Published On: mie, Feb 15th, 2012

Romanii, neincrezatori in viitorul economic al tarii

Share This
Tags

Romanii se afla printre consumatorii europenii care au asteptari pesimiste privind evolutia economiei, a veniturilor si a dorintei de cumparare, potrivit unui sondaj realizat de GfK

“Noile pachete de salvare, nesiguranta privind modul in care situatia va progresa in Grecia, Italia si Franta, si perspectivele mai slabe de crestere economica in 2012, toate maresc anxietatea consumatorilor europeni”, se arata in studiul GfK Climatul de consum in Europa.

Studiul ofera o privire de ansamblu asupra evolutiei asteptarilor privind starea economica si veniturile, si a dorintei de cumparare in randul consumatorilor din Austria, Bulgaria, Franta, Germania, Grecia, Italia, Polonia, Portugalia, Marea Britanie, Republica Ceha, Romania si Spania. Aceste 12 tari insumeaza circa 80% din populatia totala a celor 27 state membre ale UE.

In ultimul trimestru al lui 2011 asteptarile privind starea economiei au inregistrat o scadere accentuata in majoritatea tarilor din Uniunea Europeana.

“Escaladarea crizei datoriilor, pierderea increderii in guvernul italian al lui Berlusconi si temerile privind o recesiune la nivel european in 2012, toate au contribuit la crearea unei stari crescande de neliniste atat in randul consumatorilor, cat si pe piete. Previziunile de crestere economica au fost revizuite in sens descendent in aproape toate tarile UE. Exceptie a facut Spania, singura tara in care asteptarile privind starea economiei au inregistrat de fapt o usoara imbunatatire”, se arata in studiu.

Cele mai bune valori ale indicatorului le prezinta Germania (-0,9 puncte) si Spania (-3,6 puncte). Pe locul al treilea, cu o valoare cu mult mai mica, se situeaza Bulgaria cu -25,5 puncte. La polul opus se afla Portugalia (-54,7 puncte), Grecia (-58,6 puncte) si Republica Ceha (-63 puncte). Romania (cu -34 puncte) se situeaza aproape de nivelul Poloniei (-38) si Italiei (-39 puncte).

Asteptarile privind veniturile sunt afectate de perspectiva unei rate a somajului in crestere si a unor impozite majorare. In acest sens, Germania se afla intr-o situatie cu totul diferita de cea din alte tari europene, inregistrand o valoare de 34 de puncte, avand in vedere cresterea economica extrem de multumitoare, care determina consumatorii sa fie de parere ca salariile vor continua sa inregistreze o crestere accentuata in 2012.

In ceea ce priveste dorinta de cumparare, italienii sunt cei mai pesimisti, anticipand vremuri si mai grele.

Pe de alta parte, pentru prima data din septembrie 2008, Germania ocupa locul al doilea intre tarile Uniunii Europene in ceea ce priveste dorinta de cumparare. La acea vreme, Bulgaria era cea care inregistra o valoare mai mare, in timp ce in urma studiului din acest an Austria precede Germania, valorile indicatorului fiind de 35,6 puncte, si respectiv 27,4 puncte.

“Baierele pungii raman bine stranse in Franta (-29,8 puncte), Portugalia (-44,1 puncte) si Marea Britanie (-54,8 puncte). In Romania (-28), Grecia (-26) si Italia (-27), populatia este rezervata la acest capitol, dar intr-o mai mica masura decat portughezii si britanicii”, se mentioneaza in raport.

Rezultatele au fost luate din studiul GfK Climatul de consum MAXX, care are la baza interviuri cu consumatori efectuate lunar, la cererea Comisiei Europene, in toate tarile Uniunii Europene. In Romania au fost realizate 1.000 de interviuri lunar.

Comentarii

comentariu

About the Author

-