Published On: mar, Dec 11th, 2012

In sprijinul dezvoltarii agriculturii, proiectul Siret-Baragan, prinde forma

Share This
Tags

* Potrivit oficialilor de la Bucuresti, in curand canalul Siret-Baragan va prinde contur * Realizarea proiectului va aduce mari beneficii agriculturii locale, dar si judetelor care au deschidere la batranul fluviu *

Proiectul Canalului Siret-Baragan ar putea fi lansat anul viitor, cand ar urma sa fie investita o suma de pana la 50 de milioane de euro, dintr-un total estimat de 2,6 miliarde de euro, dupa cum a declarat ministrului Agriculturii, Daniel Constantin.

“Pentru Canalul Siret-Baragan ministerul a comandat studii la Institutul de Studii pentru Imbunatatiri Funciare si suntem in faza finala cu acestea. Sper ca in cel mai scurt timp, acest proiect sa devina de o importanta principala pentru Guvern si sa gasim surse financiare ca sa putem sa construim”, a declarat ministrul Agriculturii, Daniel Constantin.

El a adaugat ca a discutat la Bruxelles despre investitiile in zona de imbunatatiri funciare si a vorbit si despre Canalul Siret-Baragan, unde este nevoie de finantare.

“Cred ca vom merge pe un parteneriat public-privat, pentru ca sunt investitori si din Rusia, si din China interesati sa investeasca in aceasta zona. In urma discutiilor pe care le-am avut la Bruxelles, exista posibilitatea ca din anul 2013 sa putem sa facem anumite investitii”, a mai zis ministrul Agriculturii.

Ministrul a mai spus ca investitiile de anul viitor vor fi sub 50 de milioane de euro, dintr-un total estimat pentru intregul canal, doar pe zona de imbunatatiri funciare, de 2,6 miliarde euro.

De acest proiect s-a aratat interesata, anul trecut, compania China National Agricultural Group Corporation.

Tot anul trecut, Valeriu Tabara, la acea data ministru al Agriculturii, anunta ca ministerele Agriculturii si Mediului vor sa incheie un parteneriat public-privat pentru constructia canalului, care ar facilita irigarea a 500.000 de hectare de teren, valoarea totala a proiectului fiind de 3,6 miliarde de euro.

* Vital pentru agricultura romaneasca din baragan *

Deoarece ar asigura irigarea a 700.000 de hectare, Canalul Siret-Baragan este considerat, in continuare, in exclusivitate, o lucrare hidrotehnica, fiind finantat de la bugetul Apelor Romane, si nu de Ministerul Agriculturii. In anul 2010, pentru finalizarea lucrarilor la Canalul Siret-Baragan, proiectat inainte de 1989, au fost alocate doar 8 milioane lei, echivalentul a 1,9 milioane euro. Spre comparatie, statul roman a platit in 2009 catre “Bechtel” nu mai putin de 11 milioane pentru un singur kilometru din Autostrada Turda-Gilau.

Canalul este inscris si pe lista “cailor navigabile interioare” elaborata de Ministerul Transporturilor. Daca ar fi finalizat, transportul de marfuri cu barjele, prin Baragan, intre Focsani, Galati, Braila si Bucuresti ar deveni realitate.

* Doar 11 km in 20 de ani *

Pentru ca in ultimii 20 de ani nu au fost insa terminati decat putin peste 11 kilometri, Canalul Siret-Baragan a devenit una dintre investitiile care stagneaza de ani buni in Romania, fiind sistematic subfinantat de toate guvernele care s-au perindat pe la Palatul Victoria dupa 1989. Acest lucru s-a intamplat in pofida importantei acestui proiect pentru cel putin trei domenii, si anume: eliminarea riscului producerii inundatiilor in Lunca Siretului, asigurarea apei pentru irigatii in Baragan, transformarea lui in principalul bazin cerealier al tarii si intr-un culoar pentru transportul naval de marfuri intr-o zona din sud-estul tarii care nu va avea prea curand o autostrada. Proiectat pe vremea lui Ceausescu, Canalul Siret-Baragan ar trebui sa aiba 57 de metri latime la suprafata apei si o adancime de 7 metri, cu un traseu de 198 kilometri, cuprins intre Acumularea Calimanesti, de pe Siret, si Lacul Dridu, de la nord de Bucuresti.

In 2007 au fost alocate 10 milioane lei, cu care a fost finalizat si pus in functiune un segment de 5,7 kilometri de canal. Lucrarile au fost incepute pe alti 37 din cei 44,3 kilometri care, impreuna cu primul segment, ar insemna finalizarea primului tronson de 50 kilometri, in zona Vrancea-Galati-Braila.

In urmatorul an, a fost alocat numai un milion de lei, pentru conservare. Pentru 2009 a fost anuntata alocarea a 50 milioane lei, dar in luna mai 2009 Compania Apele Romane a anuntat ca suma alocata va fi redusa cu 90%. Au ramas numai 583.000 lei. Pentru 2010, in bugetul Ministerului Mediului sunt prevazute doar 8 milioane lei pentru continuarea lucrarilor. Pentru 2011 si 2012 s-au dat 8 milioane, iar pentru 2013 vor fi acordate 10 milioane. Termenul initial de finalizare a lucrarilor era 1995. Noul termen a devenit insa decembrie 2015.

Pentru agricultorii braileni, precum si pentru cei din judetele care au deschidere la fluviul Dunarea, tergiversarea realizarii Canalului Siret-Baragan este mai mult decat paguboasa. Apa cu care sunt irigate acum culturile din aceasta zona este adusa din Dunare, iar Canalul Siret-Baragan ar asigura apa gravitational, adica aproape gratuit.

Autoritatile locale brailene s-au luptat, de-a lungul anilor, pentru ca aceasta investitie sa prinda contur, dar fara prea multe rezultate. In anul ce va veni, conducerea de la Braila spera ca acest proiect de anvergura sa ajunga in punctul final, acela de a ajuta agricultura braileana. Pentru ca numai in acest fel, terenurile agricole vor putea fi irigate fara niciun fel de probleme, mai ales ca tariful pentru irigatii este din ce in ce mai mare. Lucru pe care unii agricultori nu si-l pot asuma.

Date tehnice

» Lungimea canalului: 198 kilometri

Repere geografice: Canalul parcurge traseul intre Acumularea Calimanesti de pe Siret (judetul Vrancea) si Lacul Dridu, situat la nord de Bucuresti, pe raul Ialomita.

Latimea canalului la suprafata apei: 57 m.

Adancimea canalului: 7 m.

Latimea la baza: 20 m.

Viteza de curgere a apei: 1 m/s.

» Utilitatea proiectului:

Asigurarea apei pentru irigatii in nordul si centrul Campiei Baragan, respectiv: 518.000 ha in anii secetosi si 700.000 ha in anii medii.

Asigurarea apei necesare pentru utilitati industriale la un debit

de 5 m/s.

Eliminarea riscului producerii inundatiilor in Lunca Siretului.

Cale de transport naval intre Focsani, Braila, Galati si Bucuresti.

Comentarii

comentariu

banner-INF

About the Author

-