Published On: joi, Mai 24th, 2012

O noua Agenda a consumatorului european – stimularea increderii si a cresterii prin asezarea consumatorilor in centrul preocuparilor pietei unice

Share This
Tags

Cheltuielile de consum, care se ridica la 56% din PIB-ul UE, reflecta uriasa putere a consumatorilor de a impulsiona economia europeana. Iar consumatorii au nevoie sa se bucure de drepturi si sa fie increzatori pentru a putea exploata pe deplin potentialul pietei unice si a stimula inovarea si cresterea. Din acest motiv, viziunea strategica pentru anii urmatori a Comisiei Europene in ceea ce priveste politica UE adoptata in domeniul consumatorilor, este menita sa maximizeze participarea si increderea acestora in piata. Construita in jurul a patru obiective principale, Agenda consumatorului european are rolul de a spori increderea consumatorilor prin cresterea sigurantei pentru consumatori, imbunatatirea cunostintelor acestora, intensificarea aplicarii legii si asigurarea posibilitatii de obtinere de reparatii, precum si adaptarea drepturilor consumatorilor si a politicilor in domeniu la schimbarile aparute in societate si in economie. Agenda prevede, de asemenea, mai multe actiuni fundamentale, care trebuie puse in aplicare pana in 2014.

„Pentru crestere economica, Uniunea Europeana are nevoie atat de furnizori competitivi, cat si de o cerere puternica. Prin urmare, consumatorii trebuie sa se afle la fel de mult in centrul politicilor UE ca si intreprinderile. Avem nevoie de consumatori increzatori, care sa stimuleze economia europeana”, a spus Viviane Reding, vicepresedinte al Comisiei si comisar al UE pentru justitie. „Dorim sa stimulam cumparaturile transfrontaliere online si, pentru aceasta, UE si statele sale membre trebuie sa adapteze drepturile consumatorilor la era digitala. Am facut deja primii pasi in directia cresterii increderii consumatorilor in mediul electronic prin Directiva privind drepturile consumatorilor si prin propunerea privind modernizarea normelor de protectie a datelor. Ca urmatoare etapa, Comisia intentioneaza sa modernizeze normele UE privind pachetele de servicii turistice, care dateaza din 1990, pentru a tine seama de faptul ca tot mai multi oameni isi fac acum rezervarile pentru vacante online. Cu toate acestea, e nevoie de ceva mai mult decat de legi noi pentru ca piata unica digitala sa functioneze cu adevarat pentru consumatori. Statele membre trebuie sa intensifice punerea in aplicare rapida si nebirocratica a normelor UE, astfel incat drepturile consumatorilor sa devina realitate pentru cei 500 de milioane de consumatori din Uniune”.

„In contextul economic actual, o politica solida in domeniul protectiei consumatorilor este o necesitate. Conferirea de drepturi celor 500 de milioane de consumatori va contribui in mod fundamental la cresterea economiei europene”, a spus comisarul pentru sanatate si protectia consumatorilor, John Dalli. „Strategia adoptata astazi este menita sa confere drepturi consumatorilor si sa le sporeasca increderea, furnizandu-le instrumentele necesare pentru a putea participa in mod activ pe piata, pentru a face ca piata sa fie functionala din punctul lor de vedere, pentru a le permite sa-si exercite puterea de a alege si de a-si vedea drepturile aplicate in mod adecvat. Și facem asta, de exemplu, prin revizuirea cadrului UE de garantare a sigurantei produselor si alimentelor pe piata interna, prin intensificarea punerii in aplicare a legilor UE privind protectia consumatorului in stransa colaborare cu autoritatile nationale, prin asigurarea de sprijin crescut pentru consumatorii care fac cumparaturi transfrontaliere prin Centrele Europene ale Consumatorilor si prin integrarea mai sistematica a intereselor consumatorilor in politicile UE de mare importanta economica pentru gospodarii”.

Consumatorii europeni se bucura de unele dintre cele mai ridicate niveluri de drepturi si de protectie a consumatorilor din lume, atat in ceea ce priveste protectia impotriva produselor nesigure, a publicitatii inselatoare, a tarifelor de roaming imprevizibile sau a practicilor online dubioase, cat si in privinta sprijinului acordat atunci cand lucrurile nu se desfasoara cum ar trebui. Propunerile privind solutionarea alternativa a litigiilor si cele privind solutionarea online a litigiilor (SAL/SOL), aflate in curs de dezbatere, le vor permite sa rezolve problemele intampinate mai rapid, mai usor si cu costuri mai mici. Un alt exemplu este procedura europeana cu privire la cererile cu valoare redusa, care simplifica, urgenteaza si reduce costurile litigiilor in cazuri transfrontaliere pentru sume de pana la 2 000 EUR. Incepand din 2013, prin intermediul portalului european e-justitie, consumatorii vor putea sa completeze cererile de reparatii cu valoare redusa online, in oricare dintre limbile oficiale, ceea ce ii va ajuta sa economiseasca mult timp si eforturi.

Desi UE dispune de un corpus substantial de legi in domeniul protectiei consumatorilor si desi perspectiva consumatorilor este luata in considerare in multe dintre politicile UE, este necesar si un cadru cuprinzator care sa permita abordarea provocarilor iminente, precum cele legate de digitizarea vietii de zi cu zi, de dorinta de progres inspre modele de consum mai durabile si de necesitatile specifice ale consumatorilor vulnerabili.

Patru obiective principale

Agenda consumatorului prezinta masuri menite sa duca la atingerea obiectivelor strategiei de crestere a UE, Europa 2020. Agenda a fost construita si completeaza alte initiative, precum Raportul UE privind cetatenia (a se vedea IP/10/1390 si MEMO/10/525), Actul privind piata unica, Agenda digitala pentru Europa (a se vedea IP/10/581, MEMO/10/199 si MEMO/10/200) si Foaia de parcurs privind utilizarea eficienta a resurselor (a se vedea IP/11/1046). In aceste scopuri, agenda a fost elaborata avand in vedere patru obiective principale, destinate sa sporeasca increderea consumatorilor.

Consolidarea sigurantei consumatorilor: in ceea ce priveste marfurile, serviciile si produsele alimentare, prin intarirea cadrului de reglementare si prin eficientizarea supravegherii pietei;

Imbunatatirea cunostintelor: pentru a ajuta consumatorii sa faca fata tot mai marii complexitati a pietei, furnizandu-le instrumentele si informatiile necesare pentru a intelege totul, de la costul real al unui credit de consum la gasirea locului adecvat in care sa depuna o reclamatie. Acest lucru este important atat pentru consumatori, cat si pentru intreprinderi, iar rolul organizatiilor consumatorilor este esential;

Imbunatatirea aplicarii legii si asigurarea posibilitatii de obtinere de reparatii, fara de care drepturile nu pot exista in practica. Acest obiectiv este cu atat mai relevant cu cat prejudiciile suferite de consumatorii europeni generate de probleme care au dus la reclamatii sunt estimate la circa 0,4% din PIB-ul UE [1]. Este esential si rolul jucat de retelele de protectie a consumatorilor [2];

Adaptarea politicilor la schimbarile din societate si la realitatea de zi cu zi: adaptarea legislatiei privind protectia consumatorilor la era digitala si abordarea problemelor cu care se confrunta consumatorii online; luarea in considerare a nevoilor consumatorilor vulnerabili; simplificarea alegerilor durabile.

Ancheta privind consolidarea drepturilor consumatorilor; Eurobarometru nr. 342; 2010.

Centrele Europene ale Consumatorilor (European Consumer Centres) si CPC.

Cinci sectoare-cheie

Agenda sprijina interesele consumatorilor in sectoarele-cheie [3].

Produsele alimentare: pentru garantarea unor produse alimentare durabile si sigure;

Energia: astfel incat consumatorii sa beneficieze de cel mai bun raport calitate-pret pe piata liberalizata si sa-si gestioneze mai bine consumul de energie;

Financiar: pentru protejarea intereselor consumatorilor si pentru a le oferi acestora instrumentele necesare pentru a-si putea administra finantele;

Transportul: pentru adaptarea legislatiei la modelele moderne de transport si pentru sprijinirea mobilitatii durabile;

Digital: pentru abordarea problemelor cu care se confrunta consumatorii si pentru asigurarea protectiei lor online.

Comentarii

comentariu

About the Author

-