Published On: vin, Feb 22nd, 2013

Metoda „accidentului” face din nou victime

Share This
Tags

* Inselaciunea prin telefon a devenit o practica infractionala ingenioasa si cu victime aproape sigure * Pentru a premedita o intamplare de acest gen, oamenii legii le recomanda cetatenilor multa atentie in momentul in care sunt interpelati telefonic *

Cine nu ar tresari cand o voce agitata anunta ca fiul a fost avut un accident grav si ca are nevoie de ajutor? Mai ales cand vi se spune ca este asa de grav ranit, incat nu poate sa vorbeasca si „deleaga aceste competente” avocatului sau? „Avocat”, care are menirea de a indica cu precizie singura nevoie urgenta a clientului sau aflat pe patul de spital: banii.

Escrocul, meticulos, indica parintelui sa trimita coduri de reincarcare a unor cartele de telefonie mobila intr-un cont anume. Cat mai multe coduri. Ultima victima a respectat instructiunile „avocatului” si a trimis coduri in valoare de 800 de lei, sperand sa-si ajute fiul. Doar ca, la foarte putin timp dupa isprava, fiul a intrat pe usa teafar si nevatamat, dand din nou palpitatii parintelui sau, care s-a trezit la realitatea ca tocmai fusese inselat prin aceasta metoda.

* Lipsa de informare a victimelor *

Apelurile telefonice in care o voce disperata anunta ca o ruda a avut un accident, de orice fel, solicitand achitarea unor sume de bani, sunt un alt mod in care infractorii fac victime in randul celor „mai slabi de inima” sau, mai degraba, mai putin informati.

“Pe cine oare nu ar tulbura o astfel de veste? Ce om cu suflet nu ar sari in ajutorul cuiva aflat intr-o situatie critica, mai cu seama daca este si ruda? stim cu totii ca sanatatea este nepretuita, deci ce mai conteaza banii? Conteaza, insa, cui ii dam si pentru ce! Un accident de orice fel, mai ales, unul rutier grav, este de obicei anuntat de persoane abilitate sa faca acest lucru. Chiar daca ar putea exista alte surse care ar transmite informatia, inainte ca acesta sa ajunga in mod oficial, datele trebuie verificate imediat, inainte de a intreprinde orice actiune. In niciun caz nu trebuie sa dam crezare unor povesti lacrimogene, presarate si cu ceva elemente din viata reala, ci vom verifica informatia din cat mai multe surse posibile si credibile. De asemenea, in niciun caz nu trimitem bani prin terti, despre care nu avem habar. Este adevarat ca unele servicii medicale sunt furnizate contra cost, insa serviciile medicale de urgenta nu, si oricine ar trebui sa stie acest lucru. In egala masura, oferirea de bani victimei pentru a nu depune plangere la politie este o practica in afara legii”, ne-a zis inspector principal de politie Jenel Sogor, purtator de cuvant al IPJ Braila.

* Modul de operare a infractorilor *

Povestea este foarte simpla si victima cade repejor in “plasa”. Escrocii aleg persoane despre care stiu ca au o stare materiala buna, au copii cu venituri mari si exploateaza partea afectiva a relatiei parinte-copil. Strang cat mai multe date despre viitoarea victima, cum ar fi: adresa, numele si prenumele copiilor sau ale sotilor (sotiilor acestora); daca au autoturisme, marca si culoarea lor, cine conduce mai mult autoturismul detinut. Escrocul suna pe telefonul fix al familiei si, cu voce schimbata si speriata, se da drept fiul sau ginerele persoanei apelate, pe care o anunta ca a avut un accident soldat cu raniti, apoi ii spune sa vorbeasca cu avocatul sau.

Aceeasi persoana, de aceasta data „avocatul”, cu voce normala, ii relateaza viitoarei victime a escrocheriei detalii despre accident, scotand in evidenta faptul ca fiul/ginerele este internat in spital si este vinovat de producerea accidentului, promitand ca va face tot posibilul sa-l scape de „necaz”, dupa care ii spune ca va reveni cu un telefon. Presupusul avocat insista ca victima sa nu-si contacteze ruda implicata in accident, intrucat telefoanele mobile ale acestuia au fost retinute de politie.

Dupa o scurta perioada de timp, „avocatul” revine cu un apel telefonic, explicand persoanei in cauza ca, pentru a-i scapa ruda de puscarie, ii trebuie o suma de bani pe care sa o ofere victimei accidentului de circulatie pentru ca acesta sa nu depuna plangere.

Escrocul cere ca banii sa fie trimisi de urgenta prin oficii postale, societati specializate de transfer bancar sau virati intr-un cont bancar, ori solicita coduri de reincarcare a cartelelor telefonice.

* Sfaturi pentru preintampinarea incidentului nedorit *

Pentru prevenirea unor astfel de situatii, politistii recomanda brailenilor sa fie mai prudenti in cazul in care sunt contactati telefonic si sa nu dea curs unor solicitari de genul celor mentionate, in pofida reactiei emotionale de moment.

“In acest sens, este bine sa aveti in vedere urmatoarele aspecte: verificati daca ruda in cauza a fost implicata intr-un eveniment rutier (cereti date despre unitatea medicala, de politie sau parchet unde s-ar afla acesta si sunati pentru confirmare). In astfel de situatii, reprezentantii Politiei sau ai Parchetului nu retin telefoanele mobile. Daca sunteti contactat de un <binevoitor> care va apeleaza in numele unei rude apropiate, si nu ati putut verifica informatiile, solicitati-i acestuia o intalnire directa si anuntati Politia prin numarul de urgenta 112, pentru a va acorda sprijin. Fiti atenti la persoanele cu care intrati in contact pe strada, in jurul blocului, aparent intamplator. Este posibil ca acestea sa va urmareasca, sa incerce sa se imprieteneasca cu dumneavoastra si sa afle detalii despre familie sau vecini. Nu primiti in locuinta persoane care pretind ca sunt de la diferite societati comerciale (de furnizare a unor servicii, firme de curierat etc.), decat dupa ce ati verificat actul de identitate si legitimatia de serviciu si aveti convingerea ca au calitatea invocata. Nu le furnizati acestora informatii despre membrii familiei dumneavoastra sau despre vecini”, a mai zis Jenel Sogor.

Comentarii

comentariu

About the Author

-