Published On: vin, Apr 27th, 2012

Comisia a prezentat proiectul de buget UE pentru 2013

Share This
Tags

Proiectul de buget al UE pentru 2013, prezentat de Comisie, reflecta declaratiile Consiliului European potrivit carora cresterea economica si ocuparea fortei de munca in UE se pot realiza numai combinand consolidarea fiscala cu investitiile in cresterea economica viitoare.

Bugetul UE completeaza, in mod util, eforturile nationale in aceasta privinta prin concentrarea investitiilor in domeniile prioritare definite in strategia UE de crestere economica, Europa 2020, tinand seama, in acelasi timp, de contextul economic dificil si de presiunea existenta asupra bugetelor nationale. Proiectul de buget 2013 ingheata cheltuielile viitoare: majorarea angajamentelor (de exemplu, platile de maine) este la nivelul inflatiei (2 %). Acesta ingheata, de asemenea, bugetul administrativ al Comisiei cu mult sub nivelul inflatiei, reducand in acelasi timp efectivele de personal cu 1 %, ceea ce reprezinta primul pas in vederea indeplinirii obiectivului de reducere cu 5 % a personalului in 5 ani.

Totodata, acesta propune o crestere de 6,8 % a nivelului platilor. Acest lucru contribuie in mod direct la crestere economica si la crearea de locuri de munca in Europa. Bugetul UE trebuie sa isi indeplineasca obligatiile contractuale curente si pe cele din anii precedenti fata de statele membre si de alti beneficiari.

Se aloca 62,5 miliarde € reprezentand plati cresterii economice favorabile crearii de locuri de munca in Europa. Se face un efort deosebit pentru programele-cadru de cercetare (9,0 miliarde €, insemnand o crestere de 28,1 % fata de 2012), pentru Programul pentru competitivitate si inovare (546,4 milioane €, insemnand o crestere de 47,8 %), pentru fondurile structurale si fondul de coeziune (49 de miliarde €, insemnand o crestere de 11,7 %), precum si pentru invatarea pe tot parcursul vietii (1,2 miliarde €, insemnand o crestere de 15,8 %).

„Suntem pe deplin de acord cu concluziile Consiliilor Europene anterioare care au cerut o utilizare mai buna a fondurilor UE, pentru a ajuta Europa sa iasa din criza”, declara comisarul pentru programare financiara si buget Janusz Lewandowski. „In circumstantele actuale, bugetele nationale si bugetul UE reprezinta, mai mult ca niciodata, doua fete complementare ale aceleiasi monede: intrucat statele membre se confrunta cu reduceri dureroase, dar necesare, bugetul UE se concentreaza asupra investitiilor si, prin urmare, actioneaza ca un pachet de masuri anticriza. Nu vom redresa cresterea economica doar prin reduceri, Europa trebuie sa investeasca in mod judicios pentru viitorul sau incepand de astazi. Aceasta este menirea bugetului UE, iar proiectul de buget 2013 urmareste sa asigure acest lucru.”

Economii si eficienta din punctul de vedere al costurilor

Asa cum reducerile nu ne vor scoate din criza daca nu sunt insotite de investitii, tot asa si reversul este, in egala masura, adevarat. Prin urmare, proiectul de buget 2013 acorda, printre altele, o atentie deosebita economiilor si eficientei din punctul de vedere al costurilor.

Platile sunt consecinta unor angajamente anterioare; prin urmare, pentru a evita cresteri mari ale platilor in bugetele viitoare ale UE, Comisia propune o majorare redusa (2 %) a angajamentelor, limitata la rata inflatiei curente. Pe de alta parte, majorarile planificate se vor concentra exclusiv pe crestere economica si locuri de munca.

In plus, liniile bugetare pentru programele a caror eficacitate nu este evidenta sunt reduse, iar asupra fiecarei institutii si agentii UE s-au facut presiuni pentru a se face economii, ori de cate ori este posibil. Majoritatea agentiilor UE vor constata efectiv o reducere reala a bugetului lor anual.

„Marea majoritate a cetatenilor din intreaga UE se confrunta cu dificultatile cotidiene generate de criza intrucat autoritatile lor nationale, regionale si locale trebuie sa reduca cheltuielile, explica dl Janusz Lewandowski; prin urmare, o atitudine de tipul «statu-quo» din partea institutiilor UE este pur si simplu inacceptabila, indiferent de noile competente care le-au fost conferite de Tratatul de la Lisabona! Din acelasi motiv, este logic sa se transfere fonduri de la programe care nu au rezultate catre domenii prioritare precum intreprinderile mici si mijlocii (IMM-uri), tineret si ocuparea fortei de munca.”

La nivel global, proiectul de buget 2013 se ridica la 150,9 miliarde € reprezentand angajamente, o crestere de 2 % fata de anul trecut, in concordanta cu nivelul actual al ratei inflatiei. Platile reprezinta 137,9 miliarde €, ceea ce inseamna o crestere de 6,8 %. Acestea sunt consecinta logica a angajamentelor anterioare.

„Este legitim ca oamenii sa se intrebe de ce solicitam o majorare de 6,8 % a platilor in aceste vremuri de criza, afirma Janusz Lewandowski. Exista doua motive pentru aceasta: in primul rand, 2013 este ultimul an al perioadei financiare curente, iar in ultimul an al fiecarei perioade financiare se inregistreaza o crestere puternica a platilor, intrucat proiectele finantate de UE in intreaga Europa ajung in etapa de finalizare: poduri, cai ferate, autostrazi au fost construite pentru binele tuturor, iar acum trebuie sa platim facturile pentru acestea. In al doilea rand, in ultimii ani, statele membre au adoptat in cadrul Consiliului si al Parlamentului European, bugete UE care erau cu mult sub nevoile noastre estimate pentru plati. Acest lucru a condus la un numar din ce in ce mai mare de facturi neplatite, intrucat in fiecare an nu puteam onora unele dintre angajamentele juridice, din cauza unui deficit de fonduri. Atunci cand soseste factura dumneavoastra de electricitate sau de apa trebuie sa o platiti, chiar daca incercati sa faceti economii.”

Comentarii

comentariu

banner-INF

About the Author

-