Published On: mie, Feb 13th, 2013

Ministerul Mediului incearca innoirea parcului auto, conditii impuse pentru plata timbrului de mediu

Share This
Tags

* Timbrul de mediu va fi platit dupa o noua formula propusa de Ministerul Mediului la sfârsitul lunii martie * Taxa de poluare va fi mai mare pentru masinile Euro 6 si cele electrice, comparativ cu cea perceputa pentru autoturismele Euro 1 si 2 * Banii de la taxa auto se indreapta pentru finantarea Programelor “Rabla” sau “Casa Verde” * Oficialii de la Bucuresti inca nu s-au decis asupra valorii exacte a unui voucher primit pentru casarea masinii vechi *

Ministrul Mediului si Schimbarilor Climatice, Rovana Plumb, va prezenta astazi In sedinta Guvern noua fomula de calcul pentru timbrul de mediu care, pe lânga calculul emisiilor de dioxid de carbon produse de autoturism, va cuprinde si diferentierea la plata dintre masinile pe benzina si cele pe motorina.

Rovana Plumb a precizat ca se vrea o schimbare a metodei de incasare a taxei auto, numita timbru de mediu, deoarece un produs care vine dintr-un alt stat membru nu poate avea regim juridic diferit fata de un produs existent pe piata interna a unui alt stat membru, asa cum se Intâmpla in Romania.

Potrivit legii, persoanele fizice sau juridice care achizitioneaza masini rulate de pe piata UE platesc taxa auto, iar cele care cumpara masini de pe piata interna nu platesc taxa auto. Aici a aparut Incalcarea articolului 110 privind discriminarea din tratatul de functionare al UE, cu toate interpretarile jurisprudentei Curtii Europene de Justitie.

“Prin timbrul de mediu va exista acelasi regim juridic atât pentru masinile achizitionate In România, cât si pentru cele cumparate dintr-un alt stat membru. Indiferent cum le-au achizitionat, soferii platesc la tranzactionare acest timbru de mediu, care nu face diferentierea ca masina este adusa din afara sau este cumparata de pe piata muncii. Noul timbrul de mediu ar putea intra In vigoare undeva In cursul lunii martie, posibil la sfârsitul lunii martie. Speram sa adoptam legea la urmatoarea sedinta de Guvern. Dar vor exista câteva termene tranzitorii, este posibil sa avem nevoie si de norme de reglementare. Am primit o serie de cereri de clarificari la Ministerul Mediului cum ca n-ar exista norme metodologice pentru noua lege, dar nu are cum sa existe din moment ce nu a fost adoptata. Pâna atunci, avem in vigoare Legea nr. 9/2012 dupa care se plateste taxa auto. Multi au Inteles ca taxa auto s-a suspendat, dar In 2012 a fost suspendat un singur articol din legea taxei auto. Este vorba de articolul care face referire la neplata taxei auto pentru tranzactiile interne, dar In rest legea a functionat”, a declarat ministrul Mediului.

* Pentru masinile Euro 1, Euro 2 sau non Euro se plateste mai putin *

In urma evaluarile pe care reprezentantii Mediului le-au facut pentru masinile cu tehnologii Invechite existente deja pe piata nationala, care pot polua mai mult sau mai putin, dar care se apropie de sfârsitul ciclului de viata si se transforma In deseu, s-a constatat ca daca se ridica taxa Inseamna ca se blocheaza mobilitatea lor pe piata interna.

Pentru a se evita blocajul pe piata interna a acestor autoturisme, s-a tinut cont de acest lucru pentru a nu avea o taxa aberant de mare care nu ar conduce decât la un blocaj pe piata interna. Producatorii si importatorii de masini spun ca prin noul timbru de mediu piata auto va scadea. Asta pentru ca masinile noi au taxe mai mari decât cele poluante. In cadrul dezbaterilor publice ei s-au aratat nemultumiti de acest lucru.

“Am tinut cont In urma dezbaterilor publice de toate propunerile care au fost facute fie de asociatii, fie de producatori, fie de importatori, astfel Incât sa avem o abordare unitara. Timbrul de mediu tine cont de protejarea mediului pe de o parte prin reducerea emisiilor de dioxid de carbon, iar pe de alta de parerea producatorilor care sustin atât reducerea emisiilor, cât si Innoirea parcului auto prin care se vor mentine locurile de munca. Cel de-al treilea pilon de care am tinut cont este puterea de cumparare a românilor. Pentru ca am spus ca daca vom aduce un nou concept clar si european In ceea ce priveste timbrul de mediu, atunci el va trebui sa tina cont pe de o parte de reducerea emisiilor de carbon, dar si de puterea de cumparare a românilor”, a spus ministrul Rovana Plumb.

* Timbrul de mediu creste pentru masinile Euro 6 si cele electrice *

Tot ceea ce Inseamna Euro 6, masinile electrice si masinile hybrid nu vor plati timbrul de mediu. In ceea ce priveste tehnologiile Euro 5, nivelul taxei va fi asemanator cu nivelul taxei actuale. La Euro 3 si Euro 4 timbrul de mediu va avea valoare mai mare cu 10-15% fata de nivelul taxei actuale.

“Ce am adus nou In urma dezbaterii publice este diferentierea timbrului de mediu pentru masinile care utilizeaza benzina si cele care utilizeaza motorina. La motorina s-a tinut cont de faptul ca In afara de emisiile de dioxid de carbon apar Intr-un cuantum mult mai mare emisii de alte noxe care conduc la un grad de poluare mai mare, pentru care se va plati In plus. Principalul element de care noi am tinut cont este gradul de emisii In contextul poluarii. In ceea ce priveste consultarea cu specialistii de la Comisia Europeana pentru noua formula timbrului de mediu, nu pot sa spun ca a existat o astfel de discutie, pentru ca nu exista o procedura In acest sens. Timbrul de mediu nu face obiectul unei directive europene. Deci consultarea comisiei nu poate fi decât una de a cere un punct de vedere sa spunem informal, pentru ca nu prevede procedura o astfel de consultare. Procedura prevede ca atunci când aplici o astfel de legislatie Intr-un stat membru este sa respecti normele si principiile de baza ale Uniunii Europene, care sunt general valabile pentru domeniul pe care vrei sa-l legiferezi”, a precizat ministrul Mediului.

Prin noul timbru de mediu, oficialii de la Bucuresti au venit In spiritual discutiilor, principiilor si contextului european al taxarii emisiilor de dioxid de carbon si In zona de autoturisme. Astfel, pe de o parte, s-a creat un nou concept care sa conduca la reducerea emisiilor dioxid de carbon, iar pe de alta parte se vrea constituirea unui element care sa duca la Innoirea parcului auto.

* Banii din timbru de mediu, folositi pentru Programele “Rabla” sau “Casa Verde” *

Dupa cum se stie, veniturile care se obtin de la taxa auto sunt virate in visteria Administratiei Fondului de Mediu, institutie care finanteaza diversele programe din domeniul mediului, printre acestea fiind Programul “Rabla” sau “Casa Verde”.

Sefa Ministerului Mediului a facut mentiunea ca din cauza greselilor ce s-au comis pâna acum in legatura cu taxele pentru autoturisme, prioritatea zero cu acesti bani va fi achitarea catre cetateni a taxei Incasate ilegal, ceea ce reprezinta aproape trei sferturi din bugetul fondului de mediu.

“Impreuna cu Ministerul de Finante si cu cel al Justitiei vrem sa gasim o formula potrivita, astfel Incât aceasta taxa Incasata ilegal sa poata fi data Inapoi. Spre exemplu, In ianuarie 2013 veniturile din colectarea taxei auto au fost doar de 14 milioane de lei, In timp ce restituierea banilor a fost de 19 milioane de lei. Diferenta de 5 milioane de lei trebuie platita catre cetateni. Incercam sa gasim cea mai buna metoda pentru a da banii Inapoi. Legat de conditiile impuse pentru Programul <Rabla>, pot spune ca acesta din urma va avea un nou concept, pe care Inca Il definim In momentul de fata. Si asta pentru ca nu functioneaza cum trebuie. Luam In calcul ca voucher-ul primit pentru casarea masinii sa ajunga direct la cetatean si sa fie majorat. La cât va ajunge valoarea unui voucher e greu de spus, ca va fi 1.500 euro sau 2.000 euro e greu de spus. Trebuie sa facem niste analize temeinice, insa cu siguranta va fi un concept eco care Inlocuieste Programul <Rabla> si care vizeaza masinile non-euro, Euro 1 si Euro 2”, a zis oficialul din Capitala.

De asemenea, ministrul Mediului a mai declarat ca este ferm convinsa ca se vor gasi anumite metode prin care cetatenii care au rable sa  poata opta pentru achizitionarea unei masini cu o tehnologie noua, dar mai putin poluanta. Dar asta nu inseamna ca cele peste 1 milion de rable, vechi de mai bine de 15 ani, cate exista in parcul auto la nivel national, sa poata a fi schimbate.

Comentarii

comentariu

About the Author

-