Published On: lun, Sep 19th, 2011

“Tot timpul discutam de ”BB” parca am fi in tara lui Brigitte Bardot”

Share This
Tags

*Transcrierea conferintei de presa sustinute de vicepresedintii PNL Varujan Vosganian si Daniel Chitoiu

Varujan Vosganian: Bine v-am gasit! Aceasta conferinta de presa la care particip impreuna cu domnul Daniel Chitoiu, presedintele Comisiei de Buget-Finante a Partidului National Liberal, este menita sa prezinte cateva dintre concluziile intalnirii pe care am avut-o cu comisiile reunite  din cadrul comisiilor de specialitate ale Partidului National Liberal. Este prima dintr-o serie care va continua cu o ritmicitate saptamanala si care se va referi la temele de dezbatere din agenda publica.

Motivul pentru care facem acest lucru este legat in mare masura de constatarea noastra ca dezbaterea publica din Romania risca sa se indeparteze de temele de actualitate si risca sa devina mai degraba o dezbatere in sine si fara sa raspunda la provocarile realitatii. Statele europene sunt cu toate preocupate de criza economica. In Romania noi suntem mai preocupati de alegerile de anul viitor. Noi, partidele din opozitie, fireste, acum vorbesc numai in numele Partidului National Liberal, insa am comunicat colegilor de la PSD care este tema noastra si pot sa spun acest lucru si din partea USL, noi refuzam sa jucam la exercitii impuse. Noi refuzam sa participam tot timpul la dezbateri in care avem o tinuta reactiva. Noi dorim sa discutam pe cifre si pe date reale situatia Romaniei. Romania nu-si poate permite luxul ca in toamna anului 2011 sa aiba ca tema exclusiva anul 2012.

Noi consideram, Comisiile de specialitate ale PNL, ca cel mai mare rol pe care il poate avea USL ar fi acela de a produce o mutatie in stilul politicii romanesti. Noi trebuie sa devenim din politicieni, oameni politici. Din politician poti sa devii animal politic sau om politic. Animalul politic e cel care castiga sfasiind pe altii si avem exemple de animale politice cu prisosinta in Romania. Omul politic e cel care castiga prin negociere si prin dialog dar, mai important este ca trebuie sa transformam politica in politici.

Profesionalizarea clasei politice presupune ca obiectivul clasei politice sa nu fie ajungerea la guvernare, ci guvernarea insasi. Noi discutam numai despre cine ar putea sa castige alegerile, discutam mai putin de prima zi de dupa. Noi propunem romanilor sa incepem sa discutam si de Romania de dupa litera ”B”. Tot timpul discutam de ”BB” parca am fi in tara lui Brigitte Bardot. Eu va propun sa discutam si despre Romania de dupa litera ”B”.

In acest context prima noastra constatare, eliberata de toata demagogia guvernamentala, este ca anul 2011 va fi un an al stagnarii. Nu poti invoca anul agricol in sustinerea cresterii economice. Anul agricol, in proportie de 80% nu produce locuri de munca, nu produce salarii, nu produce impozite la buget, nu produce resurse investitionale. Anul 2011, fara contrbutia lui ”Rapciune” si a lui ”Brumarel”, adica lunile septembrie si octombrie in terminologie populara, este un an al stagnarii, un an al stagnarii in care resursele cresterii economice sunt de fapt in recesiune. Si aici as vrea sa demascam aceasta demagogie a partidului de guvernamant care doreste sa se pozitioneze ca un partid de dreapta, un partid al investitiilor.

Chiar astazi am trimis cateva interpelari la primul-ministru in care ii solicitam explicit sa comenteze cifrele pe care noi le avem si care apartin Comisiei Nationale de Prognoza, Bancii Nationale a Romaniei si Institutului National de Statistica. Aceste cifre spun asa: ca in primele sase luni ale lui 2011, investitiile nete din economie au scazut cu 7% fata de 2010. Daca socotim ca rata investitiilor, adica totalul investitiilor in PIB, in 2008 au fost de 32%, in 2009 de 26%, in 2010 de 22%, anul acesta vor fi probabil in jur de 20% ceea ce ne impinge cu zece ani in urma. Deci rata investitiilor din Romania anului record, asa cu spun presedintele si primul-ministru, ne imping in urma cu zece ani. Suntem in 2001 cu rata investitiilor in PIB.

A doua tema este legata de investitiile straine. Orice cuvant am gasi aici pentru a descrie prabusirea investitiilor straine este eufemistic. Investitiile straine au avut o reducere dramatica. Fata de 9,5 miliarde de euro in 2008, in 2009 am avut 3,5 miliarde, in 2010 – 2,6 miliarde si situatia primelor sase luni arata ca anul acesta vom fi sub 2 miliarde. La investitiile straine guvernul Boc ne-a impins in 2011 cu 12 ani in urma. Suntem la investitiile straine in anul 1999, cand Romania risca sa intre in incapacitate de plata. Daca in ceea ce priveste nivelul PIB guvernarea Boc ne-a impins in urma cu sase ani, adica abia in 2014 vom ajunge la nivelul lui 2008, in legatura cu investitiile straine si cu investitiile din economie ne-a impins cu un deceniu in urma.

In ceea ce priveste fondurile europene, guvernul risca sa nu ne duca inapoi in timp, ci sa ne duca inapoi in spatiu, adica sa ne scoata in afara Uniunii Europene. Datele pe care le avem, si pe care vi le punem la dispozitie, arata ca nivelul real al absorbtiei este de 680 de milioane de euro, ceea ce inseamna 3,5% si, atentie, acestea sunt cifre inainte auditurilor finale. E posibil ca ele sa fie reduse in urma auditului.

In aceste conditii, socotim ca este doar un gest de demagogie sugestia ca un ministru fara minister ar putea sa rezolve problema fondurilor europene. A numi o persoana care nu are pozitie politica importanta in partidul sau, care nu are o experienta politica suficienta, care nu va avea minister, de fapt, si care nu va avea atributii pentru ca atributiile de derulare vor ramane tot la ministerele unde clientelele au deja drumul batatorit, este o solutie iluzorie.

Noi cerem primului-ministru sa dea el socoteala pentru faptul ca absorbtia este numai de 3,5%, sa dea el socoteala pentru faptul ca Uniunea Europeana ne pune clar in vedere ca daca nu modificam procedurile vom pierde si ce mai avem, si sa dea el socoteala pentru faptul ca, in clipa in care vom negocia bugetul 2013-2020, Romania risca sa primeasca mult mai putin din 2007-2013, din cauza prestatiei dezastruoase a acestei guvernari.

De ce suntem exterm de fermi in aceasta privinta? Pentru ca noi deja discutam in termenii unui posibil transfer de putere. Suntem intr-un moment in care exista sanse de cel putin 50% sa avem un alt guvern. Spun 50% ca sa nu intru in dezbateri sterile legate de procentele din sondaje si de siguranta castigului. De aceea, cu modestie spun ca sunt sanse de cel putin 50%. In aceste conditii suntem deosebit de preocupati de ce se va intampla in acest an si cerem categoric guvernului sa demareze consultari cu opozitia pentru actiunile care urmeaza. Un program  anticriza nu se va putea incheia in 2012 si nu vrem sa ne trezim in situatia sa trebuiasca sa anulam tot ce au facut dansii. O actualizare a strategiei energetice nu va dura numai pana in 2012 . De aceea, noi consideram ca dezbaterea publica in ceea ce priveste economia romaneasca trebuie sa fie demarata, bazata pe cifre, situata in realitate si in urma unui dialog politic.

Eu vreau sa dau cuvantul acum lui Daniel Chitoiu care va va spune cateva lucruri care tin de consolidarea fiscal-bugetara si care, veti vedea, intregesc din pacate spectacolul ingrijorator pe care-l ocupa investitiile si, ca sa inchei, preocuparea noastra majora este legata de faptul ca anul 2012 va continua stagnarea economica si ca el nu va insemna iesirea din criza, ci cronicizarea crizei.

Daniel Chitoiu: Multumesc domnule ministru. Vreau sa vin in completare la ce a spus mai devreme domnul ministru Vosganian legat de consolidarea fiscala. Dupa cum bine stiti, in luna august, guvernul a adoptat Strategia fiscal-bugetara pe anii 2012-2014, dar aceasta strategie fiscal-bugetara nu a fost elaborata in sensul sa vina, comparativ cu strategia fiscal-bugetara elaborata anul trecut pe perioada 2011-2013. De asemnea, aceasta strategie fiscal-bugetara nu asigura datele si informatiile necesare pentru o politica fiscala coerenta si predictibila pe termen mediu.

Ce vreau sa spun, in acest sens, legat de indicatorii macroeconomici sunt prevazute niste cifre in strategia fiscal-bugetara pe 2012-2014 in sensul reducerii deficitului bugetar de la 4,4 puncte procentuale in 2011, trei puncte procentuale in 2012 pana la 2,2 puncte procentuale in 2014, neexistand o diferentiere intre deficitul pe cash si deficitul calculat conform ESA (Sistemul european de conturi nationale si regionale din Comunitate- ESA) decat in anul 2012. Deci in anul 2012 exista un deficit atat pe cash cat si pe ESA de 3%, ceea ce ne duce la concluzia ca cifrele care au fost puse in Strategia fiscal-bugetara pe 2012-2014 sunt cifre care au fost ajustate din burta si nu pe baza calculelor si prognozelor facute de Comisia Nationala de Prognoza si de Institutul National de Statistica. De asemenea, in ce priveste partea de venituri bugetare, la partea de venituri bugetare, desi s-a prevazut o crestere a acestora ca pondere in Produsul Intern Brut pana la 33,9%, aceasta crestere la partea de venituri bugetare este pusa numai pe seama atragerii de fonduri europene, fonduri structurale.

In ce priveste veniturile fiscale, acestea isi mentin ponderea pe urmatorii trei ani de zile, respectiv la un nivel de 19,1 puncte procentuale in PIB. Ce inseamna acest lucru? Acest lucru inseamna ca nu s-au prevazut si nu au de gand sa ia nici o masura in sensul reducerii evaziunii fiscale si, mai ales, nu au luat nici o masura si nu au prevazut nici o masura de crestere a colectarii veniturilor fiscale ca pondere in PIB.

Stim foarte bine ca, in prezent, Romania are un decalaj fata de media Uniunii Europene de peste 12 puncte procentuale la partea de venituri ca pondere in PIB. Romania are in prezent 32,8% venituri bugetare colectate ca pondere in PIB, in timp ce media Uniunii Europene e undeva la 44,5 puncte procentuale. Deci interesul Romaniei e de a ajunge la nivelul mediei Uniunii Europene cu veniturile colectate in PIB, mai ales tinand cont de faptul ca in ultimii trei ani de zile evaziunea fiscala s-a dublat in Romania. Deci n-am vazut nicio masura concreta, in cifre, in aceasta strategie fiscal-bugetara din care sa rezulte o crestere a acestor venituri, venituri fiscale. Deci, cresterea, asa cum v-am spus, e pusa pe seama numai a atragerii suplimentare de fonduri structurale.

In ce priveste capitolul de cheltuieli bugetare, aici am observat ca desi Legea responsabilitatii fiscal-bugetare prevede alocarile de sume ca procente in PIB pe sectoare de activitate, pe domenii, respectiv sanatate, educatie, transporturi, in Strategia fiscal-bugetara, contrar Legii responsabilitatii fiscal-bugetare nu sunt mentionate aceste procente. De aceea si noi o sa facem o interpelare Guvernului, asa cum spunea si domnul ministru Vosganian, sa ne spuna care sunt procentele alocate din Produsul Intern Brut pe sectoarele de activitate in ultimii 20 de ani de zile, sa vedem cat s-a alocat pana acum si cat au de gand dansii sa aduca in anii urmatori.

Toate aceste elemente, pe care noi vi le-am spus si cu care nu suntem de acord si criticile aduse de catre noi la aceasta strategie fiscal bugetara, ne fac sa credem ca si proiectul legii bugetului de stat si  bugetul asigurarilor sociale de stat pe 2012 sa nu aiba la baza date si cifre concrete. Si mai ales, mai mult decat atat, tinand cont ca anul 2012 este un an electoral, indiferent cand se tin alegerile sau modul cum se tin, comasate sau separat, alegeri locale, alegeri generale, stim foarte bine ca sumele alocate, mai ales pentru cheltuielile de investitii in anul 2012, vor fi cu preponderenta alocate pe clientela politica, respectiv la unitatile administrativ-teritoriale care sunt conduse de catre primari sau presedinti de consiliu judetean ale coalitiei guvernamentale la putere. De aceea, noi solicitam, in momentul cand vine guvernul cu proiectul de buget pe anul 2012, sa ne dea, ca si anexa la adoptarea legii bugetului de stat si legii bugetului asigurarilor sociale de stat, lista cu obiectivele de investitii nominale pentru care sunt alocate fondurile in anul 2012.

Eu atat am avut de spus legat de aceasta strategie fiscal-bugetara.

Comentarii

comentariu

About the Author

-