Published On: Soare, Ian 20th, 2013

Un obicei inocent, statul pe scaun scurteaza viata

Share This
Tags

* Toate dispozitivele electronice, de la computere pâna la tablete, contribuie la deformarea posturii si la cresterea în greutate * Statul jos este unul dintre cei mai mari dusmani ai omului modern *

De fapt, statul în sezut poate scurta viata unui individ, mai ales atunci când este combinat cu lipsa de exercitii fizice. Potrivit unui studiu realizat în 2012, daca reducem durata de stat pe scaun la doar 3 ore pe zi, atunci avem posibilitatea de a ne prelungi speranta de viata cu 2 ani.

În ultimul timp, mai multe studii au investigat pretul pe care îl platesc oamenii pentru sedentarism iar rezultatele sunt îngrijoratoare:

1. Barbatii care sunt sedentari pentru mai bine de 23 de ore pe saptamâna au un risc de deces cauzat de boli cardiovasculare de 64%, comparativ cu cei care sunt sedentari mai putin de 11 ore în decursul a 7 zile.

2. Un alt studiu, realizat pe mai bine de 17.000 de canadieni a aratat ca riscul de a deceda din orice cauza este de 1,54 de ori mai mare în cazul indivizilor care îsi petrec mare parte din zi stând jos.

3. Potrivit unui studiu realizat în Australia, timpul pe care îl petrec femeile stând pe scaun poate fi considerat un indicator în al cresterii în greutate. Statul jos continua sa fie un factor predictiv chiar si atunci când femeile îsi controleaza numarul de calorii consumate sau când practica exercitii fizice.

4. Oamenii care folosesc un computer pentru cel putin 11 ore pe saptamâna sau care se uita la TV cel putin 21 de ore în decurs de 7 zile au mai multe sanse de a deveni obezi, comparativ cu persoanele care nu folosesc computerul sau televizorul pentru mai mult de 5 ore pe saptamâna.

5.Riscul de aparitie a sindromului metabolic creste în functie de timpul petrecut de individ în fata televizorului sau al computerului. Activitatile fizice au doar un impact minimal asupra relatiei dintre sindromul metabolic si timpul petrecut pe scaun.

Prin urmare, mersul la sala s-ar putea sa nu fie suficient pentru a combate efectele sedentarismului îndelungat. Potrivit unui articol din New York Times, dupa doar o ora de stat jos, productia de enzime care ard tesuturile adipoase scade cu 90 de procente. Statul pe scaun un timp îndelungat încetineste metabolizarea glucozei si scade nivelul de colesterol HDL. Acest lucru explica de ce oamenii care stau jos pentru perioade lungi de timp sunt mai predispusi la diabet de tip 2 si probleme cardiovasculare.

Cel mai bun remediu

Practic, cel mai bun remediu ar fi exercitiile fizice. Cu cât petreci mai mult timp stând jos, cu atât trebuie sa faci mai multe exercitii pentru a compensa sedentarismul. Mare parte dintre durerile de spate, gât si muschi sunt legate de absorbtia inegala a fortei cauzata de pozitia nenaturala pe care o au oamenii când stau la televizor sau computer.

Tocmai de aceea este foarte important sa ne mentinem o postura cât mai fireasca atunci când stam jos. Cheia unei astfel de posturi este schimbarea frecventa a pozitiilor, la un interval de 20-30 de minute.

Fizioterapeutul Kelly Starrett sustine ca exista câtiva pasi prin care ne putem corecta pozitia pentru a supravietui timpului petrecut la locul de munca, în fata calculatoarelor:

1. tine corpul drept, cu picioarele îndreptate spre înainte sau usor spre interior.

2. Pozitia corecta depinde de pelvis. Realinierea pelvisului se poate realiza pur si simplu prin încordarea fundului.

3. Creati un pic de tensiune în trunchi prin încordarea usoara a abdomenului.

4.Corectati-va pozitia umerilor prin rotirea lor spre exterior, astfel încât omoplatii sa se apropie unul de altul si pieptul sa iasa în fata.

În mod normal aceasta pozitie ar trebui pastrata indiferent daca stam în picioare sau pe scaun, astfel încât sa pastram o postura fireasca a corpului si sa prevenim durerile de spate. Totusi, atunci când stam jos trebuie sa nu uitam ca majoritatea scaunelor au fost proiectate astfel încât sa arate bine si nu neaparat pentru a ajuta sa ne asezam în pozitia corecta. Prin urmare, cel mai bine ar fi sa stam pe marginea scaunului, sa tinem sternul în fata barbiei si sa nu întindem gâtul prea mult spre înainte (asa cum se întâmpla atunci când lucram mult la computer).

Nu uitati ca, de cele mai multe ori, durerile de spate si alte dureri musculare se datoreaza sedentarismului. Tocmai de aceea exercitiile fizice si cele de relaxare a muschilor nu ar trebui sa lipseasca din rutina noastra.

Comentarii

comentariu

About the Author

-