Published On: lun, Ian 14th, 2013

Omul face uniforma: Agentii de la Rutiera si obligatiile lor!

Share This
Tags

* Atunci când opreste masini în trafic, politistul rutier trebuie sa fie echipat în mod corect, cu tinuta de serviciu în functie de anotimp, având aplicata la vedere insigna * În relatiile cu cetatenii, el este obligat sa se comporte civilizat, sa dea explicatiile necesare cu privire la motivul interventiei, la fapta încalcata, sa fie coerent, ferm si sa nu raspunda la provocari *

Foarte multe persoane sunt nemultumite cu privire la modul în care au fost oprite în trafic de politistii de la Serviciul Rutier. De asemenea, nu înteleg motivul pentru care masinile lor au fost trase pe dreapta, din moment ce nu au comis nicio abatere. Modul de actiune si obligatiile politistilor de la Rutier sunt stabilite în “Conceptia de atitudine si actiune a politiei rutiere”.

Potrivit acestui document, politistul rutier trebuie sa fie echipat în mod corect, cu tinuta de serviciu în functie de anotimp, având aplicata la vedere insigna. În relatiile cu cetatenii, el este obligat sa se comporte civilizat, sa dea explicatiile necesare cu privire la motivul interventiei, la fapta încalcata, sa fie coerent, ferm si sa nu raspunda la provocari. În cazul activitatii de dirijare, supraveghere si control a circulatiei, politistul rutier trebuie sa foloseasca în mod exclusiv semnalele regulamentare si fluierul. El trebuie sa comunice în permanenta cu participantii la trafic, sa acorde asistenta persoanelor care sunt în dificultate, iar daca este necesar, trebuie sa solicite sprijinul celorlalti membri ai dispozitivului. În cadrul activitatilor de patrulare, viteza de circulatie a autoturismului de serviciu nu trebuie sa depaseasca 40 de kilometri pe ora. Viteza poate fi depasita în cazuri cum ar fi, de exemplu, urmarirea, oprirea unei masini al carui conducator auto a comis o fapta penala sau contraventionala,  observata direct de agentul constatator sau în legatura cu care exista indicii sau date ca s-a comis o contraventie sau o infractiune. Pe timpul deplasarii cu autoturismul de serviciu, membrii echipajului sunt obligati sa nu încalce regulile de circulatie decât în mod exceptional, când îndeplinirea îndatoririlor de serviciu o impune.

Cum trebuie sa procedeze politistul rutier când opreste o masina

În momentul în care opreste o masina în trafic, politistul de la rutier trebuie sa  aleaga un loc adecvat, încât sa permita pozitionarea vehiculelor în afara partii carosabile, în parcari sau în alte spatii, astfel încât circulatia sa se desfasoare co-respunzator.  Conform “Conceptiei de atitudine si actiune a politiei rutiere”, pe timpul noptii, aceste locuri trebuie sa fie, de regula, iluminate, evitându-se pe cât posibil oprirea în locuri unde aceasta manevra este interzisa prin lege. Totodata, semnalul de oprire trebuie sa se efectueze cu bratul pe timp de zi, iar pe timp de noapte cu bastonul iluminat sau reflectorizant, ori în lipsa acestuia prin balansarea în plan vertical a unui dispozitiv cu lumina de culoare rosie. În ambele situatii poate folosi si fluierul din dotare. Politistul trebuie sa se posteze pe banda de circulatie a vehiculului care urmeaza sa fie oprit, fara sa depaseasca axul longitudinal al drumului, iar noaptea cât mai aproape de acostamentul acestuia, în momentul executarii semnalului de oprire. Aceste pozitii îi vor asigura protectia si vor permite conducatorului auto sa observe din timp semnalul si sa opreasca în conditii de siguranta. „

“La deplasarea pe motocicleta, se efectueaza semnalul de oprire prin ba-lansarea în plan vertical a bratului drept în timp ce se deplaseaza paralel cu autovehicululul care urmeaza a fi oprit. În cazul când vehiculul ce urmeaza a fi oprit circula în aceeasi directie, echipajul trebuie sa puna în functiune semnalele luminoase de culoare rosie si albastra si pe cele sonore, dupa care, de re-gula, va circula în spatele autovehiculului vizat pâna când conducatorul acestuia se conformeaza semnalelor si opreste. Atunci când autovehiculul ce urmeaza a fi oprit circula din sens opus, semnalul de oprire se executa din vehiculul Politiei, pe fereastra din stânga, prin balansarea în plan vertical a bratului ori a bastonului reflectorizant”, se arata în documentul care reglementeaza obligatiile politistului de la Rutier.

Dupa oprirea autovehiculului, politistul rutier merge în dreptul conducatorului auto, iar dupa ce îl saluta, se prezinta si solicita documentele pentru control, dupa care îi comunica si motivul pentru care a fost oprit. Pentru întocmirea documentelor de aplicare a sanctiunii, politistul rutier merge în autoturismul de serviciu, iar contravenientul ramâne în masina personala, asteptarea în picioare lânga masina de serviciu nefiind permisa. La finalizarea controlului, agentul de circulatie trebuie sa restituie conducatorului auto documentele, mai putin cele retinute odata cu constatarea abaterii, dar si sa-i explice soferului modul de solutionare, dreptul de a adauga mentiuni în procesul-verbal de contraventie, precum si termenul de folosire a cailor de atac împotriva documentelor întocmite.

Controlul de rutina

Documentul prevede ca oprirea masinilor pentru control se face numai atunci  când, prin observare directa ori cu mijloace tehnice certificate, se constata încalcarea regulilor de circulatie, precum si atunci când exista date si informatii ca s-au comis infractiuni sau contraventii, ca autovehiculele vizate transporta bunuri, valori provenite din savârsirea unor fapte ilicite ori persoane urmarite conform legii ori când se executa actiuni tematice, punctuale, unde oprirea tuturor autovehiculelor care fac parte dintr-o anumita categorie este necesara.

Politistul rutier are dreptul sa verifice vehiculul, precum si identitatea conducatorului sau a pasagerilor aflati în interiorul acestuia atunci când exista indicii despre savârsirea unei fapte de natura contraventionala sau penala. Refuzul soferului de a se conforma se sanctioneaza cu amenda si retinerea permisului de conducere pe o perioada de 90 de zile. Echipamentul video de supraveghere a traficului si masurare a vitezei de deplasare a autovehiculelor este folosit atât ziua cât si noaptea, din mers sau în stationare, de catre operatori atestati. În timpul supravegherii traficului, autovehiculul trebuie sa fie pozitionat în afara partii carosabile, fara a încalca regulile de circulatie si pentru a asigura fluenta traficului. La stabilirea vitezei ce constituie contraventie se tine cont de toleranta de 10 kilometri pe ora, având în vedere viteza maxima admisa pe sectorul de drum respectiv si categoria din care face parte autovehiculul. Politistul ia masuri de sanctionare împotriva tuturor abaterilor filmate prin procedura întocmirii procesului verbal de contraventie în lipsa conducatorului auto. Nu este necesar ca autoturismul pe care este montat aparatul de masurare a vitezei sa fie inscriptionat. De asemenea, nu este necesar sa fie pozitionat într-un anumit fel, atâta vreme cât respecta regulile de circulatie.

Alcoolul la volan

Constatarea contraventiei de conducere a unui autovehicul sub influenta bauturilor alcoolice se face numai prin intermediul mijloacelor tehnice certificate, cum ar fi etilotestele sau fiola. Agentul constatator poate testa participantii la trafic atunci când considera necesar si oportun si obligatoriu daca emana vapori de alcool în aerul expirat, atunci când au fost implicati într-un eveniment rutier sau au un comportament nefiresc ce se apreciaza ca ar putea fi determinat de consumul de bauturi alcoolice. Dupa utilizarea etilotestului, daca valoarea indicata este cuprinsa între 0,11-0,40 miligrame per litru alcool pur în aerul expirat, va proceda la întocmirea procesului verbal de contraventie. Daca valoarea indicata este peste 0,40, însoteste  conducatorul auto la cea mai apropiata unitate medicala pentru recolatrea probelor biologice pentru stabilirea alcoolemiei.

Comentarii

comentariu

banner-INF

About the Author

-