Published On: mie, Ian 11th, 2012

Moara Violattos – bijuterie arhitectonica cu prestigiul stirbit

Share This
Tags

Vechile cladiri ale Brailei sunt pe cale de disparitie din cauza faptului ca nu au fost reabilitate la timp. Astfel, orasul isi pierde din aerul de legenda, din pitorescul care a fost capatat in perioada interbelica. Multe din vechile cladiri ale orasului se afla intr-o stare deplorabila, deoarece noii proprietari sau autoritatile brailene nu isi permit refacerea si intretinerea lor din cauza costurilor prea mari. Pe lista cladirilor ce confereau inca de la jumatatea secolului al XIX-lea o nota caracteristica orasului isi aflase expresia impozanta “Fabrica de faina Violattos”, recunoscuta acum sub numele de “Moara Violattos”.

Renumita “Moara Violattos”, situata pe faleza Dunarii, este una dintre bijuteriile arhitectonice ale municipiului, care dupa 1989 a fost lasata de izbeliste. La ora actuala celebra cladire se afla in ruina, ca si celelalte cladiri darapanate ale Brailei. Astazi inca mai impresioneaza prin maretia siluetei sale, construita in 1896 fara aprobarea consilierilor si in ciuda interpretarii facute de senatorul Butarescu in Senatul Romaniei, referitor la violarea legii sanitare in cazul amplasarii morilor cu abur pe malul Dunarii, “Moara Violattos” a reprezentat, pentru perioada cand a fost inaugurata, o realizare de exceptie – era cea mai mare moara pe baza de abur din estul Europei si devenise, astfel, mandria intregii Romanii.

In anul 1921, avea un capital rulant de 20 de milioane lei aur, motoare aduse din Braunschweig, ce consumau opt tone de pacura zilnic si o capacitate de productie de 15 vagoane de faina in 24 de ore. Din anul 1912, moara a avut acces la calea ferata, racordandu-se nu numai la cheiul Brailei, ci si la drumul feroviar national. Cladirea are sase niveluri, dintre care doua ocupate de “depozitele colosale de fainuri de toate calitatile“, fiind legata de fluviu printr-un tunel subteran, in care o instalatie mecanica asigura descarcarea cerealelor din slepuri direct in fabrica.

Mecanicii sefi si maestrii morari erau adusi din strainatate. Odiseea celebrei mori a inceput in anii ’40 cand, din pricina problemelor financare, a fost silita sa intre in faliment. In anul 1944, rusii au demontat toata masinaria si-au transportat-o in Rusia, iar in 1948 a fost nationalizata, ulterior urmasii celebrilor comercianti greci fiind aruncati afara din propriile case. Moara este in prezent revendicata de urmasii comerciantilor greci de odinioara, din care numai unul se afla in Braila. Litigiul dureaza de ani buni si sunt sanse mari ca mostenitorii sa nu apuce sa devina proprietarii vestitei mori. Mai tarziu, langa moara, filantropul Nedelcu Chercea a construit prima fabrica de cuie. (M.M.)

Comentarii

comentariu

banner-INF

About the Author

-