Published On: mar, Noi 6th, 2012

Inselaciunea prin telefon, cea mai buna metoda de a face bani

Share This
Tags

* In ultima perioada, tot mai multe cazuri de inselaciune prin telefon au inregistrat o crestere destul de ingrijoratoare *

Zilele trecute, un nou caz de inselaciune prin telefon a intrat in atentia politistilor. Un cetatean a sesizat faptul ca cineva l-a sunat pe telefonul fix, dandu-se drept fiul sau si anuntandu-l ca a fost implicat intr-un accident rutier. „Fiul” si-a rugat „tatal” sa-i trimita coduri de reincarcare electronica in valoare de 1.200 de lei, sub pretextul ca banii ii sunt necesari pentru a despagubi victima accidentului. „Tatal”, evident ca sarit in ajutorul “fiului” si a trimis codurile de reincarcare. Imediat dupa aceea, si-a dat seama ca a fost victima unei inselaciuni si a reclamat la Politie.

* Ignoranta are pret mare *

Este firesc ca orice parinte sa-si ajute copilul aflat in nevoie. si carui parinte nu-i tremura sufletul cand aude ca fiul sau a fost implicat intr-un accident? si primul gand: “Slava Domnului ca nu patit nimic grav!”, il face sa respire usurat. Dar, ce parinte nu stie cand vorbeste la telefon cu propriul fiu si nu cu un necunoscut? Chiar daca, din diferite motive vocea nu este cea stiuta, cum oare sa trimiti coduri de reincarcare pentru plata a ceva?

Ca sa nu mai vorbim de faptul ca, in caz de accident, nu exista notiunea de plata a unor despagubiri, decat ca urmare a unei hotarari judecatoresti in acest sens sau prin societatile de asigurari.

“Orice accident de circulatie are doua variante de solutionare: depunerea unei plangeri la Politie, care se va ocupa mai departe de cazul respectiv, sau intelegerea amiabila a partilor, ceea ce presupune repararea daunelor folosind polita de asigurare auto obligatorie. Orice alte variante sunt excluse, iar daca sunt puse in practica ele nu au consistenta legala. Sunt intrebari elementare la care ar fi trebuit gasite raspunsuri, inainte de a trimite banii ceruti de infractorul care a profitat de naivitatea si lipsa de informare a victimei sale. Cert este faptul ca oricine poate fi victima unui accident, dar intr-un asemenea moment critic, singura urgenta este cea medicala si nicidecum banii. Nici victima si nici autorul unui accident nu au nevoie de bani ca sa primeasca ingrijiri medicale, sa depuna plangere la Politie sau sa rezolve incidentul uzand de polita de asigurare auto obligatorie”, a declarat inspector principal de politie Jenel Sogor, purtator de cuvant al Inspectoratului de Politie Judetean (IPJ) Braila.

* Stafturi pentru prevenirea inselaciunilor *

La jumatatea lunii trecute s-a semnalat un astfel de caz de inselaciune prin telefon. A fost situatia unei persoane care a dorit sa cumpere de pe internet un telefon mobil folosit. Zis si facut: a gasit un site de profil, a cautat aparatul dorit si a luat legatura cu proprietarul. Acesta i-a cerut sa achite o suma de bani, contravaloarea telefonului (600 de lei) si inca 42 de euro, sub forma codurilor de reincarcare, reprezentand asa- numitele taxe de transport. Persoana in cauza a dat curs solicitarilor presupusului vanzator, a trimis banii ceruti si nu s-a ales cu nimic, in afara de o plangere la Politie, pe care a facut-o ca urmare a celor intamplate.

Pentru prevenirea inselaciunilor, oamenii legii ii sfatuiesc pe cetateni sa verifice orice informatie prin care li se solicita sa trimita bani prin terti unor rude despre care li se spune o poveste, de obicei impresionanta; sa nu trimita coduri de reincarcare electronica, in niciun caz unor persoane straine, indiferent de calitatea pe care sustin ca o au; sa nu dea crezare vestilor prin care au fost anuntati ca suntet castigatorii unor concursuri la care nu au participat; simpla utilizare a serviciilor unui furnizor (de telefonie, cablu tv etc.) nu presupune inscrierea automata la vreun concurs, fara consimtamantul abonatului; sa nu achitat niciodata in avans sume de bani pentru ridicarea unor premii; plata impozitelor sau a altor taxe se realizeaza abia ulterior!

* Brailenii dau dovada de lipsa de informare *

Apelurile telefonice in care o voce disperata, care in nici un caz nu este a politistului sau a medicului de pe ambulanta, anunta ca o ruda a avut un accident de orice fel, solicitand achitarea unor sume de bani din varii motive halucinante este un alt mod in care infractorii fac victime in randul celor „mai slabi de inima” sau, mai degraba, mai putin informati. Pe cine oare nu ar tulbura o astfel de veste? Ce om cu suflet nu ar sari in ajutorul cuiva aflat intr-o situatie critica, mai cu seama daca este si ruda? Stim cu totii ca sanatatea este nepretuita, deci ce mai conteaza banii? Conteaza insa cui ii dam si pentru ce! Un accident de orice fel, mai ales unul rutier grav este de obicei anuntat de persoane abilitate sa faca acest lucru. Chiar daca ar putea exista alte surse care ar transmite informatia, inainte ca acesta sa ajunga in mod oficial, datele trebuie verificate imediat inainte de a intreprinde orice actiune. In nici un caz nu dam crezare unor povesti lacrimogene, presarate si cu ceva elemente din viata reala, ci verificam informatia din cat mai multe surse posibile si credibile. De asemenea, in nici un caz nu trimitem bani prin terti despre care nu avem habar. Este adevarat ca unele servicii medicale sunt furnizate contra cost, insa serviciile medicale de urgenta nu, si oricine ar trebui sa stie acest lucru.

„Din toate aceste cazuri se extrag o serie de concluzii. Ignoranta, lipsa de informare, naivitatea, neatentia se platesc scump. Pagubele sunt de ordin material, mai mult sau mai putin consistente, dar si de ordin emotional. Sunt persoane care profita de structura mai sensibila si mai fragila a altora, de increderea excesiva, de bunavointa si bunacredinta celor educati in spiritul anumitor valori, iar o astfel de situatie reuseste, pe langa revolta fata de astfel de comportamente, sa lase gustul amar al dezamagirii”, a mai zis inspectorul principal de politie Sogor.

Comentarii

comentariu

banner-INF

About the Author

-