Published On: mar, Feb 12th, 2013

Catalin Boboc: “In sfarsit, dupa atat nimic incepe sa se miste ceva”, 11 milioane euro pentru lucrarile Canalul Siret-Baragan

Share This
Tags

* In sfarsit se pare ca soarele isi face aparitia si in agricultura * S-au alocat 11 mil. euro pentru ca lucrarile de la Canalul Siret-Baragan sa fie continuate * De acesti bani vor beneficia Ministerele Transporturilor, Mediului si Agriculturii, un aport aducandu-si si Administratia Nationala „Apele Romane” * Senatorul Catalin Boboc sustine ca acordarea banilor este “un inceput, chiar daca nu s-au dat bani multi” * Realizarea Canalului Siret-Baragan ar putea permite irigarea a 500.000 – 700.000 hectare de teren din Campia Romana si obtinerea unor economii de 50% la energie *

In Legea Bugetului de Stat pe acest an, trei ministere au primit aproximativ 11 milioane de euro pentru a continua lucrarile la Canalul Siret-Baragan. Astfel, sute de mii de hectare de teren din Baragan ar putea fi irigate.

Lucrarile la Canalul Siret-Baragan se vor relua In acest an, dupa ce Executivul a prins In bugetul Ministerului Agriculturii aproximativ 11 milioane de euro (50 de milioane de lei) pentru continuarea acestui obiectiv aproape abandonat In ultimii ani. Canalul ar trebui sa aiba o lungime totala de 190 de kilometri si sa traverseze trei judete: Vrancea, Buzau, Ialomita.

Traseul canalului este Calimanesti-Marasesti-Focsani-Ramnicu Sarat-Buzau-Urziceni-Dridu. Canalul parcurge traseul Intre Acumularea Calimanesti de pe Siret si lacul Dridu, situat la nord de Bucuresti, pe raul Ialomita.

Cele trei autoritati care se ocupa direct de Canalul Siret-Baragan sunt Ministerele Transporturilor, Mediului si Agriculturii, iar Administratia Nationala „Apele Romane” are sarcina de a duce la Indeplinire realizarea acestui canal. Secretarul de stat In Ministerul Agricultulturii si Dezvoltarii Rurale, Daniel Botanoiu, sustine ca proiectul Canal Siret-Baragan are doua componente: una de mediu si cealalta care tine de irigatii. Practic, fondurile pentru continuarea constructiei sunt asigurate prin Ministerul Mediului, In timp ce Ministerul Agriculturii are sarcina de a rezolva problema sistemelor de irigatii.

„Avem si noi bani prinsi In acest an pentru realizarea studiilor de fezabilitate, lucrari de care se va ocupa Agentia Nationala pentru Imbunatatiri Funciare. Practic, rolul nostru este sa asiguram utilitatea acestuin canal pentru agricultura”, a declarat Dumitru Daniel Botanoiu.

Daca pentru primul tronson ar mai fi necesari In jur de 350 de milioane de euro, pentru finalizarea investitiei, lucrurile par mult mai complicate In ceea ce priveste demararea lucrarilor pentru cel de-al doilea tronson, pe segmentul Ramnicu Sarat-Buzau-Urziceni-Dridu.

Investitia pe acest tronson este cifrata la 2,250 miliarde de euro, iar pana In prezent statul nu a alocat niciun leu.

Senatorul Colegiului 2 Catalin Boboc, care a sustinut mereu realizarea Canalului Siret-Baragan, ne-a declarat: “Este un inceput, chiar daca nu s-au dat bani multi. Este foarte bine ceea ce se intampla. Judetul nostru are multe zone cu terenuri agrare ce depind de activitatea de irigat. In momentul in care acest proiect va prinde contur, pot spune ca Braila va fi primul judet care si-ar rezolva problema irigatiilor. Nu trebuie uitat ca in prezent, la nivelul Brailei irigatiile sunt la pamant si noi suntem interesati de aceasta investitie. Intr-adevar, nu sunt bani suficienti pentru finalizarea Canalului, dar consider ca este un lucru de apreciat. Trebuie sa vedem partea plina a paharului. Desi multi ani acest proiect s-a prafuit prin sertarele de la Guvern, iata ca in sfarsit s-a luat decizia de a se da si aceasta suma modica pentru un viitor apropiat. In sfarsit, dupa atat nimic incepe sa se miste ceva”.

* Unica solutie este parteneriatul public-privat *

Executivul considera ca singura varianta plauzibila pentru continuarea canalului este legata de realizarea unui parteneriat public-privat. In vara anului trecut, doua grupuri de investitori, unul de chinezi si altul de americani, au venit In tara noastra si s-au interesat de investitie, cu intentii serioase. Investitorii vor sa afle cum pot sa-si amortizeze investitiile pe care le fac.

„Investitorii americani doresc sa acorde un grant pentru realizarea unui studiu de fezabilitate In complex, adica pentru realizarea de lucrari de canal, potentialul agricol al zonei pentru continuarea lucrarilor la Canalul Siret-Baragan si al amenajarilor de irigatii necesare cresterii productiei agricole In zona“, precizeaza Vasile Pintilie, directorul general al Administratiei Nationale „Apele Romane”.

Potrivit datelor de la Ministerul Agriculturii, realizarea Canalului Siret-Baragan ar permite irigarea a 500.000 pana la 700.000 de hectare de teren din Campia Romana si obtinerea unor economii de 50% la energie, deoarece transportul apei In sistemele de irigatii se va face preponderent gravitational si mai putin prin pompare.

Canalul poate fi exploatat si turistic. Autoritatile intentioneaza amenajarea a cinci porturi: la Marasesti, Focsani, Ramnicu Sarat, Buzau si la Dridu, astfel Incat sa se poata merge cu vaporasul de la Focsani si pana aproape de Bucuresti.

* Proiect abandonat 26 de ani *

Pentru ca in ultimii 20 de ani nu au fost insa terminati decat putin peste 11 kilometri, Canalul Siret-Baragan a devenit una dintre investitiile care stagneaza de ani buni in Romania, fiind sistematic subfinantat de toate guvernele care s-au perindat pe la Palatul Victoria dupa anul 1989. Acest lucru s-a intamplat in pofida importantei acestui proiect pentru cel putin trei domenii, si anume: eliminarea riscului producerii inundatiilor in Lunca Siretului, asigurarea apei pentru irigatii in Baragan, transformarea lui in principalul bazin cerealier al tarii si intr-un culoar pentru transportul naval de marfuri intr-o zona din sud-estul tarii care nu va avea prea curand o autostrada. Proiectat pe vremea lui Ceausescu, Canalul Siret-Baragan ar trebui sa aiba 57 de metri latime la suprafata apei si o adancime de 7 metri, cu un traseu de 198 kilometri, cuprins intre Acumularea Calimanesti, de pe Siret, s Lacul Dridu, de la nord de Bucuresti.

In 2007 au fost alocate 10 milioane lei, cu care a fost finalizat si pus in functiune un segment de 5,7 kilometri de canal. Lucrarile au fost incepute pe alti 37 din cei 44,3 kilometri care, impreuna cu primul segment, ar insemna finalizarea primului tronson de 50 kilometri, in zona Vrancea-Galati-Braila.

In urmatorul an, a fost alocat numai un milion de lei, pentru conservare. Pentru 2009 a fost anuntata alocarea a 50 milioane lei, dar in luna mai 2009 Compania “Apele Romane” a precizat ca suma alocata va fi redusa cu 90%. Au ramas numai 583.000 lei. Pentru 2010, in bugetul Ministerului Mediului sunt prevazute doar 8 milioane lei pentru continuarea lucrarilor. Pentru 2011 si 2012 s-au dat 8 milioane, iar pentru 2013 vor fi acordate 10 milioane. Termenul initial de finalizare a lucrarilor era 1995. Noul termen a devenit insa decembrie 2015.

Pentru agricultorii braileni, precum si pentru cei din judetele care au deschidere la fluviul Dunarea, tergiversarea realizarii Canalului Siret-Baragan este mai mult decat paguboasa. Apa cu care sunt irigate acum culturile din aceasta zona este adusa din Dunare, iar Canalul Siret-Baragan ar asigura apa gravitational, adica aproape gratuit.

Autoritatile locale brailene s-au luptat, de-a lungul anilor, pentru ca aceasta investitie sa prinda contur, dar fara prea multe rezultate. Conducerea de la Braila spera ca acest proiect de anvergura sa ajunga in punctul final, acela de a ajuta agricultura braileana. Pentru ca numai in acest fel, terenurile agricole vor putea fi irigate fara niciun fel de probleme, mai ales ca tariful pentru irigatii este din ce in ce mai mare. Lucru pe care unii agricultori nu si-l pot asuma.

Comentarii

comentariu

About the Author

-