Romaniei libere. Guvernul Roman a initiat o ampla reforma economica si sociala, deschizand tara spre spatiul Euro-Atlantic.

Roman isi depune mandatul de premier dupa mineriada din septembrie 1991, cand minerii din Valea Jiului, condusi de Miron Cozma, ajung la Bucuresti, unde produc numeroase pagube si ataca cladirea Guvernului Romaniei.

In pulover rosu si cu un zambet larg, Petre Roman a fost preferatul mass-mediei din Occident in decembrie 1989, si imediat dupa. Roman a fost imaginea libertatii desavarsite, dupa peste patru decenii de comunism, iar veselia pe care acesta o emana a ajutat la creionarea, in perceptia publica, a imaginii noului val de politicieni. Insasi imaginea lui Petre Roman, parca ilustra, dadea clar de inteles, deschiderea Romaniei fata de Occident si ampla reforma economica, ceea ce el a demarat in mandatul de premier.

Intretinute si de presa, povestile vizitelor primului-ministru Roman in fabricile romanesti, cu angajati preponderent de gen feminin, au creat “mitul de la APACA”, de aici derivand si nickname-ul politicianului cu pulover rosu: “Idolul de la APACA”, cel al carei garderoba a facut ravagii printre romance.

APACA, celebra fabrica de confectii din Bucuresti, era fieful politic si de consolidare a imaginii create, pentru Roman. Vizitele la fabrica erau virale pentru acea vreme, romanii, dar mai ales romancele, vorbeau despre suspinele si lacrimile angajatelor dupa plecarea politicianului, despre o adevarata isterie.

In timpul mandatului de premier, puloverul rosu al lui Roman a devenit simbolul apropierii de cetateni, dar si reperul care il lega pe omul politic din democratie, de tragicele evenimente din decembrie 1989.

Vizitele la confectionerele de la APACA erau cel mai mediatizate, insa primul-ministru vizita si numeroase fabrici si uzine din tara, unde dansurile si scurtele imbratisari cu angajatele erau ceva uzual.

In 1990 si 1991, in traditia bancurilor cu Bula, si cu aceeasi viteza de propagare, tot romanul, fie el de la oras sau sat, cunostea “pofta” nestapanita a fetelor de la APACA pentru seful Guvernului.

Trecerea de la odiosul dictator la politicianul chipes si voios a fost facuta pe fundamentul ignorantei multimilor la adresa situatiei economice si politice din tara. Romanii au votat covarsitor in 1990 si dupa teribilele evenimente din ’89 au vrut sa se rupa total de ceea ce se intampla pe scena politica, sa se destinda.

Ceea ce a incurajat explozia “mitului de la APACA” si a dus imaginea de “gigolo” al politicii la punctul culminant a fost sloganul angajatelor de la fabrica de confectii, care a circulat si in presa din Romania, prin care femeile isi aratau totalul dezinteres fata de oportunitatile democratiei.

“Nu vrem Kent, nu vrem valuta/Vrem pe Roman sa ne…” a devenit viralul inceputului anilor ’90, lasand mult in urma alte sloganuri pro-FSN, precum: “Iliescu sa fii tare, cum a fost Stefan cel Mare”, “Liberali si taranisti, puneti mana si munciti” sau “Iliescu nu ceda, tara te va apara”.

Dupa demisia lui Roman, in 1991, s-a “dezumflat” si imaginea de sex-simbol al politicii, iar isteria femeilor a devenit incet, incet, deznadejde. Insa, Petre Roman a ramas un brand. Printre putinele din politica romaneasca de dupa ’89.

In anul 2000 Petre Roman a fost candidatul Partidului Democrat la alegerile  prezidentiale. Atunci, dupa mai bine de 8 ani de la demisia din fruntea Guvernului, s-a incercat o revitalizare a brandului Petre Roman, printr-un slogan ce s-a dovedit a fi prost ales: “EL POATE!’. Efectele au fost 0, barbatul viril al anilor ’90 era deja legenda. Magnetul pentru doamne nu mai functiona si s-a dovedit ca la 54 de ani “EL NU PREA MAI POATE!”, obtinand doar 2,99%.

Totusi, mitul a supravietuit.

ALIN CRISTEA

Comentarii

comentariu

banner-INF

About the Author

-