Published On: Soare, Sep 4th, 2011

Modificari ale Ordonantei nr. 5/2003 privind acordarea de ajutoare pentru incalzirea locuintei, precum si a unor facilitati populatiei pentru plata energiei termice.

Share This
Tags

Potrivit dispozitiilor noii Ordonante , consumatorul vulnerabil este definit ca fiind cel care nu poate sa-si mentina locuinta la cel putin 21 grade C si al carui venit net mediu lunar pe membru de familie este de pana la 786 lei in cazul familiilor si 1.082 lei in cazul persoanei singure. Comentariu: prin introducerea definitiei consumatorului vulnerabil, de fapt se normeaza consumul de energie la un standard unitar, pe zone de temperatura. De exemplu, pentru Bucuresti, consumul de energie pentru o camera este normat la 0,82 Gcal. lunar. Daca cineva consuma mai mult (blocuri vechi, neizolate), ajutorul maxim acordat celor mai saraci acopera 90% din consumul normat,  nu din consumul real.

Noile reglementari elimina sistemele de tarifare binom sau monom.

De asemenea, la sectiunea conditii de acordare si cuantumul ajutorului pentru incalzirea locuintei, fata de vechea reglementare, s-a introdus o compensare procentuala de 5% in situatia in care venitul net mediu lunar pe membru de familie sau al persoanei singure este cuprins intre 615,1 lei si 786 lei.

De asemenea, OUG precizeaza ca “pentru persoanele singure ale caror venituri se situeaza in limitele prevazute la alin. (2) lit. a)-j) compensarea procentuala este mai mare cu 10% fata de proportiile stabilite”. Conform acestei exprimari, persoanele singure, care au un venit net de 786 lei, primesc o compensare de 5,5% la factura de energie termica. In schimb, persoanele singure care au un venit de 615 lei, conform aceleiasi OUG, “beneficiaza de o compensare procentuala de 10%”. Altfel spus, castigi mai mult, esti subventionat mai mult de catre stat!

Fata de vechea reglementare care prevedea conditii mai putin restrictive, noua reglementare instituie masuri limitative de accesare a acestor ajutoare. In acest sens, s-a instituit masura ca in cazul in care familia sau persoana singura are in proprietate cel putin unul dintre bunurile cuprinse in lista bunurilor cuprinse in anexa care nu sunt considerate de stricta necesitate pentru nevoile familiale, aceasta nu beneficiaza de ajutor pentru incalzirea locuintei. Comentariu: limitarile acestea au fost introduse din iarna trecuta, prin OUG nr.86/2010. Ca efect, numarul beneficiarilor de ajutor de incalzire a scazut fata de iarna 2009-2010 cu 10%.

Pe lista bunurilor care nu sunt considerate de stricta necesitate pentru nevoile familiale conform HG 50/2011 se regasesc, printre altele, boxe audio, copiatoare, 2 ha de teren extravilan de familie, 5 porci. Paradoxal, conform acestei reglementari sunt profund afectati de exemplu cei ce detin in gospodarii o scroafa ce  fata mai mult de 4 purcei.

Pe de alta parte, media de proprietate a terenurilor in Romania este, conform ultimului recensamant agricol, de 3,45 ha., ceea ce inseamna ca o mare parte a romanilor din localitatile rurale  nu vor  primi ajutor de incalzire!

O alta  neconcordanta priveste  perioada sezonului rece: programul de iarna 2011 – 2012 se refera la perioada 1 octombrie 2011 – 31 martie 2012. Pentru protectia sociala, insa, sezonul rece se scurteaza cu o luna: incepe la 1 noimbrie 2011 si se sfarseste tot la 31 martie 2012.

Cuantumurile ajutoarelor lunare pentru incalzirea locuintei de care beneficiaza consumatorii vulnerabili sunt modificate sn sensul cresterii acestora.

Pentru incalzirea cu gaze, ajutorul pleaca de le 262 lei lunar (pentru venituri de 155 lei/membru de familie), pana la 19 lei lunar (pentru venituri pana la 615 lei/membru de familie). Comentariu: cuantumul ajutorului maxim de 262 lei lunar pentru cei cu venituri mai mici de 155 lei/pers. A fost stabilit in toamna anului 2008, pentru iarna 2008-2009. Cuantumurile ajutoarelor de incalzire si transele de venit nu au mai fost modificate din anul 2008!

La incalzirea cu lemne, carbuni sau combustibili petrolierei, ajutorul de incalzire este cuprins intre 54 lei lunar (pentru venituri pana in 155 lei/membru de familie) si 16 lei/luna (pentru venituri de maxim 615 lei/membru de familie).

Cu privire la verificarea veridicitatii datelor inscrise pe declaratia pe proprie raspundere noua reglementare simplifica conditiile pentru demararea anchetelor sociale, astfel primarii au obligatia de efectual lunar, pana la inceputul sezonului rece urmator, anchete sociale pentru verificarea veridicitatii datelor inscrise in declaratiile pe proprie raspundere pentru cel putin 60% din beneficiarii dreptului la ajutorul pentru incalzirea locuintei. Comentariu: costurile administrative implicate sunt mult mai mari decat in trecut, cand anchetele se faceau in maxim 30% din cazuri, diferentiat in functie de marimea localitatii.

Prin eliminarea subventiei la plata gigacaloriei, pretul acesteia va putea creste cu pana la 60%, Guvernul vrea sa interzica primarilor sa mai acorde bani direct CET-urilor. In acest fel, administratiile locale vor putea acorda numai ajutoare pentru incalzire persoanelor vulnerabile, pe langa ajutoarele de incalzire date de Guvern. Comentariu: Art. 5 din proiectul de OUG dispune clar posibilitatea autoritatilor locale de a aproba preturi de referinta mai mici decat preturile reale, diferenta urmand a fi acoperita prin subventii lunare!

Prin transferuri direct de la Bugetul de Stat, primariile PDL vor putea subventiona mult mai bine propriile lor primarii.

Comentarii finale:

1. Prin anularea subventionarii de catre Guvern a 45% din pretul combustibililor consumati pentru producerea caldurii si apei calde in sistem centralizat si acoperirea prin ajutoare a maxim 90% din factura normata in iarna viitoare pentru beneficiarii eligibili, de fapt creste suma achitata pentru caldura de toti cei “protejati social”, in raport cu iarna trecuta.

2. De la inceputul crizei, nu s-au modificat nici sumele si nici plafoanele de venituri pentru ajutoarele acordate celor care consuma gaz si alti combustibili pentru incalzire. Daca in anul 2009, plafonul de venit de 155 lei/persoana era egal cu pragul saraciei alimentare din acel an pentru o persoana adulta, in 2011 nu se mai pastreaza corelatia semnificativa din punct d evedere social. In fapt, cum veniturile nete ale unei mari parti a populatiei au scazut si preturile s-au majorat, noul act normative provoaca o adancire a saraciei.

3.  Guvernul afirma ca va realize, prin anularea subventiei guvernamentale la cadura, o “economie” de 500 milioane lei. De fapt, acesti bani vor fi aproape integral achitati de cei “protejati” si de o categorie de cetateni cu venituri mai mari decat pragurile saraciei, “candidati” pentru categoria clasei mijlocii emergente. Efect: diminuarea serioasa a ponderii clasei mijlocii din urbanul mare si mijlociu.Oamenii cu adevarat bogati nu mai locuiesc “la bloc”. si, daca mai exista cumva cativa excentrici, economia realizata cu ei este risipita prin costurile administrative majorate ale controalelor si anchetelor dispuse pentru 60% din familiile beneficiare.

4. Daca Guvernul face o “economie” de 500 milioane lei in iarna viitoare cu pretul saracirii a aproximativ 1 milion de familii ( facturile reale ce vor fi achitate  de toti cei racordati la retelele centralizate, lipsite de subventia guvernamentala, vor cu mult mai mari decat in iarna trecuta!), ce anume intentioneaza sa faca cu sumele acestea? Ce investitii are in vedere? Subventia guvernamentala echivala cu 0,3% din PIB. Prin acordarea ei, familiile sarace erau ajutate si familiile din clasa mijlocie inferioara isi pastrau, cu dificultate, statutul. Retragerea subventiei are consecinte politice, economice si sociale cu mult mai mari decat “economia” realizata.

In realitate, masura este indreptata preponderant impotriva partii inferioare a clasei mijlocii emergente si mai putin impotriva celor mai saraci cetateni. Efectele negative se vor resimti si la nivelul micilor afaceri locale, prin scaderea cosnumului de alte bunuri si servicii. Acesti bani vor “iriga” doar interesele clientilor politici PDL prin contracte noi de achizitii publice si alte metode.

Comentarii

comentariu

banner-INF

About the Author

-