Published On: Soare, Dec 16th, 2012

Educatie out-door pentru clasa pregatitoare, prichindeii vor schimba sala de curs pe bancutele din parc

Share This
Tags

* Ministerul Educatiei propune educatia Out-door la clasa pregatitoare, care presupune invatarea in afara scolii * Profesorii vor duce copiii la teatru, la muzeu, pentru a putea intra mai usor in relatie cu mediul inconjurator si cu colegii de grupa * Cadrele didactice din mediul rural isi pun intrebarea cum se va aplica acest sistem in conditii de meteo nefavorabile *

Mai nou se pare ca, oficialii de la Bucuresti au mari pretentii de a ne alinia nivelului de invatare cu cel din statele occidentale. Proiectul de act normativ propus de Ministerul Educatiei  a fost discutat vineri, 14 decembrie, la Inspectoratul Scolar Judetean Mures, in prima intalnire a grupului de lucru privind implementarea educatiei de tip out-door, adica in aer liber, la clasa pregatitoare. Grupul de lucru, format din reprezentanti ai mai multor inspectorate scolare judetene, a discutat despre introducerea in sistem pilot a unui nou tip de educatie, invatamantul out-door, in curriculum-ul pentru clasa pregatitoare.

La intrunire a fost invitat si seful Inspectoratului Scolar Judetean (ISJ) Braila, Iulian Danielescu, care nu a putut face onorata propunerea. Dupa cum ne-a precizat prof. Danielescu, el a dorit sa se duca la intalnire, insa prefectul judetului Mihaela Marcu a preferat sa-l aiba alaturi, in cazul in care, din cauza conditiilor nefavorabile, se puteau intampla incidente la unitatile de invatamant din oras si judet.

Secretarul de stat al Ministerului Educatiei, Stelian Fedorca, a declarat ca in acest moment nu stie cu exactitate cum va fi proiectul, dar este clar ca elevii din clasele pregatitoare au nevoie de activitati care sa-i ajute sa descopere, mult mai usor, mediul inconjurator si chiar sa relationeze mai bine cu restul colegilor din grupa din care fac parte.

* Noul tip de invatare, implementat in functie de conditiile meteo *

Educatia out-door presupune ca procesul de predare-invatare-formare sa se petreaca in afara scolii, respectiv in natura si spatii culturale. Obiectivul acestui tip de educatie presupune plasarea, in cadrul vietii cotidiene, a elementelor pe care copiii le invata la scoala, dezvoltarea spiritului practic si a adaptarii la situatiile concrete de viata, modalitati de intelegere a elementelor educationale predate la clasa. Acest sistem s-a dovedit eficient in statele scandinave, precum ar fi Suedia, Danemarca si Norvegia.

Iulian Danielescu, inspectorul general de la ISJ Braila, a declarat ca, din punctul lui de vedere, acest nou tip de invatare este binevenit, mai ales ca prin acest fel se previne sedentarismul, se dezvolta capacitatea de a interactiona social, are loc relationarea conceptului cu reprezentarea lui concreta din lumea reala.

“In momentul de fata nu pot face niciun fel de declaratie cu privire la implementarea acestui proiect pe care il are in vedere Ministerul Educatiei. Cunosc bine acest tip de invatare si consider ca pentru Braila, precum si pentru intreaga tara, nu este posibil, asta daca ar fi sa luam in calcul clima din zona noastra. Aceasta modalitate este buna, dar numai in conditii de temperaturi convenabile. Nu putem iesi in natura la o temperatura scazuta, cum ar fi de exemplu cea de acum de -13 grade Celsius sau in conditii de ploaie. Pe vreme frumoasa invatarea out-door este perfecta. Insa consider ca acest tip de educatie trebuie impletit cu cel traditional, in speta cu desfasurarea orelor de curs in clase. Este adevarat ca educatia out-door s-a dovedit eficienta in Suedia, Danemarca si Norvegia, insa la noi sunt ceva deficiente. Mai ales daca ne gandim la copiii care invata in mediul rural. Aici situatia este un pic dificila, in sensul ca pentru a duce copiii la teatru sau muzeu este nevoie de transport. Iar acesta costa, banii urmand a fi alocati de la bugetul local. Eu nu sunt de acord sa scoatem copiii in natura pe ploaie sau pe ger, pentru ca sunt prea micuti. Cei din tarile scandinave sunt obisnuiti cu clima ploioasa, care este frecventa, insa la noi este altceva. Pana la implementarea proiectului trebuie sa se analizeze toti factorii, adica vremea de afara, mediul din care provin elevii, costurile cu transportul, plus scolarizarea cadrelor didactice”, a adaugat inspectorul Danielescu.

* Invatamantul Out-door, intre agreare si dezagreare *

Noul sistem de invatamant nu prea este agreat de cadrele didactice brailene, in special de cele care predau in mediul rural. Acestea considera ca ceea ce vor sa faca cei din Educatie este prea mult pentru tara noastra.

“Am ajuns sa fim o tara de cobai. Nu pot crede ce-mi aud urechile. Este prea mult pentru noi, pentru sistemul de invatamant din Romania. Au fost prea multe modificari ale invataantului si se mpare ca pana acum niciuna nu a dat roade bune. Cateva exemple de esecuri ar fi realizarea claselor simultan, clasa pregatitoare, activitatile extracurriculare prea dificile pentru elevii de la sate. Acum iata ca vor sa scoatem copiii in frig si ploaie pentru a le preda. Ei nu stau sa se gandeasca la cei mici. Un om mare poate suporta cat de cat frigul si ploaia, dar prichindeilor le va fi foarte greu. Eu unul nu sunt de acord cu asa ceva. Mi se pare o adevarata aberatie. Dupa aproape 40 de ani de activitate, am impresia ca se vrea deteriorarea sistemului educational”, ne-a declarat Costica C., un cadru didactic ce preda la o scoala dintr-o comuna braileana.

“Intr-adevar, pe de o parte este bine, pentru ca in felul acesta cunostintele sunt asimilate mai repede, dar ce se va intampla pe un ger de crapa pietrele sau pe o ploaie torentiala. Vom scoate elevii afara, in asa conditii? Si se mai pune problema transportului pana in oras. Cine va suporta costul pentru transport? Dupa ce ca bugetul Educatiei este, de la an la an, redus considerabil, se vrea educatie out-door? Trebuie sa se puna in balanta beneficiile si consecintele”, a spus Mariana T., o invatatoare de la clasa pregatitoare din mediul rural.

Comentarii

comentariu

About the Author

-