Published On: lun, Ian 23rd, 2012

Ce asteptam de la delegatia FMI

Share This
Tags

Ne-am obisnuit cu mesajele incurajatoare, daca nu chiar laudative, ale Fondului Monetar International la adresa Guvernul Romaniei, la finalul fiecarei noi evaluari.

De data asta, insa, data fiind situatia incordata din tara, FMI trebuie sa fie extrem de atent cu mesajele pe care le transmite, pentru a nu pune paie pe foc. Cu alte cuvinte, inainte de a vorbi despre ceea ce se va face, FMI ar trebui sa faca un bilant realist al celor (aproape) trei ani de colaborare cu Guvernul Boc, iar eveltualele calificative ar trebui modelate functie de acest bilant.

Guvernul Boc se apropie de finalul mandatului sau, mandat care a purtat, ca niciun alt Guvern din istoria Romaniei, amprenta acordurilor cu FMI. Guvernul si-a insusit toate recomandarile Fondului. Mai mult decat atat, Fondul si-a revizuit tintele, functie de incapacitatea Guvernului de a le atinge pe cele convenite. Totusi, din perspectiva noastra, nu FMI este responsabil pentru situatia Romaniei, ci Guvernul. FMI ar putea deveni partas doar in momentul in care ingaduie derapajele guvernamentale. Ceea ce, de data asta, nu trebuie cu nici un chip sa se intample.

Iata cateva repere ale unui eventual bilant al celor trei ani de colaborare intre FMI si Guvernul Boc:

-         PIB-ul anului 2011 se situeaza, in termeni reali, cu 7% sub PIB-ul anului 2008.

-         Datoria publica a Romaniei a crescut de la 69 mld lei la 182 mld lei (septembrie 2011), marcand o crestere de la 13,4% din PIB la 33,4% din PIB.

-         In ciuda recesiunii economice, a reducerii deficitului de cont curent si a investitiilor straine, datoria externa totala nu s-a redus, ci a crescut, inclusiv in componenta sa privata.

-         Investitiile straine directe s-au prabusit de la 9,5 mld euro in 2008 la sub 2 mld euro in 2011.

-         Rata investitiilor pe economie s-a redus de la 32% din PIB in 2008 la cca 21% din PIB in 2011.

-         S-au pierdut peste 700 000 de locuri de munca.

-         Impozitarea ( TVA, accize, CASS etc.) a crescut simtitor.

-         Veniturile personalului bugetar s-au redus dramatic in termeni reali.

-         In ciuda cresterii impozitarii, reducerii salariilor bugetarilor si inghetarii pensiilor, cel mai important indicator bugetar, anume  deficitul bugetului de stat, este, in anul 2011,  mult mai mare decat cel al anului 2008. (ca procent in PIB 4,5% fata de 3,9%).

-         Arieratele companiilor de stat, ca si datoriile bugetare catre firme private, au crescut simtitor in ultimii trei ani.

-         Procentele alocate din buget pentru educatie, sanatate, cercetare, cultura s-au redus simtitor. Nu exista nici un audit care sa prezinte gradul in care Guvernul isi indeplineste responsabilitatile fundamentale, prin politici publice, fata de societatea romaneasca.

Intelegem ca, deja, pentru a doua oara, cresterea economica pe anul 2012 va fi revizuita in scadere (de la 3,7% in august, la 2,1% in octombrie si 1,5% in prezent).

Factorii cresterii (investitii, venituri, consum, crearea locurilor de munca) vor avea, in acest an, o evolutie incerta. Exista riscul ca investitiile straine sa scada sub 1 mld euro, pe fundalul stagnarii, pe ansamblu, a procesului investitional. Nemultumirea populatiei, supusa de ani de zile, fara rezultate palpabile, la tot felul de privatiuni,  este tot mai mare. In aceste conditii,  Guvernul va reusi sa tina cu mare dificultate un deficit bugetar de 2%, fara sa compromita insasi functionarea statului.

Asteptam de la Fondul Monetar International un mesaj realist, care sa tina seama de toate aceste elemente, inclusiv de faptul ca, dupa trei ani de privatiuni, este firesc ca romanii sa resimta nevoia unei ameliorari in viata de zi cu zi. Ei asteapta de la FMI un raspuns si in aceasta privinta.

Comentarii

comentariu

banner-INF

About the Author

-