Published On: mar, Mar 27th, 2012

Comisia propune o noua initiativa in vederea deschiderii pietelor de achizitii publice pe plan international

Share This
Tags

Comisia Europeana propune Imbunatatirea oportunitatilor de afaceri pentru firmele din UE pe pietele achizitiilor publice. Obiectivul principal al initiativei este de a contribui la deschiderea pietelor achizitiilor publice pe plan mondial si de a garanta accesul echitabil al Intreprinderilor europene la acestea. Propunerea urmareste de asemenea sa asigure ca toate companiile (atat cele europene, cat si cele din tari terte) beneficiaza de conditii egale In ceea ce priveste concurenta pentru oportunitati de afaceri pe piata lucrativa a achizitiilor publice din UE.

Achizitiile publice constituie o parte substantiala din fluxurile comerciale internationale si Insumeaza 1 000 de miliarde de euro pe an. In UE, achizitiile publice reprezinta pana la 19 % din PIB si sunt o parghie esentiala pentru relansarea cresterii, mai ales In contextul unei crize economice. Piata achizitiilor publice din UE a fost Intotdeauna foarte deschisa. Partenerii nostri comerciali nu manifesta Insa Intotdeauna acelasi grad de deschidere. Numai un sfert din piata mondiala a achizitiilor publice este deschis concurentei internationale. Restrictiile aplicate de partenerii nostri comerciali afecteaza sectoare In care UE este foarte competitiva, cum sunt constructiile, transporturile publice, echipamentele medicale, productia de energie electrica si industria farmaceutica.

Aceasta noua initiativa propusa de Comisie va crea si mai multe stimulente pentru ca partenerii comerciali ai UE sa Isi deschida pietele achizitiilor publice pentru ofertantii din UE, ceea ce va garanta posibilitatea societatilor din UE de a concura pe piata interna cu societati straine In conditii de egalitate. Aceasta initiativa sporeste oportunitatile de afaceri pentru Intreprinderile europene atat In UE, cat si la nivel international; stimuleaza potentialul Intreprinderilor mici si mijlocii de a-si desfasura activitatea In conditiile unei economii globalizate; creste nivelul ocuparii fortei de munca si promoveaza inovarea In UE.

Comisarul european responsabil pentru piata interna si servicii, Michel Barnier, a declarat: „UE nu mai trebuie sa fie naiva, ci sa urmareasca obtinerea unor conditii de echitate si reciprocitate In comertul international. Initiativa noastra se bazeaza pe convingerea Europei ca deschiderea pietei achizitiilor publice genereaza beneficii la nivel mondial si european. Pietele noastre sunt deschise pentru activitati comerciale si suntem gata sa le deschidem si mai mult, dar numai daca toate Intreprinderile pot concura In aceleasi conditii. Comisia va ramane vigilenta In apararea intereselor europene, a Intreprinderilor si locurilor de munca din Europa.”

Karel De Gucht, comisarul european pentru comert, a declarat: „Sunt un sustinator convins al liberului schimb, iar achizitiile publice trebuie sa reprezinte un element esential al unor piete mondiale deschise pentru comert. Este benefic pentru mediul de afaceri si pentru consumatori si este avantajos din punct de vedere economic pentru contribuabili. Aceasta propunere va consolida pozitia Uniunii Europene In negocierile internationale si In cele purtate cu partenerii nosti In vederea deschiderii pietelor lor de achizitii pentru companiile europene. Sunt Increzator ca acestea vor avea astfel posibilitatea sa castige contracte de achizitii publice In strainatate, creand astfel locuri de munca.”

Aceasta initiativa respecta In totalitate angajamentele UE asumate In cadrul Acordului OMC privind achizitiile publice si al acordurilor comerciale bilaterale. Initiativa clarifica angajamentele internationale ale UE pentru autoritatile contractante europene Intr-un mod obligatoriu din punct de vedere juridic.

Aspectele cheie ale propunerii de regulament sunt urmatoarele:

Nivelurile importante de deschidere a pietei achizitiilor publice a UE sunt confirmate.

In cazul contractelor care depasesc 5 milioane de euro si care nu sunt reglementate prin acordurile internationale existente, Comisia ar putea aproba excluderea, de catre autoritatile contractante din UE, a ofertelor care cuprind o parte semnificativa de bunuri si servicii straine.

In caz de discriminare repetata si grava fata de furnizorii europeni In tarile terte, Comisia va avea la dispozitie un mecanism care sa-i permita sa restrictioneze accesul la piata UE daca tara din afara UE nu ia parte la negocieri pentru eliminarea dezechilibrelor de acces pe piata. Eventualele masuri restrictive vor fi directionate, luand, de exemplu, forma excluderii ofertelor originare dintr-o tara din afara UE sau a impunerii unei penalizari privind preturile.

In fine, propunerea Imbunatateste transparenta In legatura cu ofertele anormal de scazute, pentru a lupta Impotriva concurentei neloiale din partea furnizorilor din tarile terte pe piata europeana.

Context

Atat comunicarea din 2011 a Comisiei referitoare la „Actul privind piata unica”, cat si cea din 2010 despre „Comert, crestere si afaceri internationale” au evidentiat concurenta loiala si accesul la pietele achizitiilor publice ca fiind unul dintre instrumentele cheie pentru cresterea economica si crearea de locuri de munca, In special In contextul crizei economice recente.

In concluziile sale din 23 octombrie 2011, Consiliul European a solicitat Comisiei sa elaboreze o propunere pentru un instrument UE avand ca scop deschiderea pietei achizitiilor publice, subliniind ca Europa va continua sa promoveze comertul liber, echitabil si deschis si afirmandu-si totodata interesele Intr-un spirit de reciprocitate si de avantaje comune In raport cu cele mai mari economii mondiale.

In decembrie anul trecut, Comisia Europeana a prezentat un program global de modernizare a achizitiilor publice din UE (IP/11/1580). Initiativa completeaza aceste eforturi interne cu un set de reguli pentru dimensiunea externa a politicii de achizitii.

UE a fost Intotdeauna o economie deschisa si adepta a liberului schimb, inclusiv In ceea ce priveste achizitiile publice. Abordarea UE nu este pe deplin acceptata In Intreaga lume. Majoritatea partenerilor comerciali majori ai UE aplica practici restrictive In materie de achizitii publice, care discrimineaza furnizorii din UE. Actuala criza economica a extins utilizarea unor astfel de practici.

Comentarii

comentariu

About the Author

-