Published On: mar, Iul 31st, 2012

USL: CC sa ia in calcul cvorumul care armonizeaza datele INS cu datele MAI

Share This
Tags

“Curtea Constitutionala trebuie sa decida cu privire la cvorumul indicat de lege in conditiile in care acest cvorum trebuie sa armonizeze datele INS. Date pe care le detine MAI privind persoanele care si-au pierdut temporar dreptul de vot din cauza buletinelor care nu au fost reinnointe. Acestea trebuie puse de acord cu deciziile instantelor judecatoresti privind pierderea capacitatii de vot pentru diferite categorii, fie care au pierdut dreptul de a vota in urma sentintelor judecatoresti, fie persoane care nu au capacitatea acestui exercitiu de vointa”, a declarat, vicepredintele PNL Varujan Vosganian.

El a subliniat ca, in opinia USL, CC trebuie sa dea decizia privind validarea sau invalidarea referendumului abia dupa ce armonizeaza toate aceste informatii.

“Orice decizie data in baza unei Romanii ipotetice, statistice, care nu e in corcondanta cu Romania reala, ar putea duce la o concluzie riscanta pentru societatea romaneasca,  in care Romania reala sa nu se simta reprezentata prin datele care intemeiaza aceasta decizie”, a subliniat Vosganian.

Potrivit lui Vosganian, USL apreciaza ca decizia CC si procedurile pe care le va urma Parlamentul pentru aplicarea acestei decizii trebuie sa duca pe de o parte la o solutie juridica privind referendumul, dar, pe de alta parte, trebuie sa ofere auspicii favorabile pentru incheierea crizei politice.

“Orice solutie care nu pune de acord Romania statistica si Romania reala si care se bazeaza pe un cvorum excesiv nu ar face decat sa adanceasca apoi criza politica, sa duca la stare de ilegitimitate cronica pentru unele institutii ale statului, in primul rand pentru institutia prezidentiala si sa tensioneze opinia publica”, a spus Vosganian.

El a spus ca aceste argumente vor constitui baza unor documente pe care USL le va transmite CC, in concordanta cu modul in care Curtea isi va stabili propriile proceduri, documentele urmand a fi inaintate la momentul oportun ca sa nu fie decazute din termen.

In 27 iulie, Ministerul Administratiei si Internelor anunta ca listele electorale permanente au fost reactualizate la data de 10 iulie, pe acestea fiind inscrise 18.292.514 de persoane cu drept de vot.

De asemenea, intr-o precizare a Institutul National de Statistica (INS) se arata ca, in conformitate cu Constitutia si legile electorale in vigoare, Guvernul trebuie sa asigure exercitarea dreptului la vot tuturor cetatenilor romani in varsta de 18 ani impliniti pana in ziua alegerilor inclusiv si carora nu le-au fost interzise drepturile electorale.

Punerea in practica a acestei obligatii se realizeaza prin inscrierea cetatenilor romani cu drept de vot in listele electorale permanente pe principiul locului de domiciliu (legal) inscris in actele de identitate, indiferent daca la data desfasurarii scrutinului electoral persoanele respective sunt sau nu sunt prezente pe teritoriul national.

Listele electorale permanente sunt documente nominale care se intocmesc si se actualizeaza de catre DEPABD prin prelucrarea si selectarea datelor privind cetatenii cu drept de vot cuprinsi in Registrul National de Evidenta a Persoanelor.

Totodata, INS precizeaza ca, incepand cu anul 2007, si cetatenii Uniunii Europene isi pot exercita dreptul de vot in comuna, orasul, municipiul in care isi au domiciliul sau resedinta.

INS, pornind de la datele recensamantului populatiei si pe baza fenomenelor demografice (natalitatea si mortalitatea) si de migratie interna si migratie externa (emigratia si imigratia), calculeaza si publica date privind populatia stabila la 1 ianuarie si la 1 iulie ale fiecarui an.

Conform definitiilor internationale, nu sunt cuprinsi in populatia stabila a tarii: cetatenii romani, straini sau fara cetatenie cu domiciliul in Romania plecati in strainatate pe o perioada de cel putin 12 luni: la lucru, in cautarea unui loc de munca, la studii, in interes de afaceri etc. (persoane plecate pe o perioada indelungata); cetatenii straini sau fara cetatenie veniti in Romania pentru o perioada mai mica de 12 luni (persoane temporar prezente).

“In consecinta, este incorect a se face comparatii intre doi indicatori intre care exista diferente semnificative din punct de vedere al sferei de cuprindere si care au rol diferit in evaluarea si caracterizarea populatiei unei tari, respectiv: populatia legala (calculata de catre DEPABD) care cuprinde toti cetatenii cu domiciliul legal in Romania la un moment dat; populatia stabila (calculata de catre INS la 1 ianuarie respectiv la 1 iulie ale fiecarui an) care cuprinde cetatenii care au o resedinta si sunt prezenti sau au declarat ca vor fi prezenti 12 luni (perioada neintrerupta) pe teritoriul Romaniei”, a precizat INS.

Potrivit sursei citate, daca, istoric, intre cei doi indicatori nu au fost diferente consistente, dupa anul 1990 diferentele au crescut considerabil.

“Pentru Romania de azi, confruntata cu un fenomen masiv de migratie externa, faptul ca populatia stabila este sensibil mai mica decat populatia legala, consideram ca tehnic nu trebuie sa mai surprinda pe nimeni”, se mai arata in comunicatul INS.

ANA-MARIA NICULESCU

Comentarii

comentariu

banner-INF

About the Author

-