Published On: Soare, Dec 30th, 2012

Mancare sanatoasa de Revelion

Share This
Tags

Romanii cheltuiesc in medie o treime din salariul lunar, pe alimente. Problema este ca toti acesti bani se duc pe mancare proasta, in general, conform statisticilor europene care ne situeaza pe locul trei pe continent in ceea ce priveste numarul persoanelor obeze.

Gheorghe Mencinicopschi, directorul Institutului de Cercetari Alimentare (ICA), a realizat o analiza a alimentelor de baza si ne arata ce trebuie sa evitam sau sa alegem atunci cand cumparam mancarea cea de toate zilele. De asemenea, profesorul este total impotriva alimentelor procesate cum ar fi branza topita, margarina sau mezelurile. Tot el ne sfatuieste sa evitam sucurile carbogazoase de pe piata: “Faceti sucuri acasa, din fructe, si combinati-le cu apa minerala, plata sau carbogazoasa”.

Cei care vor sa aleaga alimentele cel mai putin nocive, fara sa cheltuiasca mai mult decat pana acum pe mancare, sunt invitati sa citeasca acest articol. Astfel: painea alba contine mult amidon si nu este recomandata. Se prefera in locul ei painea neagra facuta din macinis total sau integral si fara aditivi alimentari. Faina alba integrala este mult mai buna decat cea alba, cea din urma avand un index glicemic ridicat. Nici malaiul instant nu este recomandat, reprezentand aceleasi caracteristici ca si faina alba. Se recomanda, in schimb, malaiul integral din porumb.

Cand vine vorba de lactate, cele procesate sunt de evitat. Pe lista neagra se afla branza topita, cascavalul feliat pentru sendvisuri sau cel care seamana cu branza topita, iaurtul cu zahar, arome, sau fructe si chiar laptele nefiert. Profesorul ne recomanda in schimb sa consumam iaurt natural, alb, branza dulce de vaci, lapte fiert sau cascavalul natural, facut doar din lapte.

Trebuie discutat si despre consumul de oua si de carne. Ouale de rata trebuie evitate pe cat posibil, pentru ca pot avea salmonella. Puteti consuma in schimb ouale de gaina, dar cu moderatie. Cand vine vorba de carne, Mencinicopschi s-a declarat un fan al carnatilor facuti in casa, insa ne sfatuieste sa-i consumam cu moderatie. Salamul este bun si el, dar sa nu fie consumat in cantitati mai mari de 10 grame pe zi, si obligatoriu trebuie sa fie din sortimente superioare, cum ar  fi salamul de Sibiu. Se recomanda carnea de pui si pestele proaspat si pe cat posibil sa nu se consume carnea recongelata sau preparata industrial.

Evitati sa consumati legumele conservate in otet. Acestea nu sunt muraturi pentru ca nu au suferit procedeul de fermentatie. Le puteti inlocui cu legumele conservate in saramura, cum este varza murata. Aveti grija insa la maslinele puse in saramura, pentru ca acestea contin foarte multe E-uri. Sunt recomandate cele naturale, uscate si pastrate in ulei de masline. Fiti atenti si la rosiile si portocalele pe care le consumati si aveti grija sa fie din Uniunea Europeana.

Trebuie sa fim atenti si la dulciuri. Desi multe doamne evita ciocolata, profesorul spune ca aceasta este benefica, dar cu conditia sa aiba un continut de cacao de 70%, fara grasimi hidrogenate si mai ales sa fie consumata cu moderatie. In prajituri este bine sa folosim zahar alb sau brun si in niciun caz indulcitorii artificiali, iar biscuitii trebuie sa fie facuti din faina integrala, sa nu fie prea dulci sau sarati, fara E-uri si de preferat sa nu contina creme sau aditivi.

Am vorbit mai sus despre sucurile carbogazoase, cu care profesorul Gheorghe Mencinicopschi nu este absolut deloc de acord. Dar haideti sa vedem ce spune despre vinuri. Aparent, cel rosu, autentic si fara sulfiti este recomandat in cantitati moderate si trebuie evitat vinul contrafacut, ieftin sau ambalat in plastic.

Pentru cei care vor sa tina cure de slabire chiar si in aceasta perioada, specialistul recomanda cu caldura nucile si alunele: “Consumul de nuci, alune si migdale este responsabil pentru cresterea nivelului de serotonina – hormonul fericirii. De aceea, consumul de oleaginoase este recomandat in diete si cure de slabire pentru ca substituie nevoia de a manca”, explica acesta.

Un ultim sfat dat de profesor este sa nu confundam setea cu foamea. Beti un pahar cu apa, poate si cu putina zeama de lamaie. De asemenea, sa nu uitam ca alimentele incalzite la cuptorul cu microunde sunt devitalizate si nehranitoare. Recipientele folosite (boluri din policarbonat, sticle de biberon sau PET) pot emana compusi chimici toxici. Iar apa, ceaiurile, sucurile sau alte bauturi nu se consuma inaintea, in timpul mesei si nici imediat dupa.

Comentarii

comentariu

banner-INF

About the Author

-