Published On: Soare, Oct 9th, 2011

Poetul Gherghinoiu, vocea umanitatii in relatia omului cu demiurgul!

Share This
Tags

Vineri, 7 octombrie, la Biblioteca Judeteana ,,Panait Istrati’’, poetul Constantin Gherghinoiu si-a lansat volumul de versuri ,,Nova eretica magna: poezii”. Despre acest volum de poezii au vorbit profesorul Viorel Coman si poetul Aurel Stefanachi care este si directorul editurii ,,Tipo Moldova” din Iasi. Antologia de versuri aparuta la ,,Tipo Moldova” din Iasi, sub coordonarea poetului Aurel Stefanachi reprezinta a saptea colectie de poezie contemporana romana din ultimii aproape 60 de ani si a aparut in conditii grafice de exceptie.

Viorel Coman a spus despre carte ca ,,este una dintre cele mai bune carti de poezie aparuta in ultimii ani in Romania, cu autor brailean. Constantin Gherghinoiu publica de 20 de ani, dupa o experienta literara facuta in tacere, iar acum publica un volum masiv de poeme”.

Constantin Gherghinoiu scrie si publica o poezie cu totul si cu totul speciala, o poezie extrem de moderna cu o lirica rar intalnita la poetii romani contemporani.

Poetul Gherghinoiu publica o culegere atipica si severa de poeme care vorbesc despre destinul sau poetic din ultimii 20 de ani. In aproape intreg volumul poetul aduce un anumit  tip de poezie noua, poeme tulburatoare, poeme scrise intr-un limbaj specific modernismului. Fata de celelalte volume, Gherghinoiu prezinta publicului o altfel de imagine, una noua si spectaculoasa in cele aproximativ 300 de poeme noi. Prin titlul ei (,,Nova eretica magna: poezii”), cartea este de un eretism ce il situeaza pe poetul Gherghinoiu intr-o alta postura fata de Dumnezeu. De la primul volum ( ,,Toamna patimilor dupa Matei”), unul deosebit de lumesc, cu poeme voluptuoase, pline de bucurie, in care este cantata natura insasi dar si natura in care poetul traieste.

In volumul ,,Nova eretica magna: poezii” optica poetica din cele aproape 300 de poeme noi schimba total viziunea asupra propriei opere.

Tema principala din aceasta colectie de poezii este aceea a golului, a golului interior siesi, tema desertului se arata cititorului in toata splendoarea si anvergura ei. Daca in primele volume autorul sta de vorba cu un prieten ori cu vreo iubita, acum poetul sta la o sueta cu divinitatea, careia ii adreseaza intrebari sau cu care se ia la harta, recunoscandu-si in acest mod conditia de om in raport direct cu Dumnezeu. Divinitatea este de vina pentru golul in care poetul a cazut fugind de trecutul ce tot creste in urma sa drept pentru care acesta intra intr-o polemica cu Spiritul Universal, cerandu-i explicatii si asteptand raspunsuri la intrebarile sale. In poezia moderna a autorului Constantin Gherghinoiu salasluieste multa suferinta, suferinta care ii destrama intreaga fiinta. Poetul a trecut de mult prin etapele formarii sale ca poet, acum deja consacrat, iar acum se aprinde pe sine pentru a-si lumina calea de urmat, prin forta destinului in care crede. Aproape intregul volum reprezinta o discutie cu Dumnezeu, un monolog de fapt, in care poetul devine vocea umanitatii in relatia omului cu demiurgul. Limbajul folosit in interogarea demiurgului e unul simplu, banal si lumesc. Limbajul folosit difera de la un poem la altul, nu se repeta niciodata in cele aproape 300 de poeme. Poetul Gherghinoiu nu e deloc un suflet linistit, e omul care traieste cu voluptate, e o fiinta mereu agonica. Nu-l multumeste deloc conditia umana si cauta de fiecare data vinovatul pentru ceea ce se intampla omului. Daca nici Dumnezeu si nici omul nu sunt vinovati, atunci cine e responsabil de toate cate i se intampla omului? Cu siguranta, ne da de inteles autorul Gherghinoiu, ca destinul poarta intreaga vina pentru desertaciunea omului, a planetei, a intreg universului peste care stapaneste demiurgul.

Poetul Constantin Gherghinoiu este un eretic, nu il ridica in slavi pe Dumnezeu, ci are curajul de a se certa cu acesta intr-un monolog purtat de fapt in sine insusi.

Comentarii

comentariu

About the Author

-