Published On: mie, Dec 5th, 2012

Comerciantii de boli inventate Buyology – Stiinta manipularii consumatorilor de medicamente

Share This
Tags

Cu treizeci de ani In urma, parea o gluma. In pragul pensionarii, Henry Gadsden, managerul colosului farmaceutic “Merck”, se confesa revistei “Fortune”, aratandu-si dezamagirea ca uriasul potential de productie al firmei sale este destinat doar bolnavilor. El visa ca “Merck” sa devina un fel de “Wrigley” si, dupa modelul marelui producator si distribuitor de guma de mestecat, sa “vanda la toata lumea”, inclusiv oamenilor sanatosi. Trei decenii mai tarziu, visul raposatului Gadsden a devenit realitate.

Strategiile de marketing ale marilor firme farmaceutice tintesc din ce In ce mai agresiv catre oamenii sanatosi. Suisurile si coborasurile vietii devin tulburari mentale. Slabiciuni sau stari mai proaste, altminteri dintre cele mai obisnuite, sunt transformate In afectiuni Infricosatoare, si din ce In ce mai multi oameni normali ajung bolnavi peste noapte.

Intr-o carte din 2005, “Selling Sickness. How Drug Companies Are Turning Us All Into Patients”, Alain Cassels (cercetator In politica medicamentelor, la Universitatea Victoria din Canada) si Ray Moynihan (jurnalist specializat In sanatate) fac o radiografie necrutatoare a strategiilor de marketing cinice, atunci cand nu sunt pur si simplu criminale, ale producatorilor de medicamente. Cei doi cercetatori dezvaluie cum, prin campanii de promovare concertate, industria farmaceutica mondiala, cu o cifra de vanzari de circa 500 miliarde dolari anual, exploateaza perfid temerile cele mai profunde ale omului: de moarte, de subrezire fizica, de boala. Pe masura ce, In tarile dezvoltate, majoritatea locuitorilor se bucura de o viata mai lunga, mai sanatoasa, mai dinamica, cu atat campaniile publicitare Ii transforma pe cei grijulii cu sanatatea lor, In panicati pur si simplu. Probleme minore sunt descrise ca tulburari extrem de grave, care necesita Ingrijiri grabnice. Astfel, timiditatea se transforma In “anxietate sociala”, iar tensiunea premenstruala devine “tulburare disforica premenstruala”. Simplul fapt de a fi expus la un risc patologic devine patologie In sine. Epicentrul acestui tip de comert sunt Statele Unite. Americanii reprezinta 5% din populatia lumii, dar primesc 50% din medicamentele prescrise pe glob. Cheltuielile populatiei cu sanatatea s-au dublat In ultimii sase ani, din cauza ca preturile la medicamente cresc dramatic, dar mai ales pentru ca doctorii prescriu din ce In ce mai mult.

Aceeasi maladie cu alta palarie

Americanul Vince Parry este un guru al acestui tip de marketing. Intr-un articol intitulat uluitor “Arta de a cataloga starea de sanatate”, Parry explica metodele prin care firmele sale “favorizeaza crearea” tulburarilor medicale: reevaluarea starii de sanatate, redefinirea unor boli cunoscute de mult si rebotezarea lor si

crearea unor disfunctii din nimic. Cu o sinceritate dezarmanta, Vince Parry descrie modul In care companiile farmaceutice definesc conditiile pentru crearea pietei pentru produse precum Viagra sau Prozac. Sub patronajul firmelor de marketing, experti medicali si guru precum Parry se asaza la aceeasi masa pentru a descoperi “idei noi despre boli si stari de sanatate”.

Un raport al Business Insights, destinat conducatorilor de multinationale din sectorul farmaceutic este Inca si mai clar: capacitatea de “a crea piete pentru boli noi” se traduce In cifre de vanzare de miliarde de dolari.

Potrivit unor experti, 90% dintre americani sufera de o tulburare numita “hipertensiune arteriala”. Aproape jumatate dintre americance sufera de disfunctia botezata FSD (disfunctie sexuala feminina), iar 40 de milioane de americani AR trebui urmariti atent din cauza nivelului ridicat al colesterolului. BineInteles, toate aceste maladii sunt vindecabile cu medicamente iar metodele de preventie sunt trecute In plan secundar.

Racolarea medicilor agenti publicitari

Medicul generalist Des Spence povesteste In “British Medical Journal” din iulie 2008 cum a fost contactat pentru a participa la o specializare care AR fi trebuit sa faca din el un expert Intr-o maladie nascocita de imaginatia industriei. Universitatea la care preda, i-a transmis lui Spence oferta unei firme In care scria:”cautam lideri de opinie (…) a caror munca va trebui sa influenteze gestionarea si terapia viitoare ale disfunctiei sexuale feminine (…) prin dorinta hipoactiva.”

Firmele care au o boala de inventat pentru a crea o piata pentru un anumit medicament racoleaza medici pe care Ii folosesc Intr-o schema de marketing cu scopuri stabilite dinainte si In care slujitorii lui Hipocrate nu au nici un fel de libertate de miscare. Totul, evident, In schimbul unor avantaje financiare, dar si al prestigiului, notorietatii, pecare o asemenea campanie o aduce.

Epidemia de marketing

In best-seller-ul “Die Krankheitserfinder” (Inventatorii de boli), Jorg Blech, biochimist german, stabilit In America si corespondent pentru Der Spiegel, New Scientist si The Guardian, explica In ce mod industria farmaceutica In colaborare cu expertii de marketing a impus scaderea arbitrara a nivelului normal al colesterolului pentru ca indivizi perfect sanatosi sa devina peste noapte bolnavi. Acesta explica de ce de vreo doua decenii femeile aflate la menopauza sunt terorizate cu spectrul osteoporozei pentru a favoriza vanzarile la medicamentele care ar preveni fracturile. Oricine resimte la un moment dat o stare de rau devine automat bolnav si, bineInteles, comenteaza malitios ca pentru fiecare boala exista un medicament. Iata cateva exemple de “boli noi”: timiditatea este reciclata sub numele de “anxietate sociala”, naturala regurgitare la bebelusi devine “reflux esofagian patologic”, omeneasca senescenta se transforma In “insuficienta circulatorie cerebrala”, pana si stresul de la loterie este legat de “traumatismul biletului necastigator”.

Impresia de depresie

Numarul persoanelor depresive de pe mapamond este [n crestere. Numarul femeilor care iau antidepresive este triplu fata de cel al barbatilor, iar milioane de copii le iau cu regularitate. Cu toate ca antidepresivele nu sunt indicate In tratamentul depresiilor usoare la adulti, ele sunt prescrise masiv. Doua sunt motivele pentru care medicii o fac totusi:

1. In 1990, Organizatia Mondiala a Sanatatii a pus la punct un program de formare rapida, cu durata de o jumatate de zi, care sa permita medicilor sa puna un diagnostic Intr-un timp scurt, pornind de la ghidurile clinice. Permisiunea acordata, astfel, medicilor generalisti de a trata depresia a dus la multiplicarea de cateva ori a vanzarilor de antidepresive.

2. Societatile farmaceutice au culpabilizat medicii, acuzandu-i In mod repetat ca rata crescanda a sinuciderilor este vina lor, pentru ca nu prescriu suficiente antidepresive.

Lobby-stii au lansat chiar ideea ca 60-70% dintre sinucideri sunt cauzate de depresiile netratate. Altadata, ele mergeau la medic cand erau gravide, acum Il consulta In chestiuni de contraceptie si de menopauza. Ca urmare, femeile devin mari consumatoare de pastile pe perioade mari de timp.

Cherchez la femme malade!

Hormonoterapia substitutiva este un un pas urias pentru “medicalizarea” vietii femeii. Cu toate ca 75% dintre femei nu manifesta nici un simptom deranjant cand ajung la menopauza, producatorii farmaceutici si expertii lor de marketing apeleaza la frica de Imbatranire a femeilor pentru a-si vinde produsele si asta In ciuda deselor efecte secundare ale tratamentului: dureri de cap, greturi, infectii genito-urinare, varice la picioare, sensibilitate mamara. Osteoporoza, procesul normal de scadere a densitatii osoase odata cu varsta, face si el o tinta de marketing din femeia de varsta a doua. Dar probabil cel mai sfruntat tertip al firmelor de farmaceutice este deja pomenita disfunctie sexuala la femei (DSF). Peste 40% dintre femeile Intre 18 si 59 de ani ar suferi de ea. De unde aceasta cifra? Un studiu facut In Statele Unite cerea unui numar de 1500 de femei sa raspunda cu da sau nu la 7 Intrebari. Daca raspundeau cu da fie si numai la una dintre Intrebari, erau catalogate ca suferind de DSF. Printre ele, se numarau cele care declarau ca vreme de mai mult de doua luni In ultimul an nu au simtit dorinta sexuala, au simtit anxietate fata de propria performanta sexuala sau au avut probleme de lubrifiere.

Farmacoterapia fricii

Cea mai eficienta strategie de marketing pentru “vanzarea bolilor” este frica. Pentru a vinde femeilor la menopauza hormonul de substitutie s-a mizat pe frica de criza cardiaca. Pentru a vinde parintilor ideea ca cea mai mica depresie necesita un tratament greu si Indelungat s-a mizat pe teama de sinucidere a tinerilor. Pentru a vinde medicamente anticolesterol s-a mizat pe teama mortii premature si asta In pofida faptului ca de multe ori medicamentele promovate furibund produc efecte inverse celor scontate. In noul limbaj de marketing se vorbeste deja de “farmacoterapia fricii”.

Comentarii

comentariu

About the Author

-