Published On: joi, Mar 29th, 2012

Prevenirea si combaterea violentei in sport

Share This
Tags

Principalele modificari si completari pe care le aduce aceasta lege:

Stabileste o clasificare din punct de vedere al gradului de risc, competitiile sau jocurile sportive se clasifica astfel:

1.competitii sau jocuri sportive fara grad de risc;

2.competitii sau jocuri sportive cu grad scazut de risc;

3.competitii sau jocuri sportive cu grad mediu de risc;

4.competitii sau jocuri sportive cu grad ridicat de risc.

Gradul de risc al competitiilor si jocurilor sportive organizate in cadrul fiecarei ramuri de sport se stabileste conform criteriilor elaborate de catre federatiile sportive nationale, cu consultarea Jandarmeriei Romane.

Inainte de desfasurarea unei competitii sau a unui joc sportiv, organizatorul are obligatia de a efectua o analiza preliminara a gradului de risc, iar, in situatia in care apreciaza ca exista posibilitatea producerii unor fapte indreptate impotriva ordinii si sigurantei publice, declara competitia sau jocul sportiv la unitatea de jandarmi competenta teritorial.

Competitiile si jocurile sportive care, in urma analizei preliminare a gradului de risc efectuate de catre organizatori se incadreaza la competitii sau jocuri sportive fara grad de risc nu sunt supuse procedurii declararii prealabile.

In situatia desfasurarii unor jocuri sportive cu grad ridicat de risc este necesara prezenta in arena sportiva a prefectului sau a reprezentantului acestuia, precum si a unui procuror din cadrul parchetului de pe langa judecatoria in a carei circumscriptie se afla arena sportiva. Instiintarea acestora se realizeaza de catre unitatea de jandarmi competenta teritorial. Comandantul unitatii de jandarmi competente teritorial, impreuna cu responsabilul de ordine si siguranta al organizatorului de competitie sau de joc sportiv vor fi cei care vor stabili aceste grade de risc ale competitiilor, potrivit prevederilor Legii 4/2008.

Se elimina unele disfunctionalitati constatate in pregatirea de specialitate a personalului de ordine si siguranta (stewarzi), prin corelarea prevederilor Legii nr.4/2008 cu cele ale actelor normative in vigoare care reglementeaza domeniul pregatirii profesionale a adultilor.

Stabileste posibilitatea ca Politia Comunitara sa presteze, contra cost, serviciul de asigurare a ordinii si sigurantei spectatorilor in incinta arenei sportive, mai ales in localitatile in care nu exista societati de paza si protectie care sa presteze un astfel de serviciu. Si pana acum, in unele localitati, Politia Comunitara era solicitata de diferiti organizatori sa asigure masuri de ordine la diferite competitii si jocuri sportive, dar aceasta activitate se desfasura conform Legii 371 2004 privind organizarea si functionarea Politiei Comunitare. In acest sens, Art. 5 din lege s-a modificat dupa cum urmeaza:

“(1) Raspunderea pentru asigurarea masurilor de ordine si siguranta in interiorul arenelor sportive revine organizatorului, care poate incheia in acest sens contracte de prestari servicii, in conditiile legii, cu societati specializate de protectie si paza sau, in lipsa acestora, cu politia locala“.

Impune procurorului sau, dupa caz, instantei de judecata sa comnice masurile de siguranta dispuse privind interzicerea accesului unor spectatori la manifestari sportive catre Punctul National de Informare pentru Manifestari Sportive, pentru a se putea asigura urmarirea de catre fortele de ordine a modului de respectare a acestor masuri.

Obliga spectatorii carora li s-a interzis accesul, sa se prezinte la sediul structurilor de politie, jandarmerie sau politie de frontiera pe timpul desfasurarii partidelor pentru care au primit interdictie, pentru a se putea asigura eficienta acestor masuri.

Art. 53 din lege stabileste ca neprezentarea la cel mai apropiat sediu al politiei, jandarmeriei sau politiei de frontiera pe timpul desfasurarii unui joc sportiv pentru care s-a dispus masura interzicerii accesului, precum si identificarea celui in cauza intr-un alt loc decat cel comunicat monitorului de securitate constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 500 lei la 1.500 lei sau prestarea a 120–200 de ore activitati in folosul comunitatii.

Elimina posibilitatea acordata spectatorului care a savarsit o fapta penala pe timpul sau in legatura cu o competitie sau un joc sportiv sa solicite instantei de judecata diminuarea perioadei pentru care s-a dispus interdictia, masura care contravine principiilor avute in vedere de legiuitor la elaborarea Legii nr.4/2008 si care poate genera lipsa de eficienta a masurii din punct de vedere coercitiv-educativ.

Incriminarea ca infractiune a patrunderii fara drept in incinta suprafetei de joc, fapta cu un ridicat nivel de pericol social, ce aduce atingere spectacolului sportiv. In acest sens, Art. 32 ind.1 din lege:

„(1) Patrunderea sau incercarea de patrundere fara drept, prin orice mijloace, pe suprafata de joc constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la un an si masura interzicerii accesului la competitiile sportive pe o perioada de la un an la 2 ani.

(2) Daca patrunderea este insotita sau urmata de acte de agresiune ori violenta fizica, pedeapsa este inchisoarea de la un an la 2 ani si masura interzicerii accesului la competitiile sportive pe o perioada de la 2 ani la 4 ani.“

Legea instituie sanctiuni concrete pentru societatile de paza si protectie in cazul nerespectarii planurilor de actiune si enumera expres aceste contraventii, respectiv:

a) prestarea serviciului de asigurare a ordinii si sigurantei in incinta unei arene sportive, fara intocmirea prealabila a planului de actiune;

b) neprezentarea spre aprobare, in termenul legal, a planului de actiune intocmit pentru asigurarea ordinii si sigurantei participantilor la o competitie sau un joc sportiv;

c) nerespectarea masurilor stabilite de unitatea de jandarmi competenta teritorial cu ocazia aprobarii planului de actiune;

d) folosirea agentilor de paza necalificati sau fara specializare, in conditiile legii;

e) nerespectarea numarului de personal de ordine si siguranta stabilit prin planul de actiune aprobat, pentru fiecare element de dispozitiv.

Aceste contraventiile se sanctioneaza dupa cum urmeaza:

a) cu amenda de la 500 lei la 1.000 lei, cele prevazute la lit. b) si c);

b) cu amenda de la 2.000 lei la 5.000 lei, cele prevazute la lit. d) si e);

c) cu amenda de la 5.000 lei la 15.000 lei, cea prevazuta la lit. a).

Comentarii

comentariu

banner-INF

About the Author

-